Citat:
Ursprungligen postat av
Nordiad
Allt förutsätter att hyresmannen verkligen fått avtalet innan denne fick nyckeln och lämnade stället. Har ett flertal råkat på att man beställt n hyrbil och sedan fått nyckeln samt orden "Den står till höger ingången"! Då finns inget avtal om att hyresmannen skall betala tillkomna avgifter.
Det där har jag aldrig råkat ut för, förutom på något som hette Golden Car i Göteborg. Tror det drevs av en indier och bilarna, såg ut som de kom från Indien typ. De gick i graven efter ett tag i alla fall.
Annars har jag alltid fått signera avtal när jag hämtar bilen. Någon gång har det dock skett helt digitalt när jag förbokat och betalat vid bokningen. När jag tar hyrbil så är det vanligtvis utomlands och så sköter ju arbetsgivaren bokning och betalning, men hyresavtalet får jag ändå skriva på när jag hämtar bilen.
Det du beskriver ovan låter lite som en liten firma på en liten ort där man känner och litar på varandra. Men jag hade nog velat ha pappren i ordning i alla fall. För har man inget hyresavtal så har man egentligen ingen rätt till bilen heller, den kan ju anmälas stulen så fort du lämnat parkeringen. Inte för att jag tror det händer, men ändå.