Citat:
Ursprungligen postat av
hippili
Det finns ju dom som får panik i en liten sladd som blundar släpper ratten håller händerna för ansiktet står på bromspedalen och skriker jag själv åkt med en sådan förare en gång aldrig mer
Precis så är det. Utbildningen för B-behörighet och A-behörighet skiljer sig en hel del. När man tar bilkörkort fokuserar körskolan på att träna in ett beteende som ska göra att man aldrig blir tvungen att köra "avancerat". Risktvåan är det enda tillfälla då man får närma sig gränserna för vad bilen, greppet, och den egna förmågan klarar av. Men det är för lite.
När man ger sig ut i trafiken har man väldigt lite erfarenhet av mer komplicerad hantering av bilen.
MC-utbildningen är inte alls sådan. Där lägger man mer tid på att hantera svåra situationer. Körprovet är betydligt mer krävande, med teknikbanor där man ska göra undanmanöver i en bestämd fart (50 km/h) och köra man långsammare blir man underkänd. Körprovet innehåller som regel även tämligen intensiv körning på grus. Risktvåan för MC är mycket bättre än risktvåan för bil, tycker jag. Man lär sig massor.
Jag är personligen skiträdd att åka med oerfarna förare som nyss tagit B-kort när jag ser att vi närmar oss en situation som kan kräva t.ex. att man häver en sladd, just pga risken att föraren får panik. Folk kan ju blunda och släppa ratten i värsta fall.
Om man bara kör helt och hållet inom sin komfortzon så blir man tyvärr en farligare förare i vissa lägen. Man måste pressa gränserna LITE och på rätt plats vid rätt tid, eftersom målet är att inte skada någon.