2026-05-07, 21:42
Medlem
Fler och fler araber vänder sig nu bort från den palestinska myndighetens extremism och inser att Israel är det land som kan erbjuda trygghet och ekonomisk framgång för folket som idag förtrycks av PLO.

Citat:
The West has helped Palestinian Authority (PA) President Mahmoud Abbas keep the Palestinian people “hostage,” Fatah political leader and president of the Jerusalem Development Fund Samer Sinijlawi told The Jerusalem Post on Thursday.

“I don’t have any hard feelings towards Israelis, none. I have lots of hard feelings towards the West that keeps seeing us [Palestinians] as not 100% human beings who deserve democracy and internal human rights and keeps endorsing and embracing a leader who has been proving that he is a burden on his people for years,” he commented, referencing the 91-year-old president who has held his position for 21 years.

Araben som intervjuas i Jerusalem Post menar att västvärlden är skyldiga till att det palestinska folket förtrycks av sina egna, inte Israel.

https://www.jpost.com/israel-news/article-895501
Citera
2026-05-08, 11:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Fler och fler araber vänder sig nu bort från den palestinska myndighetens extremism och inser att Israel är det land som kan erbjuda trygghet och ekonomisk framgång för folket som idag förtrycks av PLO.
Vad består denna "trygghet" av? En egen stat? Israeliskt medborgarskap? Eller bara fortsatt terror av IDF och bosättare som ser det land de bor på som "Judea och Samarien". Ett land givet judarna av Gud. Vi vet ju var du står i den frågan.

Visst, PA är genomkorrupt, det var därför Hamas vann senaste valet, men Abbas sitter kvar för att det gynnar Israel. De vill ha en quisling vid makten som bryr sig mer om egen makt än om palestinierna väl.

Citat:
Araben som intervjuas i Jerusalem Post menar att västvärlden är skyldiga till att det palestinska folket förtrycks av sina egna, inte Israel.
Vilket slump att det är just en sådan palestinier som får utrymme i israelisk press...
Citera
2026-05-08, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vad består denna "trygghet" av? En egen stat? Israeliskt medborgarskap?

Ett fredsavtal med Israel ger 100 procent trygghet. Du kan ju fråga Jordanien och Egypten om Israel följer fredsavtalen.

Du och andra anhängare av våldtäktshundarteorin vill inte ha fred för hur skulle ni då få utlopp för ert judehat.

Citat:
Eller bara fortsatt terror av IDF och bosättare som ser det land de bor på som "Judea och Samarien". Ett land givet judarna av Gud. Vi vet ju var du står i den frågan.

Jag står som alltid på fredens sida. Frågan om Judéen och Samarien måste lösas vid förhandlingsbordet. Till skillnad från dig ser jag att båda parter har legitima anspråk på olika områden i territoriet. Men du vill inte ha en förhandlad lösning. Du vill ha Israels utplåning.

Citat:
Visst, PA är genomkorrupt, det var därför Hamas vann senaste valet, men Abbas sitter kvar för att det gynnar Israel. De vill ha en quisling vid makten som bryr sig mer om egen makt än om palestinierna väl.

Israel tillsätter inte palestiuntias ledare, men de har möjlighet att avsätta dem genom våld. Din åsikt är alltså att Israel borde ha dödat Abbas. Som vanligt väljer du våldet.

Citat:
Vilket slump att det är just en sådan palestinier som får utrymme i israelisk press...

Den intervjuade personen var politiker i Fatah, om jag förstod saken rätt, dvs en företrädare för den grupp människor du ägnar all din vakna tid åt att på eget initiativ vara språkrör åt. Men märkligt nog är du inte ens beredd att lyssna på de araber som inte tycker som du. Eller inte märkligt menar jag. Du driver ju bara en fråga och det är inte palestruntias rättigheter utan Israels utplåning.
Citera
2026-05-08, 20:23
Avstängd
Citat:
Ett fredsavtal med Israel ger 100 procent trygghet. Du kan ju fråga Jordanien och Egypten om Israel följer fredsavtalen.
Jag trodde du var emot en palestinsk stat. Inte mycket möjlighet för ett fredsavtal då.

Citat:
Du och andra anhängare av våldtäktshundarteorin vill inte ha fred för hur skulle ni då få utlopp för ert judehat.
Du älskar verkligen den där mossadhundsteorin du hittat på.

