• 1
  • 2
2025-11-22, 20:41
Medlem
svearikesfags avatar
Ska inhandla en ny mobil nästa vecka.

Valer står mellan iPhone 17 för 9900 kr eller en iPhone 15 för 6500 kr.

Är det värt lägga 3400 kr extra för att få en 17 istället för 15?

En bättre kamera är ingen dealbreaker eller ett plus för mig de kvittar.
Citera
2025-11-22, 20:52
Medlem
IanMcEwans avatar
Köpte iPhone 15 för några månader sen och den har allt jag behöver. iPhone 17 har dock en lite större skärm (6.3 tum) jämfört med iPhone 15 (6.1 tum). Så spelar man på luren eller ser på film kan ju 17 vara klokt.
Citera
2025-11-22, 21:00
Medlem
Har en iPhone 15pro och har haft den i cirka 2år, efter alla dessa nya uppdateringar så känns det som att batteriet knappt håller ett dygn med regelbundet användande. Tidigare kunde jag gå 2 dagar utan att ladda den. Detta hände bokstavligen över en natt efter en uppdatering. Det känns som den blir slöare och slöare efter varje uppdatering ja till och med överhettad ibland efter senaste uppdateringen, och snart kommer den stora "iOS26" vågar inte föreställa mig hur det kommer bli. Av den anledningen känns det tryggare/säkrare att satsa på en 17.

Hade kört på en 17, de har till och med slutat sälja skal till Iphone 15 pro i de lokala butikerna här i Göteborg.
Citera
2025-11-22, 21:01
Medlem
svearikesfags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Köpte iPhone 15 för några månader sen och den har allt jag behöver. iPhone 17 har dock en lite större skärm (6.3 tum) jämfört med iPhone 15 (6.1 tum). Så spelar man på luren eller ser på film kan ju 17 vara klokt.
Har haft en iPhone 15 innan jag fick sparken nu sitter jag på en iPhone 11 som blir varm och är knappt användbar.

Enda brasklappen med iPhone 15 för 6500 är att den måste jag betala direkt iPhone 17 kan jag ta räntefritt för 275 kr per månad i 36 månader. Därför jag undrar om de är bättre att investera i en 17 som är dyrare.

Att skärmen och mobilen är större var faktiskt ett minus för mig.
Citera
2025-11-22, 21:05
Medlem
svearikesfags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Har en iPhone 15pro och har haft den i cirka 2år, efter alla dessa nya uppdateringar så känns det som att batteriet knappt håller ett dygn med regelbundet användande. Tidigare kunde jag gå 2 dagar utan att ladda den. Detta hände bokstavligen över en natt efter en uppdatering. Det känns som den blir slöare och slöare efter varje uppdatering ja till och med överhettad ibland efter senaste uppdateringen, och snart kommer den stora "iOS26" vågar inte föreställa mig hur det kommer bli. Av den anledningen känns det tryggare/säkrare att satsa på en 17.

Hade kört på en 17, de har till och med slutat sälja skal till Iphone 15 pro i de lokala butikerna här i Göteborg.

Tro mig hade Apple släppt en iPhone för 50 k hade ändå batteriet varit värdelöst, det är liksom synonym med en iPhone.
Citera
2025-11-22, 21:51
Medlem
Om du inte är någon entusiast är det inte värt pengarna. Köp 15 och byt batteri efter 2 år så håller den minst 4 år framåt.
Citera
2025-11-22, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svearikesfag
Tro mig hade Apple släppt en iPhone för 50 k hade ändå batteriet varit värdelöst, det är liksom synonym med en iPhone.

Jäkla skitsnack om batteriet, iPhone har aldrig haft ”värdelöst” batteri, utan klarat sig bra i batteritester möt jämnbördiga konkurrenter. Inte alltid vunnit alla batteritester men heller inte beskrivits som värdelösa vad gäller batteriet eller batteritider.
Beroende på användning och inställningar så kan batteriet klara sig lätt mer än två dygn, eller ta slut på en halv dag. Det är som det är med alla smartphones i princip.

Ett färskt exempel
Min egen 16PM tog jag från laddaren kl 06:30 i morse, 100% laddning
Har lyssnat på musik (radio eller Apple Music) hela arbetsdagen (12 tim) via mina AirPods Pro3, plus ett gäng telefonsamtal, surfat en hel del. Och just nu är det 77% batteri kvar. Den har alltså dragit 23% på 15,5 timmar. Är det så jäkla värdelöst…?

När det gäller köprådet så kan man absolut klara sig med en 15, men ju nyare man köper ju mer framtidssäkert är det ju
Citera
2025-11-22, 22:34
Medlem
svearikesfags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jäkla skitsnack om batteriet, iPhone har aldrig haft ”värdelöst” batteri, utan klarat sig bra i batteritester möt jämnbördiga konkurrenter. Inte alltid vunnit alla batteritester men heller inte beskrivits som värdelösa vad gäller batteriet eller batteritider.
Beroende på användning och inställningar så kan batteriet klara sig lätt mer än två dygn, eller ta slut på en halv dag. Det är som det är med alla smartphones i princip.

Ett färskt exempel
Min egen 16PM tog jag från laddaren kl 06:30 i morse, 100% laddning
Har lyssnat på musik (radio eller Apple Music) hela arbetsdagen (12 tim) via mina AirPods Pro3, plus ett gäng telefonsamtal, surfat en hel del. Och just nu är det 77% batteri kvar. Den har alltså dragit 23% på 15,5 timmar. Är det så jäkla värdelöst…?

När det gäller köprådet så kan man absolut klara sig med en 15, men ju nyare man köper ju mer framtidssäkert är det ju

Ok

https://www.breakit.se/artikel/33437...gsamma-mobiler
Citera
2025-11-22, 22:35
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

Nej min iPhone 12 har gått från 48-timmars batteritid till 36-Timmars på 5 år, (ca 1,5 timmars rapporterad skärmtid dagligen)
Citera
2025-11-22, 22:58
Medlem
Dimpens avatar
Citat:

Varför iPhone? 🤔
Citera
2025-11-22, 23:22
Medlem
handtralalas avatar
Citat:

Var hittar du en iPhone 17 för 9900? 10995 är baspriset på Apple store.
Citera
2025-11-23, 01:05
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Varför iPhone? 🤔

Varför inte?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera