Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-11-20, 23:16
Medlem
Man har väl alltid sagt att man ska öva på att köra när det är halt
Men vad ska man göra egentligen?

Jag brukar köra lite med antisladd off och sladd med handbromsen som jag häver
Dock är det väl understyrning man ska öva på?

Sen typ snabbt filbyte vänster höger typ omkörning/väjning
Med och utan broms

På en stor p plats eller rondell kan man svänga ännu mer och lära sog när det släpper
Hur gör ni?
Citera
2025-11-20, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Man har väl alltid sagt att man ska öva på att köra när det är halt
Men vad ska man göra egentligen?

Jag brukar köra lite med antisladd off och sladd med handbromsen som jag häver
Dock är det väl understyrning man ska öva på?

Sen typ snabbt filbyte vänster höger typ omkörning/väjning
Med och utan broms

På en stor p plats eller rondell kan man svänga ännu mer och lära sog när det släpper
Hur gör ni?

Detta är faktiskt en jävligt bra grej att hålla på med. Du blir en mycket bättre förare om du kör sånt här.

Det är dock helt avgörande att du hittar en bra plats där det inte gör något om du klantar till det. Alternativt att du kör vid en tidpunkt då ingen annan är ute. Du får inte skada någon.

Bygg upp din förmåga sakta men säkert. Prova vad som händer om du försöker ta en kurva i för hög fart; vad händer om du bromsar och styr? Vad händer om du gasar och styr? Vad händer om du trycker ner kopplingen och styr? Vad för antisladdsystemet för skillnad? Testa gärna även både framhjulsdrivet, bakhjulsdrivet och fyrhjulsdrivet.

Här och där finns det folkraceanläggningar där de tillhandahåller bilar och arrangerar race. Exempel: https://torpagard.com/folkrace/

Folkrace körs på grus/jord, så det är ett låggrepp-underlag. Inte som is eller snö, men det är mer åt det hållet än vad asfalt är. Anmäl dig till några såna körningar, så ska du se att du utvecklas som förare.
Citera
2025-11-20, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Jo, men det lilla släppet man får känna på där är ju VÄLDIGT lite. Dessutom är underlaget så att det går från fullt grepp till noll grep direkt. När det släpper på den vattnade, målade ytan så kan man inte göra något över huvud taget.

På snöiga vägar finns ett visst mått av grepp kvar och man har lite mer manöverutrymme.
Mata inte trollen

Man får väl se den första snön som en slags gemensam årlig halkkörning, hoppas bara ingen kör in i mig

Fast jag har för mig halkbanan var ganska bra, man fick köra bilar med allt från nya till blankslitna däck
Kanske inte en helt dålig ide att göra halkbanan igen för skojs skull, har förmig vissa halkbanor erbjuder lite events typ terrängkörning etc
Men just nu är hela sverige en halkbana
Senast redigerad av usr1 2025-11-20 kl. 23:55.
Citera
2025-11-21, 01:07
Medlem
Jag åker och leker på öde parkeringar och vägar så fort jag får chansen. Det är absolut förbjudet att sladda runt sådär, även om det är jättebra träning. Bara väntar på att polisen ska ta mig och det blir en notis i lokaltidningen om att en 45-årig kvinna buskört.
Citera
2025-11-21, 05:55
Medlem
Det många nog glömmer i sin iver med att träna halkkörning är att det viktigaste inte är att lära sig att kunna sladda, eller köra med bredsladd, eller häva dessa.

Utan hur ska man köra för att INTE bilen ska få sladd, altså lära sig att kunna läsa av vägen och dess risker vad gäller grepp etc och tolka sin bils signaler när den börjar närma sig gränsen för grepp på olika underlag och i olika situationer och i första hand inom lagliga hastigheter, och i första hand med antisladd etc aktivt.

Detta för att det är så man skall köra i trafiken. Och då lär man sig hur man ska köra för att ligga gott och väl under gränsen för vad bilen klarar, vilket ger bättre och säkrare marginaler för att slippa att få sladd över huvud taget.
Citera
2025-11-21, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det många nog glömmer i sin iver med att träna halkkörning är att det viktigaste inte är att lära sig att kunna sladda, eller köra med bredsladd, eller häva dessa.

Utan hur ska man köra för att INTE bilen ska få sladd, altså lära sig att kunna läsa av vägen och dess risker vad gäller grepp etc och tolka sin bils signaler när den börjar närma sig gränsen för grepp på olika underlag och i olika situationer och i första hand inom lagliga hastigheter, och i första hand med antisladd etc aktivt.

Detta för att det är så man skall köra i trafiken. Och då lär man sig hur man ska köra för att ligga gott och väl under gränsen för vad bilen klarar, vilket ger bättre och säkrare marginaler för att slippa att få sladd över huvud taget.
Ok men konkret exempel?

Jag tänker att man övar på att lära känna gränsen så att man sedan håller en hastighet som inte risker orsaka sladd eller för lång bromssträcka

Borde finnas en app som oväntat larmar inom säg 5-30 sekunder när man kör och då ska man bromsa eller väja
Om man inte har en kompis bredvid som säger "isberg rakt förut!"
Citera
2025-11-21, 07:59
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Ok men konkret exempel?

