2025-11-22, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falsusinomnibus
Hur mycket regnskog kostade det att hålla i luftslottet COP då? Hur mycket klimat räddades jämfört med min kopp kaffe?
Nu ska du inte vara sån partypopper som avslöjar sanningen.
Att de avverkade en flera mil lång motorväg rätt genom Amazonas bara för det här mötet.
Plus alla privatjet plan som ska flyga in en deltagare per plan.
Citera
2025-11-22, 11:53
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
Amazon Footprint Report 2025 publicerades i samband med COP30 och beskriver i detalj hur avskogningen av Amazonas går till. För Sveriges del är mekanismen något oväntad. Kaffedrickandet orsakar en större avskogning än nötköttsimporten. Kaffet orsakade 2022 avverkning av 331 hektar, eller 463 fotbollsplaner, jämfört med nötköttsimportens 236 hektar. Den är också större än sojaimportens del av avskogningen. Sett internationellt är dock nötköttsproduktionen den största anledningen till avskogningen av Amazonas, och sojaodlingen den näst största. Mellan 2018 och 2022 avverkades 8,6 miljoner hektar regnskog i Amazonas, en areal större än Österrike.

”Det är känt att expansion av betesmark för köttproduktion är en viktig faktor bakom avskogning i framför allt Brasilien, men bilden är betydligt mer komplex än så. Den utökade produktionen och efterfrågan av grödor som soja, palmolja, kakao och kaffe är en viktig drivkraft i andra områden, särskilt Bolivia, Ecuador och Peru”, sammanfattar Martin Persson, biträdande professor på Chalmers och en av rapportens författare.

https://www.msn.com/sv-se/mat-och-dryck/allm%C3%A4nt/svenskens-fika-ett-st%C3%B6rre-milj%C3%B6hot-%C3%A4n-k%C3%B6ttet/ar-AA1QP5d1?ocid=BingNewsSerp

Vad säger ni? Är ni beredda att minska på kaffedrickandet eller köpa speciellt kaffe? Eller är fikastunden helig?

Tur att vi har fjärtande kossor även i Sverige då
Citera
2025-11-22, 12:05
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Exakt.
Och så är det helt andra bönor.

Nej du kan odla Robusta i Spanien. Det blir dock inte god smak på bönorna.
Citera
2025-11-22, 12:48
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej du kan odla Robusta i Spanien. Det blir dock inte god smak på bönorna.

Visst. Men knappast i kommersiell skala. (Jag har inte hört talas om det.)
Arabica-bönor är bäst i mitt tycke, även om koffeinhalten är "bättre" i Robusta.)
Hur som helst, så SVT har som agenda att svensken ska sluta med kaffe och köra med "surr", ungefär som under WWII. -För "miljöns skull".
Citera
2025-11-22, 13:09
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Visst. Men knappast i kommersiell skala. (Jag har inte hört talas om det.)

För att det smakar illa, det går inte att sälja det. Inte för att det inte går att odla.
Citera
2025-11-22, 15:28
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Varför använder inte nordbor närodlat tjack ifrån Polen i stället , det är säkert billigare än att flyga över kaffe som plockats av minderåriga utan lön.
Kaffedrickare när de är för koffenstinna skapar dåliga beslut när det är är på verkade av skiten.
Många trasiga familjer har ofta börjat sin bekantskap "fikarummet" framför bryggaren, och nu är de fast i skiten.
Jag är inte på 6 år, fyra månader och 23 dagar utan en enda kaffebönan, had aldrig tittat tillbaks.

Artificiellt syntetiskt kaffe är på stark frammarsch.
Kakkekulturen är ju till största delen ett vane beroende som hos oundare. Precis som de får en subutex så kan väl bara kafferdricka få en tablett.
Starkt jobbat. Själv är jag inne på 6 månader nu och saknar det inte längre.
Skönt man kan njuta av sitt kött nu utan dåligt samvete
Citera
2025-11-22, 15:34
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Köper ekologiskt kaffe tillika Fairtrade-märkt. Godast och dessutom ofta s.k skuggkaffe som växer i samvaro med andra träd och annan vegetation. Sen är jag ingen stor kaffedrickare, klarar mig på två och i specialfall tre koppar om dagen.

Det är lite samma princip som att välja svenskt kött framför brasilianskt kött. Man betalar en slant mer men gör världen och samhället en stor tjänst. Det finns ingen anledning att stötta avskogningen av Amazonas om man kan välja andra alternativ!
Hur är det ”godast”? Märker du på smaken om bonden fått bättre betalt? Eller är det psykosomatiskt? Att det känns bättre i magen?

Själv undviker jag i mesta möjliga mån svenska varor. Meningslöst att betala mer för samma sak för att det är en svensk flagga på förpackningen. Samma med rättvisemärkt, svanen, gröna nyckelhålet osv. Trams som fördyrar. Jag betalar inte för godhetssignalering.
Citera
2025-11-22, 15:35
Avstängd
så i absoluta tal dricker ankdammsfolket mer koppar kaffe än kina o usa??????
Citera
2025-11-22, 15:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Hur är det ”godast”? Märker du på smaken om bonden fått bättre betalt? Eller är det psykosomatiskt? Att det känns bättre i magen?

Själv undviker jag i mesta möjliga mån svenska varor. Meningslöst att betala mer för samma sak för att det är en svensk flagga på förpackningen. Samma med rättvisemärkt, svanen, gröna nyckelhålet osv. Trams som fördyrar. Jag betalar inte för godhetssignalering.
Jag har knappast gjort ett blindtest men skulle nog ändå gå i god för att det är så.

Inte för inte som t. ex wagyu-kött smakar bättre eftersom kon fått beta i lugn och ro under flera år på fina betesmarker. Naivt att anta att kaffe som odlas ekologiskt (grödorna slipper bekämpningsmedel och får växa utan rovdrift) inte skulle smaka bättre. You get what you put in.

Om alla skulle tänka som du skulle vi inte ha några bönder och då får vi förlita oss helt på andra länders försörjning under t. ex krig.
Citera
2025-11-22, 15:51
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Jag har knappast gjort ett blindtest men skulle nog ändå gå i god för att det är så.

Inte för inte som t. ex wagyu-kött smakar bättre eftersom kon fått beta i lugn och ro under flera år på fina betesmarker. Naivt att anta att kaffe som odlas ekologiskt (grödorna slipper bekämpningsmedel och får växa utan rovdrift) inte skulle smaka bättre. You get what you put in.

Om alla skulle tänka som du skulle vi inte ha några bönder och då får vi förlita oss helt på andra länders försörjning under t. ex krig.
Inbillning alltså.

Wagyukött har en mycket högre fettprocent än vanligt nötkött och fett bär smak. Dessutom är wagyukött bara gott i små kvantiteter. Du kan inte äta flera hundra gram utan att det blir äckligt. Det går alltså inte att jämföra med din psykiska upplevelse av rättvisemärkt kaffe.
Citera
2025-11-22, 16:19
Medlem
Tar ju 2 min. och kolla så det kaffe man köper inte är gjort på bönor från Sydamerika, så vad är problemet, om man nu vill ändra på Amazonas framtid?
Citera
2025-11-22, 22:58
Avstängd
kyrkstockens avatar
Alla kvalitetsmärken i sverige är väl arabica? Möjligtvis "eldorado" och "ica basic"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in