Citat:
Jag står som alltid på fredens sida. Frågan om Judéen och Samarien måste lösas vid förhandlingsbordet. Till skillnad från dig ser jag att båda parter har legitima anspråk på olika områden i territoriet. Men du vill inte ha en förhandlad lösning. Du vill ha Israels utplåning.
Jag vill, som du väl vet eftersom jag skrivit det många gånger, ha ett civiliserat Israel som håller sig inom sina internationellt erkända gränser. Att du talar om "Judea och Samarien" gör klart att du inte vill acceptera någon palestinsk stat och då kan heller inte blir fred.

Det finns en liten grupp infödda judar som kan ha några anspråk på Västbanken, alla invandrare har det inte. Och notera att den som hävdar deras anspråk då också får acceptera att palestinierna som fördrevs eller fick sin mark stulen har samma rätt att få tillbaka den inne i Israel.

Citat:
Israel tillsätter inte palestiuntias ledare, men de har möjlighet att avsätta dem genom våld. Din åsikt är alltså att Israel borde ha dödat Abbas. Som vanligt väljer du våldet.
Jag förstår att för dig med din IDF-bakgrund är det bara mord som gäller för att bli av med en ledare. Annars kunde ju Israel släppa Marwan Barghouti som anses vara den palestinier som skulle ha bäst chans att vinna ett val.

Varför kan moderna sionister aldrig skriva"Palestinier" utan måste hitta på öknamn? Inser ni inte hur illa det ser ut? Bryr ni i er inte i er övertygelse om er egen förträfflighet?
Citera
2026-05-08, 20:49
Medlem
Citat:

Jag vill, som du väl vet eftersom jag skrivit det många gånger, ha ett civiliserat Israel som håller sig inom sina internationellt erkända gränser. Att du talar om "Judea och Samarien" gör klart att du inte vill acceptera någon palestinsk stat och då kan heller inte blir fred.

Det går aldrig att ingå en förhandlingslösning utan att ha realistiska förväntningar.

Vi behöver inte gå in på varje enskilt område i Judéen och Samarien, men eftersom jag har personliga kopplingar till Gush Etzion-blocket kan vi börja där. Det finns inte någon uppgörelse Israel är villig att ingå som resulterar i något annat än att Gush Etzion tillfaller Israel. Denna syn delas av både regeringen och oppositionen i Israel.

Om man då likt du gör pratar om "internationellt erkända gränser" vill man inte ha fred. Att säga att Gush Etzion skall tillfalla en palestinsk stat är samma sak som att säga att man inte vill ha fred.
Citera
2026-05-08, 21:53
Avstängd
Citat:
Om man då likt du gör pratar om "internationellt erkända gränser" vill man inte ha fred. Att säga att ush Etzion skall tillfalla en palestinsk stat är samma sak som att säga att man inte vill ha fred.
Att säga att man vill ha andra länders territorium är detsamma som att man inte vill ha fred. Du och dina gelikar vill ha land. Ni är klara över er militära överlägsenhet och tänker ta vad ni vill ha. Skuffa undan den infödda befolkningen i små hemländer eller driva ut dem helt.

Din attityd är samma som Shamir&co som mördade Folke Bernadotte när han framförde att de tidiga sionisterna måste vara villiga att kompromissa.
Citera
2026-05-08, 22:10
Medlem
Citat:
Att säga att man vill ha andra länders territorium är detsamma som att man inte vill ha fred. Du och dina gelikar vill ha land. Ni är klara över er militära överlägsenhet och tänker ta vad ni vill ha. Skuffa undan den infödda befolkningen i små hemländer eller driva ut dem helt.

Din attityd är samma som Shamir&co som mördade Folke Bernadotte när han framförde att de tidiga sionisterna måste vara villiga att kompromissa.

Territoriet var judiskt pre 1948 och är judiskt idag. Att drivas av ett sådant fanatiskt hat som du gör drabbar bara araberna. Folket i de stora israeliska bosättningsblocken i Judéen och Samarien lever ett mycket bra liv och de är så väl befästa att de inte skulle kunna drivas ut ens om IDF lämnade. Säkerhetsstyrkorna i dessa byar utgörs av gammalt IDF folk och de är byggda på höjder med utsikt över omgivningarna. Husen är kraftigt byggda, det finns betongmurar med skottgluggar och man har skjutit in sig på avstånden. Skyddsstyrkorna är inte bara utrustade med sina handeldvapen utan har nu också utrustats med kulsprutor och pansarvärnsvapen. Det senaste är drönare som dels är en spaningsresurs men som även kan fungera i attackrollen, om t ex fienden kommer med artilleri. Men nu har IDF inte lämnat utan en motståndare skall alltså först slå ner IDF innan han kommer till bosättningarna, som är befästa fort. Det är en omöjligt uppgift. Och i det läget tycker du som "rådgivare" inte att förhandlingar är ett alternativ. Ja jag säger då det. Konceptet uppoffringar för fred är ett västerländskt påfund som inte drabbat mellanöstern utanför Israel än.

