Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-11-21, 15:40
Medlem
Hej! Var precis och avlivade min vovve som vart med i 13 år, innan han somnade in så klippte jag en "lock" från pälsen. Har sett att folk haft lock från rävpäls etc som nyckelringar och jag tänkte göra en nyckelring eller drömfångare av lilla locken. Nu till frågan:

Hur ska jag bära mig åt för att pälsen inte ska bli gammal så att säga, antar att jag behöver behandla den på något vis?
Citera
2025-11-21, 15:44
Medlem
BalduinGrollers avatar
Gjut in den i resin.
Citera
2025-11-21, 16:00
Medlem
Dyngbaggen2s avatar
Lägg locken på en assiett och kör i micron 10 sekunder, då dödar du det som du pratar om (som bryter ner celler och till slut får locken att se "död" ut). Efter micron så skölj snabbt i kallt vatten, låt lufttorka, sedan kommer den klara sig för evigt och se så fräsch ut som den bara kan.
Citera
2025-11-21, 16:14
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyngbaggen2
Lägg locken på en assiett och kör i micron 10 sekunder, då dödar du det som du pratar om (som bryter ner celler och till slut får locken att se "död" ut). Efter micron så skölj snabbt i kallt vatten, låt lufttorka, sedan kommer den klara sig för evigt och se så fräsch ut som den bara kan.

Jävlas du med TS så att h*n ska förstöra det h*n har kvar som minne av sin hund för att du själv mår dåligt eller har du bara svårt att hålla dig till verkligheten?

Risken att den lilla lock h*n har kvar blir förstörd om h*n gör vad du föreslår är väldigt stor. Det finns peruker av äkta hår som klarar av att köras i mikrovågsugn, men dessa är behandlade för att kunna tåla detta då det inte är något som hår brukar vara. Med stor sannolikhet slår det lite gnistor om locken och sedan är den definitivt förstörd.

Bättre då att TS sparar den i en liten öppningsbar berlock. Hår bryts inte ner särskilt snabbt. Både Bockstensmannens och diverse mammutars hår har klarat betydligt längre tid än vad TS kommer leva och spara på locken utan att behöva behandla den på något sätt.
Citera
2025-11-21, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemmirc
Hej! Var precis och avlivade min vovve som vart med i 13 år, innan han somnade in så klippte jag en "lock" från pälsen. Har sett att folk haft lock från rävpäls etc som nyckelringar och jag tänkte göra en nyckelring eller drömfångare av lilla locken. Nu till frågan:

Hur ska jag bära mig åt för att pälsen inte ska bli gammal så att säga, antar att jag behöver behandla den på något vis?
Vet inte om det behöver behandlas. Min mor sparade mitt hår från min första klippning. Finns kvar efter 60 år.
Citera
2025-11-21, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemmirc

Du behöver inte göra nånting. Lyssna inte på idioterna.

Vi har två kassar kvar med ull och päls från vår gamla älskling. Han gick bort för snart tio år sen, men pälsen och ullen är fräsch och värmer lika bra nu som då.

Jag lider med dig om du var en äkta hundmamma/pappa
Citera
2025-11-21, 18:06
Medlem
Sök: bevara hårlock från hund.
Kommer upp en del företag som gör det du efterfrågar, nyckelringar mm.
Undrar dock hur du ska få till en drömfångare av en liten lock endast?
Citera
2025-11-21, 18:36
Medlem
HejaFinlands avatar
Jag tror mer på en berlock som en skrev. Då kan den klara sig utan någon behandling för den ligger "skyddad" mesta tiden när du inte öppnar den för att se på håret.
Citera
2025-11-21, 23:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Jävlas du med TS så att h*n ska förstöra det h*n har kvar som minne av sin hund för att du själv mår dåligt eller har du bara svårt att hålla dig till verkligheten?

Risken att den lilla lock h*n har kvar blir förstörd om h*n gör vad du föreslår är väldigt stor. Det finns peruker av äkta hår som klarar av att köras i mikrovågsugn, men dessa är behandlade för att kunna tåla detta då det inte är något som hår brukar vara. Med stor sannolikhet slår det lite gnistor om locken och sedan är den definitivt förstörd.

Bättre då att TS sparar den i en liten öppningsbar berlock. Hår bryts inte ner särskilt snabbt. Både Bockstensmannens och diverse mammutars hår har klarat betydligt längre tid än vad TS kommer leva och spara på locken utan att behöva behandla den på något sätt.

Att ha håret i en berlock tycker jag är ett fint förslag. Och om TS vill kan ju han/hon ha en liten bild på sin hund i berlocken också. Som du säger - hår klarar sig länge. Väldigt länge.
Citera
2025-11-22, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dyngbaggen2
Är det ens ett problem, att man behöver "decinficera" hårlocken?

Mumier som är 2000-3000år gamla har sitt hår kvar, 700åriga Bockstensmannen också.

En äldre släkting till mig har en hårlock från sig själv som barn, den är ca 75år gammal, ser ut att vara avklippt igår.

Eller kan det vara så stor skillnad mellan människohår och djurpäls?

Förresten, vår Kung Gustav 2 Adolf han som dog i Lytzen år1632.
Hans häst Streifer, står uppstoppad, med pälsen kvar, den är snart 400år.
Senast redigerad av Cuttherope 2025-11-22 kl. 08:52.
Citera
2025-11-22, 08:46
Medlem
Du har några dagar på dig att ta ett hudprov på hunden sen kan du klona den, nackdelen är väl att du måste uppfostra den på nytt. Det är väl ett bättre alternativ än att bära runt på något som ser vidrigt ut/ som pubishår efter någon vecka i fickan.
Citera
2025-11-22, 08:49
Medlem
I USA kan man lämna in lite aska från avlidna djur eller människor till en företag som gör en konstgjord diamant av det.

Såg en kvinna som hade en diamant i ett hängsmycke runt halsen, gjord av aska från sin avlidna dotter.

Om du är rik kan du kanske skicka locken eller lite av askan dit.

Eller så gjuter du in den i plast helt enkelt, kan du nog göra själv till och med.
Brukar finnas sådant material att köpa från hobbyaffärer
Senast redigerad av Cuttherope 2025-11-22 kl. 08:54.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in