Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-21, 10:31
Medlem
Cervidaes avatar
Jag backpackar just nu Asien, men en för många dagar har nu spenderandets i hängmatta och jag börjar bli galen av att känna mig improduktiv. Jag sökte igår JÖKen på distans, men den börjar först om några månader, så jag skulle gärna ha något att göra tills dess.

Några idéer?

Alternativt: har någon tips på hur jag kan börja på JÖKen redan nu? Kan ju naturligtvis bara läsa all kurslitteratur, men jag är lite rädd att majoriteten av vad som står i böckerna inte faktiskt är relevant för kursen; det är ju inte ovanligt att typ Platons Republiken står som obligatorisk läsning, trots att det är max en idé som är relevant, och att det argumentet bäst läses ur andrahandskälla. Sen är det också trevligt att ha några övningsuppgifter så man kan säkerställa att man faktiskt lärt sig det man läst, vilket är svårt att få tillgång till innan kursen börjat.
Citera
2025-11-21, 18:32
Medlem
Grunderna i AI 2 hp
https://liu.se/utbildning/kurs/ete318

Grunderna i AI, del 2: att utveckla AI 2 hp
https://liu.se/utbildning/kurs/ete337

Finns med flexibel kursstart att börja direkt nu under hösten.
Citera
2025-12-10, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cervidae
jag är lite rädd att majoriteten av vad som står i böckerna inte faktiskt är relevant för kursen; det är ju inte ovanligt att typ Platons Republiken står som obligatorisk läsning, trots att det är max en idé som är relevant, och att det argumentet bäst läses ur andrahandskälla.

Republiken är väl värd läsning, den är välskriven och underhållande. De flesta referenser till den är dessutom felaktiga eller åtminstone grovt förvanskade.

Efter 26 år i universitetsvärlden har jag aldrig någonsin upplevt att en andrahandskälla på något vis skulle vara överlägsen källtexten. But you do you.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in