Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-23, 14:44
Medlem
MATochLIVSMEDELs avatar
Vet att det finns en liknande tråd men får inte riktigt svar i den.

Säg att jag kommit på ett program på ett år som går på helfart men av olika anledningar har jag bara möjlighet att ta hälften av poängen per termin.

Kan man bli "avstängd" från programmet om man bara tar hälften av poängen per termin?

Bör man kommunicera redan från början att man bara avser att ta hälften av poängen per termin? Eller bara köra på i sin egen takt utan att ta snacket med ex studieadmin/koordinator?

CSN är inte aktuellt, så den aspekten spelar ingen roll.
Citera
2025-11-23, 14:48
Medlem
Zaedrewss avatar
Det beror på. Avstängd blir du ju inte. Du får ta resttenta. Sedan beror ju på om det är en utbildning om obligatorisk närvaro, vissa kommer ju kräva att du är där heltid.
Citera
2025-11-23, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MATochLIVSMEDEL

Säg att jag kommit på ett program på ett år som går på helfart men av olika anledningar har jag bara möjlighet att ta hälften av poängen per termin.

Kan man bli "avstängd" från programmet om man bara tar hälften av poängen per termin?

Bör man kommunicera redan från början att man bara avser att ta hälften av poängen per termin? Eller bara köra på i sin egen takt utan att ta snacket med ex studieadmin/koordinator?

Du behöver specificera vilken utbildning det handlar om. Många kräver att du klarar tenta samma termin som den hålls, för att du ska få flytta upp.

Hur vet du att du bara kommer klara av hälften av poängen?
Citera
2025-11-23, 14:59
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du behöver specificera vilken utbildning det handlar om. Många kräver att du klarar tenta samma termin som den hålls, för att du ska få flytta upp.

Det också. För att kunna läsa B måste du först vara godkänd på A. Då handlar det om läge och tid. De kommer ju inte erbjuda studier på viss nivå varje termin. Så man måste klara det innan den tiden för att kunna fortsätta.
Senast redigerad av Zaedrews 2025-11-23 kl. 15:02.
Citera
2025-11-23, 15:42
Medlem
MATochLIVSMEDELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Det är 60 HP på avancerad nivå, en del av utbildningen innehåller VFU.

Jag vill kunna jobba samtidigt, därför satsar jag på halvfart.
Citera
2025-11-23, 15:52
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Det är 60 HP på avancerad nivå, en del av utbildningen innehåller VFU.

Jag vill kunna jobba samtidigt, därför satsar jag på halvfart.
Är det inga obligatoriska moment du måste vara närvarande på som du missar så spelar det väl ingen roll. Du kommer ju bara ha massa resttentor du får läsa upp i efterhand?
Citera
2025-11-23, 16:40
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:

Du måste väl ha klarat kurserna för termin 1 för att klara av att förstå och hänga med i kurserna för termin 2. Det finns väl inget upplägg där du kan läsa termins 1 kurserna utspritt på 2 terminer.
Citera
2025-11-23, 17:34
Medlem
att inte"delta" i lektioner (i sk "utevaro" kan bidra till att man ev får icke godkänt i olika kurser och tillräckligt mycket icke godkänt så kan CSN dra in din rätt till studiemedel. Eller att du saknar slutbetyg och får gå om delar av programmet. är väl typ det enda som händer. jag läste två terminwe som lärare och åkte på en resa för att fira min pappas 60 års dag mitt under tiden då en kurs varade. fick icke godkänt i den kursen pga utevaro. 7,5hp tror jag. resten klarade jag (52.5 hp) så studiemedel fortsatte. fanns även VFU där som jag nailade. den är obligatorisk och missar du den så kan du typ inte bli lärare. för det är vfu2, 3, 4 senare och du kan inte hoppa till 2:an om du inte gjort 1:an
Senast redigerad av andersbachmann2 2025-11-23 kl. 17:44.
Citera
2025-11-23, 17:43
Medlem
glockenreins avatar
Nej, har du blivit antagen på en offentlig högskola har du rätt att fullfölja utbildningen oavsett hur lång tid det tar. Börja en termin och tenta av så mycket du hinner och omregistrera dig sen bara på det du inte hann med nästa termin.
Citera
2025-11-23, 18:03
Medlem
IanMcEwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glockenrein
Nej, har du blivit antagen på en offentlig högskola har du rätt att fullfölja utbildningen oavsett hur lång tid det tar. Börja en termin och tenta av så mycket du hinner och omregistrera dig sen bara på det du inte hann med nästa termin.
TS har ju inte nämnt om han ska gå på en privat högskola eller en offentlig högskola så rådet är lite vanskligt på förhand. I princip så antar du att han ska gå på en offentlig högskola.

Med privata högskolor, t. ex HHS eller KTH får de styra och ställa ganska fritt och därav behöver ditt råd inte gälla för dessa.
Citera
2025-11-23, 18:16
Medlem
glockenreins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
TS har ju inte nämnt om han ska gå på en privat högskola eller en offentlig högskola så rådet är lite vanskligt på förhand. I princip så antar du att han ska gå på en offentlig högskola.

Med privata högskolor, t. ex HHS eller KTH får de styra och ställa ganska fritt och därav behöver ditt råd inte gälla för dessa.

Aha, sorry, fick för mig att det var ett offentligt universitet men ser nu att TS inte nämner det. På både KTH och HHS har man ett max antal försök på sig att klara en tenta till skillnad från t.ex. SU. Har för mig att det är fem försök på båda dessa men minns inte och kan ha ändrats sedan jag tog examen för några år sedan så skulle rekommendera att TS skriver och kollar innan.
Citera
2025-12-04, 06:54
Medlem
Citat:

Man läser ofta en kurs i taget, sen är ett annat problem spärrkurser.

Men om du kan lösa hela, eller nästan hela, första terminen, speciellt VFU, så kan ta det lugnt termin 2 o göra alla uppgifter som ej är tentor.
Sen löser du så många tentor du kan, och möjligen kan du lyfta akassa medans du pluggar till, och ev. skriver resttentor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in