Jag tänker att man övar på att lära känna gränsen så att man sedan håller en hastighet som inte risker orsaka sladd eller för lång bromssträcka

Borde finnas en app som oväntat larmar inom säg 5-30 sekunder när man kör och då ska man bromsa eller väja
Om man inte har en kompis bredvid som säger "isberg rakt förut!"
Ja jo det är bra att sladda runt och leka på en öde parkering för att lära sig parera bromsa gasa i halt väglag men som dr T skrev att läsa av vägen och anpassa körningen där efter är klart det bästa.

Finnas en app? Nej man ska inte lita på tekniska saker utan erfarenhet i bilkörning som kommer med tiden, är det vinter och snöslask på en väg ute på landsbygden och det är skyltat 70 kmt borde man själv förstå att det inte är lämpligt att köra i 70 utan man kanske behöver gå ner till 60 för att inte hamna i diket eller krocka med mötande, men visst har man lekt på parkeringar underlättar det om man vet vad man gör om man får sladd.

Det finns ju dom som får panik i en liten sladd som blundar släpper ratten håller händerna för ansiktet står på bromspedalen och skriker jag själv åkt med en sådan förare en gång aldrig mer
Citera
2025-11-21, 10:16
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
Det är inte det du lär dig, vem som helst kan sladda, det är bara att gasa. Träningen vi pratar om i det här fallet handlar om hur du återtar kontrollen över bilen när du väl tappat greppet. Och då är en stor tom parkeringsplats ett lysande ställe att öva på.
Citera
2025-11-21, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Det finns ju dom som får panik i en liten sladd som blundar släpper ratten håller händerna för ansiktet står på bromspedalen och skriker jag själv åkt med en sådan förare en gång aldrig mer

Precis så är det. Utbildningen för B-behörighet och A-behörighet skiljer sig en hel del. När man tar bilkörkort fokuserar körskolan på att träna in ett beteende som ska göra att man aldrig blir tvungen att köra "avancerat". Risktvåan är det enda tillfälla då man får närma sig gränserna för vad bilen, greppet, och den egna förmågan klarar av. Men det är för lite.

När man ger sig ut i trafiken har man väldigt lite erfarenhet av mer komplicerad hantering av bilen.

MC-utbildningen är inte alls sådan. Där lägger man mer tid på att hantera svåra situationer. Körprovet är betydligt mer krävande, med teknikbanor där man ska göra undanmanöver i en bestämd fart (50 km/h) och köra man långsammare blir man underkänd. Körprovet innehåller som regel även tämligen intensiv körning på grus. Risktvåan för MC är mycket bättre än risktvåan för bil, tycker jag. Man lär sig massor.

Jag är personligen skiträdd att åka med oerfarna förare som nyss tagit B-kort när jag ser att vi närmar oss en situation som kan kräva t.ex. att man häver en sladd, just pga risken att föraren får panik. Folk kan ju blunda och släppa ratten i värsta fall.

Om man bara kör helt och hållet inom sin komfortzon så blir man tyvärr en farligare förare i vissa lägen. Man måste pressa gränserna LITE och på rätt plats vid rätt tid, eftersom målet är att inte skada någon.
Citera
2025-11-21, 11:15
Medlem
Brain Damages avatar
När mitt körkort var färskt på 80-talet så brukade jag köra ut på skogsbilvägar till vändplan för att kolla så inga andra bilar fanns på vägen. Sen körde jag tillbaka någon kilometer, vände och gasade mot vändplanen för att lära mig hantera bilen med sladd. Resultatet var några dikeskörningar och en demolerad länkarm när höger fram slog i en sten. Men jag har aldrig sladdat okontrollerat efter det.
Citera
2025-11-21, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
Det är inte det du lär dig, vem som helst kan sladda, det är bara att gasa. Träningen vi pratar om i det här fallet handlar om hur du återtar kontrollen över bilen när du väl tappat greppet. Och då är en stor tom parkeringsplats ett lysande ställe att öva på.

Läs igen vad du citerade av mig, och fundera på vad du själv skrev nåt vettigt med tanke på att jag just skrev om att häva sladdar…

Det är bra att öva ja, på t ex parkeringsplatser så länge det är tillåtet etc.

Men igen, det viktigaste är att träna på hur man ska köra för att inte få sladd, eller mista kontrollen i olika situationer Och väglag etc. Samt hur man återfår kontrollen om så ändå skulle ske.

När det gäller körning i trafiken så är det i grunden så att om man får sladd, tappar greppet etc, så har man i princip misslyckats missbedömt och gjort nåt fel.
Citera
2025-11-21, 12:10
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
Men igen, det viktigaste är att träna på hur man ska köra för att inte få sladd,
Låter som att du aldrig kört på halt väglag.

Citat:
När det gäller körning i trafiken så är det i grunden så att om man får sladd, tappar greppet etc, så har man i princip misslyckats missbedömt och gjort nåt fel.
Knappast, när det är riktigt halt kan du få sladd även i gånghastighet. Det är just därför som det är så viktigt att kunna återta kontrollen, när det väl händer.

Om du bygger hela din strategi på att det aldrig kommer att hända dig för att du alltid kör 10 under hastighetsgränsen eller nåt sånt dumt då lär det sluta med att du håller för ögonen, skriker och får total panik den dagen du faktiskt stöter på is och tappar kontrollen.

Så ge dig ut å sladda runt lite, lär dig hantera din bil i obekväma situationer. Det tjänar hela samhället på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in