2025-11-22, 20:41
Medlem
svearikesfags avatar
Ska inhandla en ny mobil nästa vecka.

Valer står mellan iPhone 17 för 9900 kr eller en iPhone 15 för 6500 kr.

Är det värt lägga 3400 kr extra för att få en 17 istället för 15?

En bättre kamera är ingen dealbreaker eller ett plus för mig de kvittar.
Citera
2025-11-22, 20:52
Avslutad
Köpte iPhone 15 för några månader sen och den har allt jag behöver. iPhone 17 har dock en lite större skärm (6.3 tum) jämfört med iPhone 15 (6.1 tum). Så spelar man på luren eller ser på film kan ju 17 vara klokt.
Citera
2025-11-22, 21:00
Avslutad
Har en iPhone 15pro och har haft den i cirka 2år, efter alla dessa nya uppdateringar så känns det som att batteriet knappt håller ett dygn med regelbundet användande. Tidigare kunde jag gå 2 dagar utan att ladda den. Detta hände bokstavligen över en natt efter en uppdatering. Det känns som den blir slöare och slöare efter varje uppdatering ja till och med överhettad ibland efter senaste uppdateringen, och snart kommer den stora "iOS26" vågar inte föreställa mig hur det kommer bli. Av den anledningen känns det tryggare/säkrare att satsa på en 17.

Hade kört på en 17, de har till och med slutat sälja skal till Iphone 15 pro i de lokala butikerna här i Göteborg.
Citera
2025-11-22, 21:01
Medlem
svearikesfags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Köpte iPhone 15 för några månader sen och den har allt jag behöver. iPhone 17 har dock en lite större skärm (6.3 tum) jämfört med iPhone 15 (6.1 tum). Så spelar man på luren eller ser på film kan ju 17 vara klokt.
Har haft en iPhone 15 innan jag fick sparken nu sitter jag på en iPhone 11 som blir varm och är knappt användbar.

Enda brasklappen med iPhone 15 för 6500 är att den måste jag betala direkt iPhone 17 kan jag ta räntefritt för 275 kr per månad i 36 månader. Därför jag undrar om de är bättre att investera i en 17 som är dyrare.

Att skärmen och mobilen är större var faktiskt ett minus för mig.
Citera
2025-11-22, 21:51
Medlem
Om du inte är någon entusiast är det inte värt pengarna. Köp 15 och byt batteri efter 2 år så håller den minst 4 år framåt.
Citera
2025-11-22, 22:35
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svearikesfag
Tro mig hade Apple släppt en iPhone för 50 k hade ändå batteriet varit värdelöst, det är liksom synonym med en iPhone.

Nej min iPhone 12 har gått från 48-timmars batteritid till 36-Timmars på 5 år, (ca 1,5 timmars rapporterad skärmtid dagligen)
Citera
2025-11-22, 23:22
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svearikesfag
Ska inhandla en ny mobil nästa vecka.

Valer står mellan iPhone 17 för 9900 kr eller en iPhone 15 för 6500 kr.

Är det värt lägga 3400 kr extra för att få en 17 istället för 15?

En bättre kamera är ingen dealbreaker eller ett plus för mig de kvittar.

Var hittar du en iPhone 17 för 9900? 10995 är baspriset på Apple store.
Citera
2025-11-23, 02:11
Medlem
Tycker Iphone 15 Pro Max är ett prisvärt alternativ till Iphone 17 om man ser till RAM-minnet. Iphone Pro Max 15 har också 8GB ram, vilket gör att Iphone 15 Pro Max också stödjer dagens "Apple Intelligence".

Men tror tyvärr oavsett att båda telefonerna inte kommer kunna ta fördel av de framtida AI modellerna som förmodligen kommer kräva minst 12GB ram.

Bara som en liten jämförelse. Chat GPT 5.0 använder tydligen en 300b modell som kräver 200gb ram.
Citera
2025-11-23, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Varför iPhone? 🤔

Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Varför inte?

Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Svara gärna på frågan

TS har själv upplyst vad valet står mellan, två olika generationer av iPhone.
Grunden till valet kan vara många, från rent praktiska till personliga. TS kanske är van med iPhone sen förut och vill fortsätta på det spåret. TS kanske har andra Apple-produkter som funkar bra ihop och vill fortsätta i den andan.

iPhone är helt enkelt bra mobiltelefoner, och även om det finns många bra konkurrerande lurar så kör folk ofta vidare på det de är vana och trivs med, oavsett om det är Androilurar eller iPhone. Inget av valen är väl heller fel utan upp till var och en.
Citera
2025-11-23, 09:42
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Sambon beställde en 15 hos Halebop. Med 100GB surf abb kan du köpa den för 3600:- nu under black week, om du binder dig 24mån. 17 kostar 7200:- tror jag det var på samma deal men då får man med ett par airpods också.

Bra pris och abonnemang behöver man ju oavsett.
Senast redigerad av Krille.the.Petterson 2025-11-23 kl. 10:00.
Citera
2025-11-23, 11:40
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
TS har själv upplyst vad valet står mellan, två olika generationer av iPhone.
Grunden till valet kan vara många, från rent praktiska till personliga. TS kanske är van med iPhone sen förut och vill fortsätta på det spåret. TS kanske har andra Apple-produkter som funkar bra ihop och vill fortsätta i den andan.

iPhone är helt enkelt bra mobiltelefoner, och även om det finns många bra konkurrerande lurar så kör folk ofta vidare på det de är vana och trivs med, oavsett om det är Androilurar eller iPhone. Inget av valen är väl heller fel utan upp till var och en.
Tack för svaret 😊
Citera
2025-11-23, 12:55
Avstängd
Snusfris avatar
Snåla inte. Köp en 17. Har själv PRO modellen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in