2025-11-21, 23:14
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
Nu dricker jag inte vin men lådvin är väl billigare för att det är ett sämre vin en det på flaska?

Nej det har inget med det att göra. Bara om man pratar riktigt fina viner som blir bättre av att lagras efter köp spelar förpackningen någon roll.

Verkligen mysko missförstånd. Men kanske det är vanligt att folk tror det?
Citera
2025-11-21, 23:18
Medlem
systems avatar
Nu är det ju inte Systembolaget som sätter priset på enskilda varor. Det är leverantörerna.
Citera
2025-11-21, 23:21
Medlem
Merwinnas avatar
Jag håller med, jag har alltid tyckt att det är konstigt att två halvflaskor av ett vin ska kosta betydligt mer än en helflaska av det vinet. Klart att man köper helflaskan då fast man egentligen bara ville ha ett par glas, för alternativet känns oekonomiskt och man vill ju inte bli lurad, heller. ...och sedan när man har druckit halva flaskan, kan man lika gärna dricka ur den när den nu är öppnad... i morgon kväll kommer det redan att smaka sämre, ju!

Skitkonstig prispolicy i förhållande till Systembolagets uppdrag.
Citera
2025-11-21, 23:24
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Nu är det ju inte Systembolaget som sätter priset på enskilda varor. Det är leverantörerna.

Jaha, men Systembolaget är en så stor uppköpare, att deras åsikt skulle väga tungt. Om de skulle börja köpa t.ex. endast halvflaskor som kostar max hälften av helflaskan av samma produkt, så skulle leverantörerna snart börja anpassa priserna.
Citera
2025-11-21, 23:43
Medlem
Hur mycket är skatt på tex lådvin?
Citera
2025-11-21, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Sen är ju steget beträffande kvantitet mellan en vinflaska (oftast 3000 ml) och en vinflaska (oftast 750 ml) så pass stort att de flesta inte står och velar mellan något av alternativen.

Fast just idag valde jag mellan en box istället för att köpa två flaskor, då får man mer för typ samma pengar.

Nu köpte jag två flaskor för jag ville ha bra vin - men ändå.
Citera
2025-11-21, 23:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Hur mycket är skatt på tex lådvin?
Skatten skiljer sig inte åt beroende på vilken förpackning vinet säljs i, däremot beror skattesatsen för respektive vin på vilken volymprocent ett vin har. Då vin oftast säljs i intervallet 8,5 - 15 % volymprocent blir skatten 27,49 kr per liter.
Senast redigerad av IanMcEwan 2025-11-22 kl. 00:25.
Citera
2025-11-22, 07:50
Medlem
Giant Squids avatar
Sverige har väl bland de knäppaste förpackningarna på bolaget
Man får inte köpa en platta som är redan inplastad eller helst försluten av kartong.
Personalen måste sprätta upp alla plattor,vilket gör de helknänppa att bära med en hand.. har du tur kan du få låna tejp i kassan och utföra dubbelarbete

I svenska grannländer kan man köpa öl inplastat, i , tolvpack sextonpack osv. I Portugal så finns det ju BiB me tio liter i.
Enskta öl finns ofta i 1.5 liters pet, det är perfekt när man ska ut och cyklat till en park .
Jag är helt för att även brännvin ska finnas på BiB. Det ser väl trevligare ut och mer liogistikt än att släpa på tre glasflaskor., garanterat bättre för miljön.
Senast redigerad av Giant Squid 2025-11-22 kl. 07:53.
Citera
2025-11-22, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag håller med, jag har alltid tyckt att det är konstigt att två halvflaskor av ett vin ska kosta betydligt mer än en helflaska av det vinet. Klart att man köper helflaskan då fast man egentligen bara ville ha ett par glas, för alternativet känns oekonomiskt och man vill ju inte bli lurad, heller. ...och sedan när man har druckit halva flaskan, kan man lika gärna dricka ur den när den nu är öppnad... i morgon kväll kommer det redan att smaka sämre, ju!

Skitkonstig prispolicy i förhållande till Systembolagets uppdrag.

Hände mig igår. Jag köper sällan just vin eller som i detta fall champagne till en som fyller jämnt. Den som fyller dricker också hellre något annat, men kände ändå att jag vill köpa något exklusivt och framförallt för att ge bort en snygg flaska. Det ska bara vara ett komplement till annan present, så behövde ingen stor flaska.

Men priset skilde så lite så det vart ändå en stor flaska. Den stora flaskan är ju också snyggare än en liten att ge bort, så på så vis gör det inget... Men det är ju en annan fråga....

Edit: Men risken om man får en prisutjämning är väl att priset går upp rejält på den stora flaskan snarare än att den går ned på lilla flaskan.
Senast redigerad av Plantfjant 2025-11-22 kl. 08:41.
Citera
2025-11-22, 09:13
Medlem
Svavelbryggas avatar
Håller helt med om att det bryter mot principerna, aldrig fått ihop logiken. Men jag tar tacksamt emot den lilla rabatten och hoppas den får finnas kvar.
Citera
2025-11-22, 09:40
Medlem
Tanken med lådvin är väl att man ska undvika förstöra vinet, om man bara tar ett glas. Det finns ingen luftkudde, när du häller upp ett glas vin från boxen, dras den inre plastpåsen (Bag) ihop, detta minimerar oxidation. (Men ärligt så get plastpåsen en viss färgning av smaken också.)

Att köpa boxvin har inte nödvändigtvis något med att dricka för mycket att göra, snarare tvärtom.
Citera
2025-11-22, 10:07
Medlem
scoremaxs avatar
Dåligt förslag.
Isåfall kan man ta bort alla billigare vin och spritsorter om det är så jobbigt att du får mer ml/krona.
”Principen” faller ju direkt på om det överhuvudtaget existerar ett billigare vin på flaska, än den dyraste bag in boxen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in