Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Jag håller med, jag har alltid tyckt att det är konstigt att två halvflaskor av ett vin ska kosta betydligt mer än en helflaska av det vinet. Klart att man köper helflaskan då fast man egentligen bara ville ha ett par glas, för alternativet känns oekonomiskt och man vill ju inte bli lurad, heller. ...och sedan när man har druckit halva flaskan, kan man lika gärna dricka ur den när den nu är öppnad... i morgon kväll kommer det redan att smaka sämre, ju!
Skitkonstig prispolicy i förhållande till Systembolagets uppdrag.
Hände mig igår. Jag köper sällan just vin eller som i detta fall champagne till en som fyller jämnt. Den som fyller dricker också hellre något annat, men kände ändå att jag vill köpa något exklusivt och framförallt för att ge bort en snygg flaska. Det ska bara vara ett komplement till annan present, så behövde ingen stor flaska.
Men priset skilde så lite så det vart ändå en stor flaska. Den stora flaskan är ju också snyggare än en liten att ge bort, så på så vis gör det inget... Men det är ju en annan fråga....
Edit: Men risken om man får en prisutjämning är väl att priset går upp rejält på den stora flaskan snarare än att den går ned på lilla flaskan.