2025-11-21, 23:56
Medlem
Amazon Footprint Report 2025 publicerades i samband med COP30 och beskriver i detalj hur avskogningen av Amazonas går till. För Sveriges del är mekanismen något oväntad. Kaffedrickandet orsakar en större avskogning än nötköttsimporten. Kaffet orsakade 2022 avverkning av 331 hektar, eller 463 fotbollsplaner, jämfört med nötköttsimportens 236 hektar. Den är också större än sojaimportens del av avskogningen. Sett internationellt är dock nötköttsproduktionen den största anledningen till avskogningen av Amazonas, och sojaodlingen den näst största. Mellan 2018 och 2022 avverkades 8,6 miljoner hektar regnskog i Amazonas, en areal större än Österrike.

”Det är känt att expansion av betesmark för köttproduktion är en viktig faktor bakom avskogning i framför allt Brasilien, men bilden är betydligt mer komplex än så. Den utökade produktionen och efterfrågan av grödor som soja, palmolja, kakao och kaffe är en viktig drivkraft i andra områden, särskilt Bolivia, Ecuador och Peru”, sammanfattar Martin Persson, biträdande professor på Chalmers och en av rapportens författare.

https://www.msn.com/sv-se/mat-och-dryck/allm%C3%A4nt/svenskens-fika-ett-st%C3%B6rre-milj%C3%B6hot-%C3%A4n-k%C3%B6ttet/ar-AA1QP5d1?ocid=BingNewsSerp

Vad säger ni? Är ni beredda att minska på kaffedrickandet eller köpa speciellt kaffe? Eller är fikastunden helig?
Citera
2025-11-22, 00:00
Avslutad
Köper ekologiskt kaffe tillika Fairtrade-märkt. Godast och dessutom ofta s.k skuggkaffe som växer i samvaro med andra träd och annan vegetation. Sen är jag ingen stor kaffedrickare, klarar mig på två och i specialfall tre koppar om dagen.

Det är lite samma princip som att välja svenskt kött framför brasilianskt kött. Man betalar en slant mer men gör världen och samhället en stor tjänst. Det finns ingen anledning att stötta avskogningen av Amazonas om man kan välja andra alternativ!
Citera
2025-11-22, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Köper ekologiskt kaffe tillika Fairtrade-märkt. Godast och dessutom ofta s.k skuggkaffe som växer i samvaro med andra träd och annan vegetation. Sen är jag ingen stor kaffedrickare, klarar mig på två och i specialfall tre koppar om dagen.

Det är lite samma princip som att välja svenskt kött framför brasilianskt kött. Man betalar en slant mer men gör världen och samhället en stor tjänst. Det finns ingen anledning att stötta avskogningen av Amazonas om man kan välja andra alternativ!
Instämmer. Köper svenskt där det finns. Sen rättvisemärkt. Kaffe dricker jag bara en kopp på eftermiddagen.
Citera
2025-11-22, 06:15
Avslutad
Nog för att svenskarna dricker överdrivet mycket kaffe och fikakulturen är överskattad, men svenskarnas kaffekonsumption har en väldigt liten påverkan på avskogningen. Det beror främst på att kaffedrickandet ökat enormt de senaste åren i länder där tedrickande varit vanligast hittills, alltså asien.
Citera
2025-11-22, 07:35
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
Vad säger ni? Är ni beredda att minska på kaffedrickandet eller köpa speciellt kaffe? Eller är fikastunden helig?

Nej. Svenskar dricker inte kaffe odlat i Amazonas. Det är för varmt där, sånt kaffe smakar inte gott.
Citera
2025-11-22, 08:59
Medlem
Hur mycket regnskog kostade det att hålla i luftslottet COP då? Hur mycket klimat räddades jämfört med min kopp kaffe?
Citera
2025-11-22, 09:52
Medlem
StorFetAnkas avatar
På min tid när vi hade kärnkraft å låga stabila energipriser, då hade man kanske kunnat överväga ett växthus så att man kan odla sitt eget kaffe här hemma i Sverige. Men nu har vi haft circus clownen Ruinfeldt med MP upp i röven å rödgrönt styre på tok för lång tid så tyvärr så ryker regnskogen. Jag ger inte upp mitt kaffe bara för att MP är en samling sinnesslöa tomtar. Leverera billig el så odlar jag mitt eget kaffe.
Citera
2025-11-22, 10:38
Medlem
VoidEngineers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsusinomnibus
Hur mycket regnskog kostade det att hålla i luftslottet COP då? Hur mycket klimat räddades jämfört med min kopp kaffe?

