2025-11-23, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rymdrattan
Körde (nåja, rullade) grovt rattfull en bit (ner för en backe) med 2,0 promille i utandningsluften som bantades ner till 1,6 pga osäkerhet i alkoholmätaren.

2års villkorlig dom och 2000kr i böter.

Nu var det såklart väldigt långsamt och en väldigt kort bit bilen färdades. Men sanningen är den att domare i Sverige mer än ofta dömer under straffskalan.

Och det är för jävligt att de gör det!
Sätter man sig bakom ratten påverkad, väljer man att riskera andras liv.
Citera
2025-11-23, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ledigalennart
Du har rätt, finns ingen anledning att försvara det jag gjorde ville bara förmedla att det var tom väg så långt jag kunde se åt båda hållen.

Hoppas att du lärt dig något av det här. Du kunde lika gärna haft ihjäl ett x antal personer.
Citera
2025-11-23, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ooONattugglanOoo
Och det är för jävligt att de gör det!
Sätter man sig bakom ratten påverkad, väljer man att riskera andras liv.

Borde, gjorde, torde...

Värre att samma princip används vid våldsbrott där det faktiskt finns ett brottsoffer.
Citera
2025-11-23, 23:36
Medlem
eldrattans avatar
Detta är ju då ett artbrott så det skall alltid ge fängelse. Dock är det som en del säger här i tråden att det behöver inte bli det. Eller ja, man döms ofta till fängelse fast får fotboja och kan vara hemma istället för sitta på någon anstalt. Det kräver att du har någon form av sysselsättning för att få en fotis. Det går även få till ändå utan sysselsättning om du är riktigt slipad och har tur med frivården.

Det som gör det hela lite extra jobbigt är att du förutom din rediga fylla även krockade. Det är inte direkt förmildrande omständigheter. Man brukar dömas för grov rattfylla även om man har under 1.0 om man ser till att krocka i samband med fyllekörningen. Du körde säkert i ett tätbebyggt område också.

Jag satsar på att du får fotboja och det kommer bli prover och utlåtande från psykiatriker i samband med du ska försöka ta om körkortet. Du får ha detta i polisens register i 10 år och forever i dom där internetregistren. Du kommer få blodsmak i hela truten när du är 35 och tänker tillbaka på detta.
Citera
2025-11-23, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Detta är ju då ett artbrott så det skall alltid ge fängelse. Dock är det som en del säger här i tråden att det behöver inte bli det. Eller ja, man döms ofta till fängelse fast får fotboja och kan vara hemma istället för sitta på någon anstalt. Det kräver att du har någon form av sysselsättning för att få en fotis. Det går även få till ändå utan sysselsättning om du är riktigt slipad och har tur med frivården.

Det som gör det hela lite extra jobbigt är att du förutom din rediga fylla även krockade. Det är inte direkt förmildrande omständigheter. Man brukar dömas för grov rattfylla även om man har under 1.0 om man ser till att krocka i samband med fyllekörningen. Du körde säkert i ett tätbebyggt område också.

Jag satsar på att du får fotboja och det kommer bli prover och utlåtande från psykiatriker i samband med du ska försöka ta om körkortet. Du får ha detta i polisens register i 10 år och forever i dom där internetregistren. Du kommer få blodsmak i hela truten när du är 35 och tänker tillbaka på detta.

Blodsmak, vad menar du?
Citera
2025-11-23, 23:45
Medlem
Citat:

Sen att det är i polisens register vad gör det för skillnad? Jobb har jag och även bra rykte i min bransch så kan få andra jobb oavsett register.
Citera
2025-11-23, 23:46
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Kan tillägga att det var ett suicidförsök. Inte för att det skulle göra saken bättre men.

Säger du detta kan du glömma att få tillbaka körkortet, någonsin. Tänk nu på att transportstyrelsen kommer sitta och lusläsa vartenda liten detalj i det som sägs och skrivs i domen.

