2025-11-24, 19:50
Medlem
Tvivlar faktiskt inte på att dessa undersäkningar är anonyma.

Men dem är HELT meningslösa.

Om några missförhållanden skrivs här som inte sagts annars resulterar det ENBART i påtryckningar från ledningen på diverse sätt att man måste byta åsikt.
Inte att dem ska rätta till problemet.
Citera
2025-11-24, 19:53
Medlem
Devinivillas avatar
Dom måste kolla så att du har rätt värdegrund inget annat, glöm inte att once you go woke the faster you go broke
Citera
2025-11-24, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shogunktm
Ja den digitala enkäten hade personliga länkar men krävdes ingen inloggning krävdes.
Så anonymiteten är ju tveksam om det inte är implementerat korrekt eller konfigurerat rätt. Det var ett 3e partsverktyg som användes.

Någon som jobbar med HR som har någon input om motiv eller varit med om något liknande?

Vi gör sådana undersökningar varje år. Utomstående företag som sammanställer resultatet, och ska enligt vårt fackförbund som har insyn i processen vara helt anonymt.

Har dock noterat att jobbar man på en mindre enhet och är ensam inom vissa kategorier så blir det ju inte så anonymt egentligen

Nu har jag dock inga problem med det alls, och resultatet används faktiskt riktigt vettigt ibland.

Däremot jagas det inte 100% deltagande, brukar påminnas några ggr att fylla i enkäten bara.
Citera
2025-11-24, 20:42
Avstängd
Molekyl3ns avatar
De luskar reda på vilka individer det gäller på dessa, positivt som negativt.
Det säger bara att den är "anonym".

Söndra-härska i vanlig ordning med andra ord då.
Citera
2025-11-24, 21:18
Medlem
Jag gjorde en medarbetarundersökning, det stod att den var helt anonym. När jag strax därefter hade medarbetarsamtal med chefen så ifrågasatte han mina svar från undersökningen!?
Jag höll fan på att tappa det helt på den jäveln!

"Den är helt anonym förutom för mig" kläcker han ur sig!
Samtalet avslutades i förtid av mig och än idag kan jag inte titta på honom utan att blodtrycket rusar och jag vill krossa hans ansikte.
Citera
2025-11-24, 22:20
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Det är mycket lätt att mikromärka en pappersblankett - egentligen även en emailad enkät. Det innebär att avsändaren vet vem som svarat vad.

Hahaha en pappersblankett
Citera
2025-11-24, 22:29
Medlem
Sqrbankens avatar
Haha, ja herregud för alla dessa e-blanketter till medarbetare som helt irrelevant och värdelöst HR-trash som inte gör någon som helst nytta för någon utom sig själva skickar ut. Alla i min närhet när sånt skickas ut klickar iaf. "toppen" (eller jämförbart) på allting för att bli av med skiten även om de spyr på arbetsplatsen.
Citera
2025-11-24, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Haha, ja herregud för alla dessa e-blanketter till medarbetare som helt irrelevant och värdelöst HR-trash som inte gör någon som helst nytta för någon utom sig själva skickar ut. Alla i min närhet när sånt skickas ut klickar iaf. "toppen" (eller jämförbart) på allting för att bli av med skiten även om de spyr på arbetsplatsen.

Kör också alltid "toppen" eller strax under om jag är riktigt missnöjd.
1. Man kan inte lita på att det faktiskt är anonymt
2. Jag vill inte sitta i workshops för att diskutera hur vi kan bli bättre på x (som ändå inte leder någonstans).
3. Gör cheferna glada, glada chefer är snälla chefer.
4. Om medarbetarna tror att andra tycker om arbetsplatsen så tänker de att den kanske inte är så dum och blir mer nöjda med livet, glada medarbetare är trevligare att ha att göra med.
Citera
2025-11-24, 23:34
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Är det inte bara att säga att man har gjort den även om man inte gjort det om det nu är anonymt? Om det krävs 100% deltagande. De kan inte hetsjaga fullt deltagande hur länge som helst.

Jag skulle aldrig få för mig att göra den. Blir spammad men inte mer än så. Litar inta alls på att det är anonymt.

Samma här. Har inte gjort den varken detta året eller förra året. Anonymt my ass.
Citera
2025-11-25, 00:47
Medlem
Medarbetarundersökningarna är ju till för att högsta hönset ska lönesätta mellancheferna och ha något att utgå ifrån. Sen är det aå att högsta ledningen, som ansvarar för allt, aldrig blir betygsatt.Frågorna är ställda på ett sådant sätt att de aldrig finns med på kartan.

Frågorna är ställda så att det går att fundera på lite olika aspekter vilket gör att alla som svarar tänker lite på olika saker inför varje fråga. Därför brukar jag bara kryssa i att jag är nöjd med allt. Det är trams alltihop och man vehöver inte ta det så allvarligt.
Senast redigerad av Tissetiss 2025-11-25 kl. 00:58.
Citera
2025-11-25, 01:05
Moderator
VitKallas avatar
Ett sätt för företag att svära sig fria från att verkligen ta itu med chefer som inte är bra. Det kommer ju naturligtvis inget gott av sånt här. Det är ju löjligt att tro att den som ÄR problemet- chefen- skall vara mottaglig för ”kritiken” OCH kunna jobba med det så det blir bättre.

Jag använder det som ett sätt att uttrycka missnöje och låtsas helt oförstående i grupp”samtal”. Det gör vi alla.
Citera
2025-11-25, 06:23
Medlem
Det kanske är bonus-grundade för chefen. Så var det för för gamla min chef. Hon fick syntax-error när jag vägrade göra undersökningen som dessutom var annonym.

Blev i princip tvingad att göra den så jag kryssade i det sämsta alternativet på varje fråga.
Senast redigerad av StinkStifelz 2025-11-25 kl. 06:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in