Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-24, 13:23
Medlem
Har fått ett meddelande på min iphone att jag kan hänta ut paket.

Ska jag uppge 4 sista numrena på sändningsnummer och visa ID för att kunna hämta ut mitt paket? Eller hur går de till, har inte bankid.
Citera
2025-11-24, 13:28
Medlem
Har du inte hela sändningsnumret?

Citat:
3. Hämta ut ditt paket

Innan du åker till din ServicePoint, se till att du har med dig sändningsnummer och ett giltigt ID. Du kan också identifiera dig via Mobilt bank-ID med hjälp av den länk som finns i din leveransavisering.

Vad räknas som en giltig legitimation?

Svenska legitimationer:

Svenskt körkort
ID-kort utfärdat av Skatteverket
SIS märkt ID-kort och tjänstekort
Nationellt ID-kort, utfärdat av svensk polis
Pass (inte provisoriska pass, rosa färg)

OBS! LMA-kort utfärdat av Migrationsverket inte är en godkänd legitimation.

Utländska legitimationer:

Pass (ej provosoriska pass)
Nordiskt körkort, utfärdat i Danmark, Finland, Norge och Island.
Utländskt nationellt ID-kort, utfärdat i länder inom Schengenområdet*

Digitala legitimeringsalternativ:

BankID via länk
Bank ID:s digitala ID-kort
Freja e-ID

https://www.dhl.com/se-sv/home/frakt/hjalpcenter-for-europeisk-vag-och-jarnvag/hur-man-hamtar-ett-paket-fran-en-service-point.html
Citera
2025-11-24, 14:27
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Visst visa spårningsnumret bara, Postnord har fyra sista, de borde vara så med DHL också, visa id-kort.Men jag rekkommenderar att du skaffar Bank-Id inför framtiden, då kan du ladda ned Appen mina paket och Postnord appen, då kan du legitimera dig med Mobilt bank ID, sen skannar ombuden av streckkoden bara, ingen legg behövs då. Postnord ha en egen scanner och DHL också.

Lycka till.
Citera
2025-11-24, 16:22
Medlem
Exemplarisk.s avatar
Ja, du behöver bara nämna fyra sista siffrorna i spårningsnumret från DHL.
Citera
2025-11-24, 16:28
Medlem
Tack alla. Fixat
Citera
2025-11-24, 16:34
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Visst visa spårningsnumret bara, Postnord har fyra sista, de borde vara så med DHL också, visa id-kort.Men jag rekkommenderar att du skaffar Bank-Id inför framtiden, då kan du ladda ned Appen mina paket och Postnord appen, då kan du legitimera dig med Mobilt bank ID, sen skannar ombuden av streckkoden bara, ingen legg behövs då. Postnord ha en egen scanner och DHL också.

Lycka till.

Mina Paket appen är riktigt jävla urusel nuförtiden, den var bra för några år sedan, men numera så missar den fler paket än det hittar och inget funkar som det ska.
Citera
2025-11-24, 16:44
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Mina Paket appen är riktigt jävla urusel nuförtiden, den var bra för några år sedan, men numera så missar den fler paket än det hittar och inget funkar som det ska.

DHL brukar skicka SMS också, där kan man identifiera sig med BankID, jag har haft appen, sen ombudet tipsade för några år sen, men postnord Appen funkar klockrent, ombudet sa att det finns en App för alla leverantörer Schenker, Postnord, DHL m.m, tråkigt om de har blivit sämre, då beror de på leverantörernas info till Appen.
Citera
2025-11-24, 17:18
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
DHL brukar skicka SMS också, där kan man identifiera sig med BankID, jag har haft appen, sen ombudet tipsade för några år sen, men postnord Appen funkar klockrent, ombudet sa att det finns en App för alla leverantörer Schenker, Postnord, DHL m.m, tråkigt om de har blivit sämre, då beror de på leverantörernas info till Appen.

Jag höll på missa ett DHL paket då all info gick till appen som kukat ur totalt så fick ingen uppdatering att paketet kommit fram där, och fick inga sms när jag hade appen, lyckligtvis så hade jag spårningsnummret och dubbelkollade på nätet när paketet drog ut på tiden, och såg där att det funnits hos ombudet ett bra tag, länge nog att det skulle ha gått i retur nästa dag.

Mina Paket funkade fint förut, tills dom kom ut med en uppdatering för nåt år sedan där allt gick åt h-vete.
Har försökt några ggr efter det, men alltid samma sak, paket som inte hittas och spårningsinfo/updateringar som bara försvinner/aldrig kommer fram.
Senast redigerad av Sereena 2025-11-24 kl. 17:21.
Citera
2025-11-24, 17:45
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Jag höll på missa ett DHL paket då all info gick till appen som kukat ur totalt så fick ingen uppdatering att paketet kommit fram där, och fick inga sms när jag hade appen, lyckligtvis så hade jag spårningsnummret och dubbelkollade på nätet när paketet drog ut på tiden, och såg där att det funnits hos ombudet ett bra tag, länge nog att det skulle ha gått i retur nästa dag.

Mina Paket funkade fint förut, tills dom kom ut med en uppdatering för nåt år sedan där allt gick åt h-vete.
Har försökt några ggr efter det, men alltid samma sak, paket som inte hittas och spårningsinfo/updateringar som bara försvinner/aldrig kommer fram.

Va tråkigt, för mig har de funkat bra, när du aktiverar Appen första gången, så måste du ange Mobilnummer och E-Post, du får en vertifikeringskod till mobilnumret du angav, en fyrsiffrig kod, sen får du även en fyrsiffrig kod till E-posten som du knappar in i Appen, om inte paketet dyker upp där, så kan man lägga till det manuellt, men tack att du varnar att det strular för somliga, börjar det strula så tar jag bort Appen, men jag vet inte om de räcker med att Avinstalera detta? Kommer det dit sen iallafall, när man har reggat mobilnumret och e-posten? Jag har haft Appen men inte avänt den när jag har fått vanliga SMS.
Citera
2025-11-24, 18:19
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Va tråkigt, för mig har de funkat bra, när du aktiverar Appen första gången, så måste du ange Mobilnummer och E-Post, du får en vertifikeringskod till mobilnumret du angav, en fyrsiffrig kod, sen får du även en fyrsiffrig kod till E-posten som du knappar in i Appen, om inte paketet dyker upp där, så kan man lägga till det manuellt, men tack att du varnar att det strular för somliga, börjar det strula så tar jag bort Appen, men jag vet inte om de räcker med att Avinstalera detta? Kommer det dit sen iallafall, när man har reggat mobilnumret och e-posten? Jag har haft Appen men inte avänt den när jag har fått vanliga SMS.

Alt funkar fint igen för mig när jag plockar bort appen.
Citera
2025-11-24, 18:22
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Alt funkar fint igen för mig när jag plockar bort appen.

Jag tar bort Appen också, tack för infot och varningarna
Citera
2025-11-25, 11:23
Moderator
HelgeBuks avatar
E-handel, frakt och konsumentfrågor --> Frakt och paketutlämning
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto