• 5
  • 6
2025-11-22, 09:19
Medlem
Spelar detta någon roll då du har skuldsanering?
Ska man inte leva på existensminimum då oavsett inkomst?
Citera
2025-11-22, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gamblewhore
Jag har varit sjukskriven 25% I 3månader. Träffade då min läkare som förlängde ytterligare 3mån.

Men nu säger försäkringskassan plötsligt nej till ersättningen. Varför? Joo innan jag fick sjukskrivning kände jag kroppen sa ifrån och valde självmant att gå ner i tid. En dag i veckan kändes bra som ett test. Så min anställningsgrad skrevs om till 80%. Alla var nöjda. Jag (ekonomiskt påverkar såklart) läkaren, chefen och jobbet.

Jag hade det upplägget i 6mån innan jag blev beviljad sjukskrivning. Nu erbjuds ju bara fjärdedelar. Så läkaren skrev då 25% som är 10h per vecka istället för 8h.

Då anser försäkringskassan att jag påvisat att det går utmärkt att jobba mer än 25%. Alltså hur korkade får dom vara?! Det skiljer 2h per vecka... Ska jag alltså bli nekad för jag försökt göra rätt för mig å hitta en lösning som funka.

Jag har dessutom skuldsanering så vill verkligen ha ersättningen. Vad ska jag göra? Har till december på mig men med nuvarande handlingar ska beslutet bli att jag nekas.

Ska prata med läkaren också. Risken blir ju att jag kommer krascha å bli sjukskriven på heltid istället.

(psykisk ohälsa i 10år, skriven på psykiatrin och provar nya mediciner hela tiden) brottas som sagt med depression och utbrändhet i många år

För kassan ser det ut som att du har en anställning på 80% och en sjukskrivning på 25% motsvarar 8 timmar i veckan.

Du behöver påvisa att du har en heltidsanställning. Att du arbetade på 80% var endast en tillfällig arbetsanpassning som inte visade sig fungera. Du behöver intyg från både vården och arbetsgivaren.
Citera
2025-11-22, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Du inser att du kommer få betala tillbaka en del till FK då du fått för mycket från dem 25% istället för 20%. Sen har du visat under tiden att du kan och klarar av arbeta mer, finns inte en chans att FK kommer backa på deras ståndpunkt gissar jag.

Ett råd för framtiden, blir du sjukskriven % så fuska inte, tänk inte ens tanken att 2 timmar spelar ingen roll ju. Det är lite ditt ansvar att ihop med arbetsgivaren komma överens om arbetstiden, inte att det ska passa perfekt på det schema du arbetar på utan är det 2 timmar till som ska bort så minska med en halvtimme/dag genom börja senare eller sluta tidigare. Egna intiativ är inget en myndighet gillar då deras ramar tydliga. Dvs de arbetar enligt de regler de får uppifrån dvs regering. Säger regering att så här är reglerna så är de så de arbetar efter. Dvs finns inget utrymme för egna tolkningar.

Om de nu anser du haft en 80% tjänst tidigare och gått upp till 100% precis innan sjukskrivning och sen jobbar mer än sjukskrivning anger du ska så ser de dig som arbetsför, de kanske t.o.m anser du har en 80% tjänst och därmed ska du inte ha nån sjukpenning då du jobbar 100% på den tjänsten.

Räkna med få överklaga och jävlas, inte vad du kanske behöver för bråka med myndigheter rätt tröttande. Men i grunden har du gjort fel.

Men herregud vad ni missförstår. Jag behöver inte betala tillbaka nånting. Min sjukskrivning som blev godkänd gällde 25% och jag jobbade då hela tiden 75%.

Jag jobbade 80% innan läkaren och försäkringskassan ens blev inblandad. Med 20% avdrag på min heltidslön.

Därför tycker jag det ä felaktigt att dom anser jag jobbat för mycket för å bli beviljad. Hur skulle jag se in i framtiden å veta? Jag valde för min egen skull att gå ner i tid. Å tydligen kan man få 25% sjukskrivning om du jobbat 100% å blir sjuk. Men det går inte om du jobbat 80% å slagit ner på takten. Då har man jobbat för mycket. Det går ju inte ihop
Citera
2025-11-22, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gamblewhore
Ta mig i kragen? Det ä ju tröttheten som inte går att göra något åt. Har bara ett år kvar av saneringen så tack vare sjukpenning kan jag utan problem klara månaden. Men att vara delvis tjänstledig för att få min vila svider som fasen
Vi är alla trötta och det är inget som försäkringskassan bryr sig om. Det är nog många som kan vittna om den saken. Om du är trött hela tiden så borde de/du kunna hitta anledningen till det. Det är knappast så att du har varit i arbete sen du var 12 och gått och hackat på en åker.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in