2025-11-21, 19:16
Avstängd
https://www.dn.se/insandare/gor-det-olonsamt-att-valja-ladvin-pa-systembolaget/
Citat:
INSÄNDARE. Det strider mot alkoholmonopolets principer att alkohol blir billigare ju större förpackning man köper. Fler skulle välja en mindre förpackning om literpriset var detsamma oavsett förpackningsstorlek på Systembolaget, skriver pensionären Stefan Eriksson.

Har han rätt?
Citera
2025-11-21, 19:18
Avstängd
Var inte det en av liberalernas motion på deras riksdagar?
Citera
2025-11-21, 19:30
Medlem
HBTKuks avatar
Ingen dum idé om man ändå ska vara alkoholkonsevativ, vilket jag själv inte är. Som förslag att minska drickande är det nog inte dumt. Begreppet Bib-alkis finns inte för inte.
Senast redigerad av HBTKuk 2025-11-21 kl. 19:54.
Citera
2025-11-21, 19:48
Medlem
Ja,så dyrt som det är i det här landet så måste man ju få lite rabatt på nåt sått.
Citera
2025-11-21, 19:55
Medlem
Alltså, det är vanligt att man får lägre liter/kilopris om man köper större förpackning. Jag ser ingen anledning till att det skulle vara annorlunda för vin. Om man inte är nykteristmoralist, vill säga.

Sen ser man ofta påståendet att folk trattar i sig mer om de köper boxvin. Jag tycker att det är tvärtom. Har man öppnat en flaska kan man lika gärna avsluta den hyfsat snabbt, innan den börjar smaka vinäger, och alltså dricka lite mer än man hade tänkt sig. Boxvin, å andra sidan, håller sig fräscht i bagens vaccuum åtminstone ett par veckor.
Citera
2025-11-21, 20:21
Medlem
RitchieBlackmores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum

Har han rätt?
Tror inte det påståendet stämmer.
Citera
2025-11-21, 20:54
Medlem
tomatlarss avatar
Nu dricker jag inte vin men lådvin är väl billigare för att det är ett sämre vin en det på flaska?
Citera
2025-11-21, 21:24
Medlem
Vin är väl inget undantag, öl är också billigare om du köper 50cl mot 33. Klart det blir dyrare när det blir extra förpackning o extra frakt. Om man vill kan man ju se att du får mer när du väljer ett mer miljösmart alternativ.
Citera
2025-11-21, 21:24
Avslutad
Nja, jag är nog kluven.

Anledningen till att vinboxar är billigare är bland annat för att de är mycket lättare att frakta än vinflaskor och i övrigt hantera väl inne i butiken.

Sen är ju steget beträffande kvantitet mellan en vinflaska (oftast 3000 ml) och en vinflaska (oftast 750 ml) så pass stort att de flesta inte står och velar mellan något av alternativen. Ett något lägre jämförelsepris för vinboxar är enligt mig något som bör godtas.
Citera
2025-11-21, 22:05
Medlem
Jag tycker att man ska ta bort allt sortiment som är typiska parkbänksfavoriter. Men ser ingen poäng med glasflaskor.
Citera
2025-11-21, 22:47
Medlem
Man ska komma ihåg att Systembolaget sa nej till försäljning av lådvin när vi gick med i EU. Spendrups tog ärendet till Europadomstolen och sen 25 november 1996 säljs lådvin i Sverige.
Citera
2025-11-21, 23:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum

Har han rätt?

Nej, han har fel. Rent trams.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera