Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-11-21, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Du resonerar ganska korkat måste jag nog säga. Man kan ju aldrig kasta pengarna i sjön.
När det gäller kryddor så är det lite gissning. Du köper kanske inte 1 kg utan en liten påse.
Du vet att alla tycker olika oavsett vilken krydda eller mat man talar om.
Kan du då lita på det om 4 säger nej fy faan och 6 personer säger detta är kanon.
Alla gillar inte potatis. Alla gillar inte pasta heller. Fattar du vad jag menar?
Därför är det ju svårt att skicka en sån fråga.

Jo, fast det blir ju inte ditt problem.
Frågeställningen är ju "är denna krydda bra?". Du tycker att det smakar skit, och skriver det. Om TS är så dum att han inte fattar att alla tycker olika, så är det ju synd för honom...

Mer ontopic: jag skulle vara skeptisk mot alla pulver som innehåller en smak av en frukt...
Tandori och curry ÄR ju kryddblandningar annars, och bör ju inte kunna gå att göra fel (bortsätt från att de färska elementen saknas). Men påstår att man att ett pulver ska smaka som en frukt, så bör man ha dåliga smaklökar för att uppskatta nåt sådant. Jag pratar ganska generellt här, blåbärssoppa kan vara gott ändå.
Citera
2025-11-21, 14:38
Medlem
litenbokstavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neomunaa
Santa Maria har dåliga och är generellt keffa på kryddor och kryddblandningar i mitt tycke. Jag undviker alltid Santa Maria. Köp nån sichuan, tahini, eller kimchi istället så det blir lite smak iaf.

ica har ju ibland sina egna kryddor, är de generellt bättre än santa maria?
Citera
2025-11-21, 14:57
Medlem
Armons avatar
Curry med mangoprofil testade jag för många år sedan, men jag minns inte om det var just Santa Maria. God var den i alla fall.

Tandoorin använde jag nyligen i det här receptet: https://www.56kilo.se/indisk-kycklin...ori-och-curry/

Det smakade utsökt enligt mig trots att jag inte följde receptet till 100 %. Det bör dock poängteras att jag inte är någon finsmakare och så länge en rätt innehåller kyckling går det alltid hem hos mig.
Citera
2025-11-21, 15:32
Medlem
Min erfarenhet är att torra kryddor och marinering överlag inte ger så mycket smak på kött.

Att marinera en kyckling man gillar i ugnen kommer bara resultera i att skinnet är smakrikt och salt.

Det måste nästan till sås eller göra gryta av det.
Citera
2025-11-21, 16:50
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
De funkar, men en riktig Tandoori handlar ju om att kycklingen ligger och marineras i yoghurt och kryddorna, innan den grillas på hög värme. Ett tips är att använda en lite starkare currysort, typ Vindaloo, men i mindre mängd, och sen pressa färsk lime eller citron över, vid serveringen. Vanlig curry kan vara lite blek i smaken.

Skulle vara lite försiktig med detta om du vill att smakerna skall gå in i kycklingen. För hög värme torkar ur det marinerade skinnet. Ös ofta, höj värmen på slutet om du vill ha knaprigt skinn.
Eller kör du utan skinnet, samma där ...ös eller pensla in marinaden/skyn.
Citera
2025-11-21, 17:40
Medlem
neomunaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenbokstav
ica har ju ibland sina egna kryddor, är de generellt bättre än santa maria?
Vet inte, från ICA har jag haft ett par sämre upplevelser när det kommer till kött så har inte provat deras kryddor specifikt. Jag brukar hålla mig till Kockens, det man hittar på Asian food stores och ibland lite kryddor från Lidl's utbud. Bättre och mer smak. Det är just Santa Maria jag tycker är anmärkningsvärt sämre.
Senast redigerad av neomunaa 2025-11-21 kl. 17:43.
Citera
2025-11-21, 20:10
Medlem
Vem0ths avatar
Santa Maria är generellt bland den bästa kvalitén av kryddorna vi kan köpa och har några bra kryddblandningar som Grillkryddan, Curry(liksom den är CURRYN i svensk matlagning) och piff i allkryddan.

Däremot prövade jag både Tandoori och Sriracha och jäklar vad besviken jag blev, var ju bara salt med oinspirerande kryddor som inte alls matchade rätterna jag planerat att göra.

Näh alla deras kryddblandningar i småburk, undvik.
Citera
2025-11-22, 09:30
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damen101
Tja FB,

Vill kolla med er om det är någon som har testat att marinera kycklingen med dessa kryddor. Och kan ge lite input på om dem är goda. Just nu kryddar jag min kyckling med Curry och det är ganska gott men börjar tröttna på smaken.

1: Tandoori 35g Santa Maria
https://handlaprivatkund.ica.se/stor...-maria/2023141

2: Curry Mango 41g Santa Maria
https://handlaprivatkund.ica.se/stor...-maria/2023304

Allt väl!

Indiska kryddblandningar eller mellanösterstil ev nordafrika lite och México inriktade kryddmixar
Vad ska man säga ? Har du svårt med smakerna av framför allt spiskummin om den tar över och fänkål, kanel, kardemumma, gurkmeja så har man ju det. Jordiga djupa påtagliga karska smaker

Använd mindre sån krydda om du vill och mer av annat. Utöka ditt kryddskåp med allt separat som finns i dessa kryddor

Beskriv gärna vad du känner mest när du käkar dessa kryddor med nåt ?
Du kanske saknar socker syra nåt friskt osv samt salt
Senast redigerad av Sladdaren 2025-11-22 kl. 09:35.
Citera
2025-11-22, 13:31
Medlem
litenbokstavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Santa Maria är generellt bland den bästa kvalitén av kryddorna vi kan köpa och har några bra kryddblandningar som Grillkryddan, Curry(liksom den är CURRYN i svensk matlagning) och piff i allkryddan.

Däremot prövade jag både Tandoori och Sriracha och jäklar vad besviken jag blev, var ju bara salt med oinspirerande kryddor som inte alls matchade rätterna jag planerat att göra.

Näh alla deras kryddblandningar i småburk, undvik.

du säger först att det är bland det bästa och sen säger du undvik... vart vill du komma? att santa maria är väldigt medel?
Citera
2025-11-22, 17:06
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenbokstav
du säger först att det är bland det bästa och sen säger du undvik... vart vill du komma? att santa maria är väldigt medel?

Kryddorna i sig toppar många tester med betydligt mindre spår av gifter mot Kockens och butikernas EMV. Plus att Santa Marias curry är liksom den ultimata curryblandningen perfekt justerad för svenskarnas smaklökar.

Men deras "Världsserie" är en flopp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in