2025-11-23, 14:10
Medlem
godboys avatar
Var och handlade i helgen, och det verkar som julhandeln redan tagit vansinnig fart. Det är ju dessutom helg före löning.

Runt många köpcentrum så kan man ju parkera lite utanför, eller på någon för de flesta obekant parkering typ bakom affärskomplexet. Just i detta fall var jag på 421 i Göteborg, men det är inte ovanligt att man kan parkera smart relativt nära utan att fullständigt ge sig in i smeten med bilen. Just på 421 kan man parkera lite bakom där Däckskiftarna håller till, de är ändå en god bit bort på den befintliga parkeringen. Finns alltid platser där. Som på så många andra köpcentrum så finns det en gång mellan husen så jag kommer precis in på gatan är Power och Hemtex ligger. Från bilen är det ca 50 meter till själva ingången till köpcentret där ICA Maxi finns. Ca 50 totalt till Systemet med.

Jag för min del kan inte fatta att folk kör in på den vanliga parkeringen när det i princip råder kaos där. Det kan lätt ta 10 min att få sig en P plats där, och det kan lätt ta 30-40 min att ta sig ut därifrån. Jag gjorde tabben själv för ett par år sen att åka in där i julhandeln.

Där jag numer parkerar när det är mycket folk tar en minut att köra in och en minut att komma ut. Det är inte långt att gå i min värld och en normal karl klarar att bära en låda från Systemet till bilen full med öl och vin. En normal karl klarar även lätt att bära minst två tunga ICA Maxi pappkassar till bilen likväl. Givetvis kan man även köra kundvagnen från ICA till bilen om man vill där. Finns ju ett stall för vagnar även på den parkeringen om man nu vill göra så.

Så varför i hela friden kör ni in i ett gytter när man bara fastnar där inne, medan vi som är lite smartare och orkar gå 50 meter är in och ut innan ni knappt hunnit parkera?
Citera
2025-11-23, 14:15
Medlem
S.O.Stolps avatar
Många orkar inte hålla på att leta efter alternativa parkeringar, med kanske oklara parkeringsregler. Man står på anvisad plats. Det känns tryggt.

Många vill av någon obegriplig anledning stå så nära ingången till butiken/köpcentrat trots att man som du säger lätt klarar att bära både en och två lådor från Systemet.

Det är som en sport att hitta platsen allra närmast ingången.
Citera
2025-11-23, 14:26
Medlem
Zaedrewss avatar
Frågan. Bekvämlighet kanske. Tycker det kvittar gå 3 minuter till bilen och det är bra läge och inte ett hysteriskt sådant = bättre.

Men det är ju samma sak om öde parkering. Det kommer ändå finnas folk som kommer parkera just bredvid dig.
Citera
2025-11-23, 14:36
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Var och handlade i helgen, och det verkar som julhandeln redan tagit vansinnig fart. Det är ju dessutom helg före löning.

Runt många köpcentrum så kan man ju parkera lite utanför, eller på någon för de flesta obekant parkering typ bakom affärskomplexet. Just i detta fall var jag på 421 i Göteborg, men det är inte ovanligt att man kan parkera smart relativt nära utan att fullständigt ge sig in i smeten med bilen. Just på 421 kan man parkera lite bakom där Däckskiftarna håller till, de är ändå en god bit bort på den befintliga parkeringen. Finns alltid platser där. Som på så många andra köpcentrum så finns det en gång mellan husen så jag kommer precis in på gatan är Power och Hemtex ligger. Från bilen är det ca 50 meter till själva ingången till köpcentret där ICA Maxi finns. Ca 50 totalt till Systemet med.

Jag för min del kan inte fatta att folk kör in på den vanliga parkeringen när det i princip råder kaos där. Det kan lätt ta 10 min att få sig en P plats där, och det kan lätt ta 30-40 min att ta sig ut därifrån. Jag gjorde tabben själv för ett par år sen att åka in där i julhandeln.

Där jag numer parkerar när det är mycket folk tar en minut att köra in och en minut att komma ut. Det är inte långt att gå i min värld och en normal karl klarar att bära en låda från Systemet till bilen full med öl och vin. En normal karl klarar även lätt att bära minst två tunga ICA Maxi pappkassar till bilen likväl. Givetvis kan man även köra kundvagnen från ICA till bilen om man vill där. Finns ju ett stall för vagnar även på den parkeringen om man nu vill göra så.

Så varför i hela friden kör ni in i ett gytter när man bara fastnar där inne, medan vi som är lite smartare och orkar gå 50 meter är in och ut innan ni knappt hunnit parkera?
Man handlar antingen tidigt på morgonen när köpcentret öppnar eller sent på kvällen när det stänger. Brukar själv köra tidigt på morgonen, sent på kvällen är ofta lockpriserna slut, sent på kvällen vill jag ibland ha öl eller vin till maten.