Edit: Haredim-bosättningarna skulle inte klara sig länge utan IDF.
Senast redigerad av Petronius 2026-05-08 kl. 22:20.
Citera
2026-05-08, 22:27
Avstängd
Citat:
Territoriet var judiskt pre 1948 och är judiskt idag.
Så all mark som ägdes av judar före 1948 är judisk och all mark som ägdes av palestinier före 1948 är också judisk. Är det så du tänker?

Citat:
Att drivas av ett sådant fanatiskt hat som du gör drabbar bara araberna.

Du är den som drivs av hat mot alla som inte stödjer Israel och dess expansion.

Citat:
Folket i de stora israeliska bosättningsblocken i Judéen och Samarien lever ett mycket bra liv och de är så väl befästa att de inte skulle kunna drivas ut ens om IDF lämnade.
Beväpnade civila på ockuperat territorium. Låter som illegala kombattanter på mig. Det du beskriver är välorganiserade terrorister. Du frossar i er militära överlägsenhet därför att för dig är makt och rätt samma sak. Moral är något för veklingar.
Citera
2026-05-09, 07:39
Medlem
Citat:
Så all mark som ägdes av judar före 1948 är judisk och all mark som ägdes av palestinier före 1948 är också judisk. Är det så du tänker?

Du är den som drivs av hat mot alla som inte stödjer Israel och dess expansion.

Beväpnade civila på ockuperat territorium. Låter som illegala kombattanter på mig. Det du beskriver är välorganiserade terrorister. Du frossar i er militära överlägsenhet därför att för dig är makt och rätt samma sak. Moral är något för veklingar.

På 1990-talet undertecknade Israel avtal som skulle ge araben ersättningsmark för bosättningarna. Araben sade nej. Nu verkar det inte bli någon stat väster om Jordanien. Ni är så duktiga förhandlare! Fast man kan ju undra om det inte hade gynnat den arabiska befolkningen att säga ja till det där avtalet som hade gett dem 100 procent av marken, en stat och Jerusalem som huvudstad. Nu blir det inget. Men nu får ju åtminstone spela offer.
Citera
2026-05-09, 07:53
Avstängd
Citat:
På 1990-talet undertecknade Israel avtal som skulle ge araben ersättningsmark för bosättningarna. Araben sade nej.
1948 stal "Juden" massor av palestinsk mark inne i dagens Israel. Skall de få tillbaka den? Du skönmålar sen det där avtalet för att som alltid kunna skylla på "Araben" medan ni judiska erövrare är helt oskyldiga. Det handlade aldrig om någon självständig palestinsk stat, bara om ett lydrike.

Citat:
Nu verkar det inte bli någon stat väster om Jordanien.
Jag är OK med de om ni ger palestinierna som bor där medborgarskap och lika rättigheter. Är du beredd att göra det eller vad är din slutgiltiga lösning? Somalilandplanen?
Citera
2026-05-09, 08:02
Medlem
Citat:

Jag är OK med de om ni ger palestinierna som bor där medborgarskap och lika rättigheter.

Snacka om storhetsvansinne. Du påstår dig vara i Sverige boende svensk. Du har inget att göra med vad araben skall gå med på eller inte. Koloniala fasoner från ditt håll nu. Du drar dig inte ens från att bestämma vad en palestinsk politiker i min tidigare länkade artikel skall tillåtas tycka och inte. Du är den vita koloniala extremismen personifierad.
Citera
2026-05-09, 08:08
Avstängd
Citat:
Snacka om storhetsvansinne. Du påstår dig vara i Sverige boende svensk. Du har inget att göra med vad araben skall gå med på eller inte. Koloniala fasoner från ditt håll nu. Du drar dig inte ens från att bestämma vad en palestinsk politiker i min tidigare länkade artikel skall tillåtas tycka och inte. Du är den vita koloniala extremismen personifierad.
I Sverige har vi yttrande- och åsiktsfrihet så även som svensk har jag rätt att ha en åsikt, men jag förstår att du föredrog att gå över till personangrepp istället för att öppet säga vad din slutgiltiga lösning på det palestinska problemet handlar om: ingen palestinsk stat, inget israeliskt medborgarskap, bara en storskalig etnisk rensning.

Du är den judiska kolonialismen personifierad. En man som med vapen i hand reser ned till ockuperat land för att döda infödingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in