2025-11-22, 20:10
Medlem
https://mama.expressen.se/mamaliv/deborah-vagrar-att-ha-barnen-i-forskola/
Citat:
Hon är utbildad barnskötare och har jobbat på förskola.

Men Deborah Larsson vill inte ha sina egna barn där.

I dag är hon fyrabarnsmamma och har varit hemma i tio år.

– Jag har skaffat barn för att få vara med dem, säger hon.

Hur ser ni på hennes val?
Citera
2025-11-22, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum

Rik make gissar jag på. Att lära sig socialt spel genom att umgås med andra verkar inte gått in. Lyxhustru med fel värderingar. Var är hennes ursprung btw?
Citera
2025-11-22, 20:16
Medlem
Sasha08s avatar
Super, hennes ungar kommer ha det mycket bättre än dagisbarn
Citera
2025-11-23, 00:16
Medlem
StudiumValors avatar
Barn skaffar man för sin egen skull, inte för barnens då de ännu inte är födda.
Födda barnens väl går först och föräldrarnas egna behov tätt efter.
Om det inte skadar barnen eller en själv.
Genom att tillfredsställa barnens behov (av utbildning, social träning, lek m.m.) når man sina egna behov av att vara en god förälder.
Hon använder barnen för att tillfredsställa sina egna behov och barnens kommer tätt efter.
Det kan säkert fungera jättebra, men är ju lite bakvänt men ärligt resonerat.
Citera
2025-11-23, 00:57
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Rik make gissar jag på. Att lära sig socialt spel genom att umgås med andra verkar inte gått in. Lyxhustru med fel värderingar. Var är hennes ursprung btw?

Jag gick aldrig på någon förskola, och det blev bra ändå.
Har du ens en liten inblick i hur det ser ut på en förskola?
Stora barngrupper, stressigt och kort om personal, barn som aldrig blir sedda etc..

Hon har gjort helt rätt val, varför inte om möjligheten finns?

Socialt samspel är ordet du söker dessutom...
Senast redigerad av HighwayDelight 2025-11-23 kl. 00:59.
Citera
2025-11-23, 01:09
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum

Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73

Hon jobbar ju, nästan 75% till och med. Hon är dagmamma åt andras barn tre dagar i veckan och sedan jobbar hon dessutom varannan helg på ett lager.

Hon har alltså valt bort traditionellt knegande 9-5. Smart.
Citera
2025-11-23, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha08
Super, hennes ungar kommer ha det mycket bättre än dagisbarn
Dock lär dom inte vara lika sociala när dom börjar skolan. Jag kände så i alla fall efter ha gått hemma i stället för på dagis.
Citera
2025-11-23, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Vad är då idiotlogiken bakom breeders som säger att man är egoist, och annat efterblifvet för att man inte vill ha barn?
Du svarade ju på frågan själv, för att NI vill.. Vad är då skillnaden?

Förväntar du dig att andra ska skaffa barn som senare ska ta hand om samhället när du är gammal så du får pension, sjukvård och hemtjänst?
Citera
2025-11-23, 09:08
Medlem
Addhocs avatar
Generellt har barn som inte gått i förskola sämre läsförståelse när de börjar skolan än vad andra barn har. Detta påverkar också inlärning i övriga ämnen längre fram.
Men det är som sagt generellt och behöver inte stämma med just dessa barn som omnämns i tråden.

Med det sagt så kan det bli jättelyckat eller krångligare för barnen sen, den som lever får se.

Om hon stannat hemma i tio år så får man anta att hon har flera barn och därmed flerbarnstillägg vilket verkar fungera som ett substitut för lön för en del individer.
När hon sen ska ut i arbete så har hon väldigt mycket mindre erfarenhet än övriga arbetstagare och dessutom med endast en barnskötar-titel i fickan, så blir hennes inkomst fortsatt låg.
Det blir inget sus och dus efter pensionering kan vi konstatera.
Citera
2025-11-23, 09:13
Medlem
LKKINGENs avatar
- Jag har skaffat barn för att vara med dem.

Har svårt att greppa vad hon egentligen vill uttrycka med det.
Vill hon alltid ha barn runt sig?
Skaffar hon barn för att hon har tråkigt?
Hon ser ut att kunna vara grovt religiös.
Citera
2025-11-23, 09:14
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Hon jobbar ju, nästan 75% till och med. Hon är dagmamma åt andras barn tre dagar i veckan och sedan jobbar hon dessutom varannan helg på ett lager.

Hon har alltså valt bort traditionellt knegande 9-5. Smart.

Då är hon alltså inte med sina barn så väldigt mycket i det man kallar ”kvalitetstid”.
Vardagar är det andra barn vid sidan av sina egna, som hon ska arbeta med och sen piper hon iväg varannan helg.
Summan av det måste ju bli att kvalitetstid med egna barnen inte blir enastående stor och att lönekuvertet fortfarande är tunt för hon blir inte ekonomiskt stadd av att endast ha tre dagisbarn.
Citera
2025-11-23, 09:55
Medlem
Jag har aldrig förstått poängen med den där typen av artiklar. Försöker de skapa en opinion, är det del i en serie, är hon en influencer, är de ute efter reaktioner eller vad är poängen med det? Jag ser inget nyhetsvärde i det.

Då jag inte har tillgång till premium och bara ser vad andra skrivit så förefaller det lite egoistiskt att hålla barnen hemma för sin egen skull. Å andra sidan har hon kanske ett väldigt socialt liv där barnen ändå tillgodoses deras sociala behov. Hade varit lättare att köpa dock om hon bara sagt att hon inte gillade vart dagis, skola och samhället var på väg. När jag pendlar hör jag dagligen hur barn och ungdomar från rika områden prata och bete sig som om de kom direkt från orten. Jag hade inte heller velat att mina ungar skulle anamma dessa beteenden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in