Är inget som säger att rätten kommer ge dig förmildrande omständigheter för detta. Finns ju isåfall alternativ som inte innefattar fara för andra personer som att köra kalasfull in i ett räcke.
Citera
2025-11-23, 23:48
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Sen att det är i polisens register vad gör det för skillnad? Jobb har jag och även bra rykte i min bransch så kan få andra jobb oavsett register.

Haha, vänta du så ska du se hur det kan vara att hamna på fel sida i lagen, inte alla som tar det med en klackspark. Framförallt nuförtiden också, det var annat förr i tiden. Då var det bara ruska av sig, så var det borta efter några år och ingen hade någon som helst insyn i ens ungdomsbravader.
Citera
2025-11-23, 23:49
Medlem
Citat:
Säger du detta kan du glömma att få tillbaka körkortet, någonsin. Tänk nu på att transportstyrelsen kommer sitta och lusläsa vartenda liten detalj i det som sägs och skrivs i domen.

Är inget som säger att rätten kommer ge dig förmildrande omständigheter för detta. Finns ju isåfall alternativ som inte innefattar fara för andra personer som att köra kalasfull in i ett räcke.

Jode, då är det vad det är. Har inte det i mig att ljuga i en domstol/förhör.
Citera
2025-11-23, 23:53
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Jode, då är det vad det är. Har inte det i mig att ljuga i en domstol/förhör.

Va smart här, tänk på dig själv nu. Det kan säkert kännas rätt för stunden att vara ärlig och berätta om sådant här. Fast nää, gör inte detta. Framförallt transportstyrelsen kommer inte vara speciellt sympatiska i din ärlighet. Du kommer vilja ha tillbaka ditt körkort om ett par år igen, jag kan garantera dig detta.

Har du ett jobb nu och en bostad eller tror det räcker man är skriven någonstans, så kan du garanterat få fotboja. Satsa på det och tänk på dig själv och ditt framtida körkort är mitt stalltips.

Du behöver inte ljuga, fast berätta inte hela sanningen för tusan.
Citera
2025-11-24, 00:03
Medlem
Citat:
Va smart här, tänk på dig själv nu. Det kan säkert kännas rätt för stunden att vara ärlig och berätta om sådant här. Fast nää, gör inte detta. Framförallt transportstyrelsen kommer inte vara speciellt sympatiska i din ärlighet. Du kommer vilja ha tillbaka ditt körkort om ett par år igen, jag kan garantera dig detta.

Har du ett jobb nu och en bostad eller tror det räcker man är skriven någonstans, så kan du garanterat få fotboja. Satsa på det och tänk på dig själv och ditt framtida körkort är mitt stalltips.

Du behöver inte ljuga, fast berätta inte hela sanningen för tusan.

Oturligt nog har jag redan berättat hela sanningen. Jo jag har jobb o egen lägenhet. Men vadå menar du att jag inte ens kan få körkort efter min spärrtid, även med psykologutlåtande? Det låter konstigt
Citera
2025-11-24, 00:11
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Oturligt nog har jag redan berättat hela sanningen. Jo jag har jobb o egen lägenhet. Men vadå menar du att jag inte ens kan få körkort efter min spärrtid, även med psykologutlåtande? Det låter konstigt

Nej du har inte berättat för rätten än. Att transportstyrelsen kommer förvägra dig körkorttillstånd efter spärrtid är inget konstigt alls. Det räcker ofta med ett suicidförsök för att inte vilja ha personen bakom en ratt i en bil igen, någonsin. Du har ju även maximerat detta med fylla och krock och finns säkert flera andra smaskiga åtalspunkter att dra fram här.

Försök inte med någon sympatiberättelse för dessa typer. Dom som finns i rättssystemet statliga organisationer är oftast totalt avsaknad av medkänslor . Du kommer även bli ännu mer ledsen när du inser hur åklagaren kommer vara i eld och lågor och nästan vill återinföra dödstraff för din skull. Va smart och tänk på dig själv nu. Agera och berätta därefter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in