Skulle aldrig falla mig in att åka till Willys, MAXI eller Stora Coop en helg vid 12 -15 på dagen... Skjut mig hellre!
Citera
2025-11-23, 14:42
Medlem
RamsesXXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Man handlar antingen tidigt på morgonen när köpcentret öppnar eller sent på kvällen när det stänger. Brukar själv köra tidigt på morgonen, sent på kvällen är ofta lockpriserna slut, sent på kvällen vill jag ibland ha öl eller vin till maten.

Skulle aldrig falla mig in att åka till Willys, MAXI eller Stora Coop en helg vid 12 -15 på dagen... Skjut mig hellre!
Säger detsamma. Skjut mig🙄
Förstår inte folk som har småbarn och envisas med att handla på fredagar efter jobbet. Båda föräldrarna med ungarna... Ser det titt som tätt. Vad är det för fel på dom? Varför är inte en hemma med barnen och den andre handlar?

Och köpcentrum runt jul... Fy fan för dagens äckliga konsumtion.
Citera
2025-11-23, 14:42
Medlem
godboys avatar
Tackar för bra svar från ovan skribenter, just den parkeringen jag ställer mig på vid 421 är tydligt skyltad om vad som gäller. Har för mig att det är tre timmars fri parkering, som på övriga parkeringar.

Jag brukar också normalt sett vara ute rätt tidigt på morgonen, jag kan ibland åka och handla innan jag äter frukost, men ibland så blir det inte så.

Det jag har så svårt att fatta är att man ger sig in i ett kaos med bilen när det finns en smart lösning som både är smidig och lätt. Men det är väl min vinst, att jag tänker på hur det ser ut när jag kommer till parkeringen och väljer att inte köra in just där, utan väljer något annat. Kanske handlar om att man tänker i flera steg, vad vet jag.
Citera
2025-11-23, 14:46
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem

Citat:
Ursprungligen postat av RamsesXX
Säger detsamma. Skjut mig🙄
Förstår inte folk som har småbarn och envisas med att handla på fredagar efter jobbet. Båda föräldrarna med ungarna... Ser det titt som tätt. Vad är det för fel på dom? Varför är inte en hemma med barnen och den andre handlar?

Och köpcentrum runt jul... Fy fan för dagens äckliga konsumtion.
Er två häller jag med helt i sak. Varför i hela friden är hela familjen med och handlar. Räcker väl att en åker, och den andra är hemma med ungarna om man nu har sådana.

Jag har en regel när det gäller att åka till typ IKEA, Rusta, Biltema, Lager 157 m fl, det gör man inte på en helg, utan det gör man helst i början på veckan efter jobbet, då är det knappt några skrikande ungar ute och man har nästan butikerna för sig själv.
Citera
2025-11-23, 14:52
Avslutad
Det går väl an i städer där man hittar. Inte lika lätt i en främmande stad. Då är det "smidigare" att ställa sig på anvisad plats.
Citera
2025-11-23, 16:31
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy

Ibland skiter folk i tiden för att komma in/ut
Har man handlat så har man den tiden, stress kommer när oplanerat kommer

Som när parkera undret Globen/3arena
Du vet att det tar 10-40 minuter att komma ut och är inget som drabbar mig.

Men har de senare 30 åren handlat på julafton du är själv i stora köpcentrum
Och du betar av allt på 20 min då det är du å 50 kassörskor (beroende hur stort köpcentret då)
Citera
2025-11-23, 16:58
Medlem
Själv åker jag bara till köpcentrum där man slipper köa, betala för parkering/muggen..

Tur att man bor i fjollträsk där det finns köpcentrum i överflöd.
Citera
2025-11-23, 17:06
Medlem
Absolut närmast entrén brukar det alltid vara stökigt och folk som "ska bara" släppa av eller hämta. Brukar därför alltid ta första bästa plats som jag ser. Har inget problem med att gå 40 meter. En del ska alltid åka ett varv för att se om de kan hitta en närmare parkeringsplats. Genom att ta första bästa så tycker jag mig faktiskt spara tid.

Tisdagar klockan 18.00 är det sällan mycket kunder så vill man ha service och slippa stök så är det ett klokare val.
Citera
2025-11-23, 19:43
Medlem
Ken-Ring-Intes avatar
Folk är tjocka och lata, man ser ofta latmaskar som parkerar på handikapprutor för att komma 2 meter närmare Ica, en del ställer sig tom straxt utanför entren där det inte ens
är parkering. tokigt tokigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in