Detta!
Här är bara en ytterligare kontroll över vår konsumtion . Det börjar bli löjligt.
Klimathysterin går över allt annat, men arbeta och betala olika skatter går finfint.
Citera
2025-11-22, 11:32
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej. Svenskar dricker inte kaffe odlat i Amazonas. Det är för varmt där, sånt kaffe smakar inte gott.

Robusta heter Amazon-kaffet, det är billigare och inte lika gott som Colombia-kaffe.
Robusta kan man odla billigt i Brasilien. På regnskogsmark. Colombia-kaffe odlar man i "alperna" i Colombia, inte i Brasiliens "träsk".. (Olika länder faktiskt)

Han från Chalmers ("professorn") fattar inte detta, tydligen.
-Eller så är han "sponsrad"..
Citera
2025-11-22, 11:34
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Robusta heter Amazon-kaffet, det är billigare och inte lika gott som Colombia-kaffe.
Robusta kan man odla billigt i Brasilien. På regnskogsmark. Colombia-kaffe odlar man i "alperna" i Colombia, inte i Brasiliens "träsk".. (Olika länder faktiskt)

Han från Chalmers ("professorn") fattar inte detta, tydligen.
-Eller så är han "sponsrad"..

Du kan odla kaffe i Spanien också men det smakar skit för du måste ha kalla nätter för att få fram smaken. Du får inte kalla nätter i Amazonas utan att komma upp på så hög höjd att det inte längre handlar om regnskog.
Citera
2025-11-22, 11:36
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
Amazon Footprint Report 2025 publicerades i samband med COP30 och beskriver i detalj hur avskogningen av Amazonas går till. För Sveriges del är mekanismen något oväntad. Kaffedrickandet orsakar en större avskogning än nötköttsimporten. Kaffet orsakade 2022 avverkning av 331 hektar, eller 463 fotbollsplaner, jämfört med nötköttsimportens 236 hektar. Den är också större än sojaimportens del av avskogningen. Sett internationellt är dock nötköttsproduktionen den största anledningen till avskogningen av Amazonas, och sojaodlingen den näst största. Mellan 2018 och 2022 avverkades 8,6 miljoner hektar regnskog i Amazonas, en areal större än Österrike.

”Det är känt att expansion av betesmark för köttproduktion är en viktig faktor bakom avskogning i framför allt Brasilien, men bilden är betydligt mer komplex än så. Den utökade produktionen och efterfrågan av grödor som soja, palmolja, kakao och kaffe är en viktig drivkraft i andra områden, särskilt Bolivia, Ecuador och Peru”, sammanfattar Martin Persson, biträdande professor på Chalmers och en av rapportens författare.

https://www.msn.com/sv-se/mat-och-dryck/allm%C3%A4nt/svenskens-fika-ett-st%C3%B6rre-milj%C3%B6hot-%C3%A4n-k%C3%B6ttet/ar-AA1QP5d1?ocid=BingNewsSerp

Köpte typ 6 olika bönor senaste 2 veckorna. Försöker hitta rätt. Skiter fullständigt vad de märker skiten med. Detta eftersom jag vet att att det inte spelar någon roll.

Rika människor kommer utnyttja fattiga. I en grad kommer de märka skiten med deras logo, så idioter kan köpa mer och känna sig goda. I verkligheten spelar det ingen roll.
Citera
2025-11-22, 11:36
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du kan odla kaffe i Spanien också men det smakar skit för du måste ha kalla nätter för att få fram smaken. Du får inte kalla nätter i Amazonas utan att komma upp på så hög höjd att det inte längre handlar om regnskog.

Exakt.
Och så är det helt andra bönor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här