2025-11-27, 18:03
Medlem
Det är tur för dem att hon får ihop det, så tänker jag. För riktigt små barn, under tre år, är förskolan ändå ingenting som faktiskt ger dem nåt. Efter tre år är det umgänget med andra barn som berikar, och det verkar ju hon fixa med ändå.
Citera
2025-11-27, 18:06
Medlem
Låter osunt. Hur ska barnen utvecklas socialt om de knappt umgås med andra barn?

Hur har hon löst den biten?
Citera
2025-11-27, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://mama.expressen.se/mamaliv/deborah-vagrar-att-ha-barnen-i-forskola/

Hur ser ni på hennes val?

Val och val. Tror 99,99% av alla mammor skulle göra så om de kunde, dvs hade tillräckligt med pengar.
Citera
2025-11-28, 19:47
Medlem
Så länge hon finansierar det själv med t ex sparade pengar (namnet får mig dock att gissa att något sådant inte finns) eller ett rejält arv, och inte tigger bidrag eller parasiterar på sin make så är det väl helt upp till henne och inget jag har någon åsikt om.
Citera
2025-11-30, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
- Jag har skaffat barn för att vara med dem.

Har svårt att greppa vad hon egentligen vill uttrycka med det.
Vill hon alltid ha barn runt sig?
Skaffar hon barn för att hon har tråkigt?
Hon ser ut att kunna vara grovt religiös.

Nej, det är lite av en attack mot de mammor som slänger in barnen på förskola på ettårsdagen. Och där har hon väl en poäng. Har man inget val så fine men många skulle kunna vara hemma BETYDLIGT längre med sina barn.
Citera
2025-11-30, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Val och val. Tror 99,99% av alla mammor skulle göra så om de kunde, dvs hade tillräckligt med pengar.

Absolut inte. HUR kan du vara så lost? Antingen har du inga barn själv eller så lever du i EXTREM förnekelse.
Citera
2025-11-30, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Så länge hon finansierar det själv med t ex sparade pengar (namnet får mig dock att gissa att något sådant inte finns) eller ett rejält arv, och inte tigger bidrag eller parasiterar på sin make så är det väl helt upp till henne och inget jag har någon åsikt om.

Parasiterar på sin make? Är du komplett efterbliven människa? Man får väl förmoda att det är ett gemensamt beslut. Många talar sig ju varma om forna tider då man kunde leva på en lön och mamman kunde ta hand om barn och hem.
Herregud, vilka människor som finns i detta land. Jag blir mörkrädd.
Citera
2025-11-30, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Absolut inte. HUR kan du vara så lost? Antingen har du inga barn själv eller så lever du i EXTREM förnekelse.

Lost? Du kan leka modern feminist allt du vill, verkligheten ser inte ut så
Citera
2025-11-30, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Lost? Du kan leka modern feminist allt du vill, verkligheten ser inte ut så

Jo. Verkligheten ser ut så. Samhället är inte anpassat för att stå utanför förskolesystemet. Finns inga mormödrar och fastrar och systrar som stöttar.
Därför orkar inte dagens kvinnor vara hemma med sina barn speciellt länge. Många räknar dagarna till de får börja jobba igen.
Och som ovan. Det är inte meningen att en ensam kvinna ska ta hand om sitt barn.
Citera
2025-11-30, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Jo. Verkligheten ser ut så. Samhället är inte anpassat för att stå utanför förskolesystemet. Finns inga mormödrar och fastrar och systrar som stöttar.
Därför orkar inte dagens kvinnor vara hemma med sina barn speciellt länge. Många räknar dagarna till de får börja jobba igen.
Och som ovan. Det är inte meningen att en ensam kvinna ska ta hand om sitt barn.

Jag är övertygad att modellen där pappan jobbar och mamman är hemma med barnen, den "klassiska amerikanska modellen" är den bästa som finns. Var populärt i USA när det gick som bäst för dem trots allt.
Citera
2025-12-01, 08:19
Moderator
Sun Rulers avatar
Åtminstone tidigare så hade över hälften av förskolorna för stora barngrupper, vilket inverkar negativt på barnens utveckling och trygghet.

Ges de där barnen ett alternativ till det ovan där får känna sig trygga och utveckla sina sociala färdigheter så är det bara positivt.
Citera
2025-12-01, 19:02
Medlem
Roidberts avatar
Tycker själv att förskolan är bra på det stora hela, men kan på samma gång förstå föräldrar som inte vill ha sina barn där. Det förekommer t.ex. mycket djävulskap med att personalen skvallrar till socialtjänsten och det kan på sikt vara skadligt för barnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in