2025-11-23, 20:34
Medlem
Vilket är det enklaste sättet att ta reda på om man är med i SÄPOs register och kommer klara deras säkerhetsprövning? Jag går en utbildning för att arbeta inom järnvägen, men har tidigare jobbat som journalist och ställt kritiska frågor till regimen. Vill helst inte gå järnvägsutbildningen i onödan.

Sökte till hemvärnet då jag tänkte att jag kunde få reda på hur jag ligger till genom deras antagningprocess, men gick inte vidare eftersom jag fick dåligt samvete över att behöva uppta tid från den voluntärarbetare som ville göra en intervju med mig.
Citera
2025-11-23, 20:40
Medlem
Hoppilandkalles avatar
Till att börja med, vilken klassningsgrad är det ens du pratar om?
Citera
2025-11-23, 20:40
Medlem
Ken-Ring-Intes avatar
Man blir knappast granskad av SÄPO för att bli lokförare om man nu inte kör i väldigt speciella områden eller väldigt speciell last. Vart har du fått det ifrån?
Citera
2025-11-23, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abominative
Vilket är det enklaste sättet att ta reda på om man är med i SÄPOs register och kommer klara deras säkerhetsprövning? Jag går en utbildning för att arbeta inom järnvägen, men har tidigare jobbat som journalist och ställt kritiska frågor till regimen. Vill helst inte gå järnvägsutbildningen i onödan.

Sökte till hemvärnet då jag tänkte att jag kunde få reda på hur jag ligger till genom deras antagningprocess, men gick inte vidare eftersom jag fick dåligt samvete över att behöva uppta tid från den voluntärarbetare som ville göra en intervju med mig.

Trams!!!
Om du inte är straffad innan, har kontakter med konstiga individer, problem med ekonomin, spelmissbruk etc. så är det inga bekymmer.
Citera
2025-11-23, 21:19
Medlem
WetCigarettes avatar
Jag hoppas att du inte klarar av den med tanke på din historik av trådar som klassikerna ”Jag wallraffar och diskuterar judefrågan med Feministiskt Initiativ - INSPELNING”, ”Vad tycker du om förslaget att tvångsprostituera feminister?” och ”Förbjuda feministisk organisering?”.

Men för att besvara frågan så finns det inget sätt att på förväg veta om du klarar dig eller inte.
Citera
2025-11-23, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken-Ring-Inte
Man blir knappast granskad av SÄPO för att bli lokförare om man nu inte kör i väldigt speciella områden eller väldigt speciell last. Vart har du fått det ifrån?

Det finns många olika sorters jobb inom järnvägen som innebär att man blir granskad av SÄPO för att bli godkänd.
Citera
2025-11-23, 22:22
Medlem
Nej, du kan inte kontrollera, men är du inte medlem i några extremorganisationer och ostraffad så är det högst troligt inga problem.

Att du ställt kritiska frågor som journalist är inget SÄPO hållet koll på, vi bor inte i ryssland...

Här kan du läsa på lite hur processen fungerar.

https://sakerhetspolisen.se/sakerhetsskydd/sakerhetsskyddsatgarder/personalsakerhet.html
Citera
2025-11-23, 22:22
Medlem
Ken-Ring-Intes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det finns många olika sorters jobb inom järnvägen som innebär att man blir granskad av SÄPO för att bli godkänd.
Jag motsätter mig in att det kan förekomma precis som jag skrev.
Citera
2025-11-23, 22:23
Medlem
revodnebs avatar
Så vi ska ge dig information som ryssland kan ha nytta av? Not gonna happen!

Citat:

Citera
2025-11-23, 22:25
Medlem
revodnebs avatar
Nix det kommer du inte att få.

Citat:

Citera
2025-11-23, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken-Ring-Inte
Jag motsätter mig in att det kan förekomma precis som jag skrev.

Först och främst, var får du lokförare ifrån? Att arbeta inom järnvägen kan betyda många olika yrken.

Lokförarnas klassning har jag inte koll på, men som sagt, det finns flera jobb på järnvägen som innebär att du behöver bli granska och godkänd av SÄPO för att få jobba.
Citera
2025-11-23, 22:44
Medlem
Ken-Ring-Intes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Först och främst, var får du lokförare ifrån? Att arbeta inom järnvägen kan betyda många olika yrken.

Lokförarnas klassning har jag inte koll på, men som sagt, det finns flera jobb på järnvägen som innebär att du behöver bli granska och godkänd av SÄPO för att få jobba.
Det var ett antagande jag gjorde, ts lyser med sin frånvaro så vi kanske aldrig får veta mer än att han varit en regimkritisk journalist och funderat på att gå med i hemvärnet.
Ja.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in