Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Vet inte hur många gånger jag fått skriva detta:
1. Israel retirerar till sina internationellt erkända gränser. Jag vet inte och ärligt talat bryr jag mig inte om hur de får bort sina illegala bosättare. De får väl behandla dem på samma sätt som palestinier och libaneser om det behövs.
Detta betyder krig. Samtliga större bosättningsblock kommer i alla scenarion tillhöra Israel. Israel har tidigare erbjudit landbyte som kompensation. Men du säger nej till landbyte och föredrar krig. Bra, då vet vi.
Citat:
2. Palestina erkänns som självständig stat. Inget finstilt om att Israel skall kontrollera vattnet eller få ha trupper där.
Israel kontrollerar ju per definition vattnet eftersom Palestina inte har gräns mot havet och Jordanflodens flöde är israeliskt. Om araben inte vill törsta ihjäl måste han ju komma fram till en förhandlad lösning. Grundvattnet räcker nämligen sannolikt inte för att försörja flera miljoner araber i området. IDF kommer naturligtvis finnas mitt i babestina eftersom alla fredsavtal bygger på följande:
1. Israel kontrollerar Jordandalen.
2. Israel kontrollerar vägnätet.
3. Israel kontrollerar höjderna.
4. Israel kontrollerar gränserna.
Citat:
2. Fredsbevarande styrkor i Palestina plus ekonomiskt bistånd medan man bygger upp en fungerande stat.
Det skall inte finnas några väpnade arabiska styrkor i en palestinsk stat. Den palestinska staten skall vara demilitariserad. Israel kommer inte stå för något ekonoiskt bistånd till Baabestina. Det är snarare så att Babestina skall betala säkerhetsersättning till Israel för militärt beskydd, betala sin andel av kostnaden för infrastruktur etc.
Citat:
Ja, det suger för er sionister, men jag tror inte på att belöna brott.
För varje dag som går hamnar babestinien i en sämre position och Israel i en bättre. Nu skall ju E1 bebyggas också, vilket stärker israelisk närvaro något enormt och på samma sätt är negativt för baesina. Hade araben sagt ja till fredsavtalen tidigare hade e1 inte bebyggts.