2025-11-24, 11:46
Medlem
0Z8Ss avatar
Som rubriken lyder helt enkelt 👆🏻Är ni nöjda med ert yrkesval? Och om ni känner att ni har tid och intresse skulle det vara intressant att höra för- och nackdelar, mycket enkelt sammanfattat.

Jag har några specifika funderingar dessutom, så återigen om ni har tid: man hör i media ofta att ”sjukvården går på bena”, hur upplever ni det? Hur är det att jobba på kvinnodominerad arbetsplats? Upplever ni att yrket är äckligt rent fysiskt (tänker blod, sår, avföring osv)? Är yrket varierande och stimulerande? Hur brett är det att vara ssk? Jag förstår att detta kan variera från arbetsplats till arbetsplats, men hur är det rent socialt att jobba inom vården(märks hierarkier, positioneringar, grupperingar osv av)?

Och slutligen har jag ytligare en fråga till er som händelsevis jobbar som ssk på operation, helt enkelt - hur trivs ni?

Kvinnor får naturligtvis också svara på detta om ni vill.

Jag går nämligen själv och funderar på om jag skall utbilda mig till ssk framöver, men jag är kluven. Ber om ursäkt ifall jag formulerar mina frågor luddigt.
Senast redigerad av 0Z8S 2025-11-24 kl. 11:53.
Citera
2025-11-24, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0Z8S
, men jag är klyven.

Berätta varför du är kluven.

Varför vill du utbilda dig till ssk?
Citera
2025-11-24, 12:01
Medlem
0Z8Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Berätta varför du är kluven.

Varför vill du utbilda dig till ssk?
Det kokar ned till två

Först - Såvitt jag förstår är det tryggt, men behöver relativt sätt inte oroa sig för att inte hitta anställning. Därtill tycks det åtminstone än så länge vara säkrat från AI.
Och två - jag har tidigare jobbar på sjukhus (Sahlgrenska) och gillar av någon orsak sjukhus och sjukhusmiljöer. Jag saknar inte jobbet jag då hade men jag saknar att jobba på sjukhus. Jag antar att fascineras av stora komplexa organisationer med stora byggnader och intrikata kulvertar, tusentals människor som ränner än hit än dit.

Jag önskar att jag kunde säga att det är för att jag vill jobba och hjälpa människor, men så är inte fallet. Ska det till att koka ner helt så landar vi nog på första punkten: det är en trygg anställning.
Med det sagt är jag en samvetsgrann och noggrann arbetare, så även om jag inte har ett inneboende intresse av att hjälpa människor är jag övertygad på att jag kommer göra ett bra jobb.
Senast redigerad av 0Z8S 2025-11-24 kl. 12:04.
Citera
2025-11-24, 12:05
Medlem
Merparten av de SSK som är verksamma i Sverige, jobbar inte på sjukhus. Konkurrensen om platserna där är extremt hård. De flesta är anställda inom kommunal omsorg och vårdcentraler
Citera
2025-11-24, 12:06
Medlem
0Z8Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Merparten av de SSK som är verksamma i Sverige, jobbar inte på sjukhus. Konkurrensen om platserna där är extremt hård. De flesta är anställda inom kommunal omsorg och vårdcentraler
Vad är det för platser?
Citera
2025-11-24, 12:08
Medlem
De ssk som arbetar inom kommunal omsorg, VC och äldreomsorg har betydligt bättre arbetsvillkor OCH tjänar betydligt bättre än sina kollegor på sjukhus.
Citera
2025-11-24, 12:09
Medlem
Citat:
Vad är det för platser?

Platser?

Om du menar kommunal omsorg, så är det inom hemtjänsten, äldreboenden och socialpsykiatrin,
LSS
Citera
2025-11-24, 12:12
Medlem
0Z8Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Platser?

Om du menar kommunal omsorg, så är det inom hemtjänsten, äldreboenden och socialpsykiatrin,
LSS
Du skrev ”Merparten av de SSK som är verksamma i Sverige, jobbar inte på sjukhus. Konkurrensen om platserna där är extremt hård”. Är det något jag missar i sammanhanget eller vilka platser syftar du på? Inom den privata sektorn antar jag du menar?
Citera
2025-11-24, 12:14
Medlem
0Z8Ss avatar
Citat:
Du skrev ”Merparten av de SSK som är verksamma i Sverige, jobbar inte på sjukhus. Konkurrensen om platserna där är extremt hård”. Är det något jag missar i sammanhanget eller vilka platser syftar du på? Inom den privata sektorn antar jag du menar?
Ah Før helvede, glömd det jag skrev. Jag läste om det du skrev nu precis och insåg jag kanske är sömnigare än jag trott. Läste slarvigt helt enkelt
Citera
2025-11-24, 12:37
Avstängd
kyrkstockens avatar
Kunde jag leva om mitt liv skulle jag bli ssk. Men utan önskan att arbeta på sjukhus.

gillar människor

Kvinnor har tagit sig in på våra områden. Jag skulle ge mig in på deras. Då de inte är tunga (beronde på var man hamnar). Kanske psykiatri. Men aldrig rättspsyk eller liknande.
Citera
2025-11-24, 13:13
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Jag har några specifika funderingar dessutom, så återigen om ni har tid: man hör i media ofta att ”sjukvården går på bena”,

"Går på knäna kanske"?
Att "gå på bena" är väl det man gör till vardags?
Citera
2025-11-24, 14:00
Medlem
0Z8Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
"Går på knäna kanske"?
Att "gå på bena" är väl det man gör till vardags?
Haha ja så rätt. Fasen jag bör inte varit nyvaken när jag skrev detta lol
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in