2025-11-20, 22:31
Medlem
svearikesfags avatar
Har möjlighet anskaffa mig en gammal iMac 20 tum kostnadsfritt. Det är varianten som är en tunn skärm och datorn inbyggd i skärmen, min mage gissar den är från 2010-2011.

Det jag undrar och som är de stora problemet är att det tar en evighet att starta upp den och ens lyckas använda Safari just nu. Går den rädda och göra användbar för lite studier och porrsurf om jag tar emot den och blåser den och börjar om från senaste OS den stödjer? Eller är de lönlöst och bara skrota? Har 0 koll på Mac datorer.

Thanks in advance!
Senast redigerad av svearikesfag 2025-11-20 kl. 22:37.
Citera
2025-11-20, 22:44
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svearikesfag
Har möjlighet anskaffa mig en gammal iMac 20 tum kostnadsfritt. Det är varianten som är en tunn skärm och datorn inbyggd i skärmen, min mage gissar den är från 2010-2011.
Är det modellen med eller utan inbyggd dvd-läsare? Saknas sådan är den från 2012 eller senare. Oavsett vad är det i 9 fall av 10 så att en dator är väldigt långsam därför att den har en vanlig konventionell hårddisk istället för en SSD.

Normalt sett skulle jag väl hävda att får du den gratis så är det värt det, men idag går det köpa en nyare Intel-baserad Imac så billigt att det inte är värt att jävlas med de äldre modellerna.
Citera
2025-11-20, 22:49
Medlem
sommarlovs avatar
Bara om du får den gratis, och stoppar i en SSD-disk i den.
Sedan kan du inte surfa säkert, inga uppdateringar finns.
Citera
2025-11-20, 22:58
Medlem
Tavastehuss avatar
Finns otaliga youtubers som tar sig an dylika macar, t ex användaren @psivewri från Australien.

I regel byts hårddisken ut mot en SSD-variant och ramminnet utökas. Den mer händige kan även byta kylpasta på processorn. Sist installerar man en passande linuxdistro som gör att man faktiskt kan använda datorn på ett säkert sätt även i nuvarande året.

Om din iMac är från runt 2010 är det en Intelmac. Knappast lastgammal. Men kan du inte kolla på baksidan vilket år den är tillverkad? Skulle ju kunna vara en G5-iMac från 2005 då ”Post It”-iMacarna sträckte sig över processorgenerationer.
Citera
2025-11-20, 23:22
Medlem
svearikesfags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Är det modellen med eller utan inbyggd dvd-läsare? Saknas sådan är den från 2012 eller senare. Oavsett vad är det i 9 fall av 10 så att en dator är väldigt långsam därför att den har en vanlig konventionell hårddisk istället för en SSD.

Normalt sett skulle jag väl hävda att får du den gratis så är det värt det, men idag går det köpa en nyare Intel-baserad Imac så billigt att det inte är värt att jävlas med de äldre modellerna.

Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Bara om du får den gratis, och stoppar i en SSD-disk i den.
Sedan kan du inte surfa säkert, inga uppdateringar finns.

Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Finns otaliga youtubers som tar sig an dylika macar, t ex användaren @psivewri från Australien.

I regel byts hårddisken ut mot en SSD-variant och ramminnet utökas. Den mer händige kan även byta kylpasta på processorn. Sist installerar man en passande linuxdistro som gör att man faktiskt kan använda datorn på ett säkert sätt även i nuvarande året.

Om din iMac är från runt 2010 är det en Intelmac. Knappast lastgammal. Men kan du inte kolla på baksidan vilket år den är tillverkad? Skulle ju kunna vara en G5-iMac från 2005 då ”Post It”-iMacarna sträckte sig över processorgenerationer.

Tack för era svar! Glömde fråga i ts om de är relativt lätt blåsa en iMac och börja om från scratch med senaste OS möjligt eller om de krävs 180 hp på universitet för göra det? Det är ett annat dilemma utöver problemet i trådstarten.
Citera
2025-11-20, 23:25
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Tack för era svar! Glömde fråga i ts om de är relativt lätt blåsa en iMac och börja om från scratch med senaste OS möjligt eller om de krävs 180 hp på universitet för göra det? Det är ett annat dilemma utöver problemet i trådstarten.
Senaste officiella versionen går installera med ögonbindel på..
Citera
2025-11-20, 23:25
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Brukar förklaras i sådana youtubevideos. Men i regel laddar man hem en skivavbild som läggs på ett USB-minne som man sedan installerar från.

Du kan annars söka efter din specifika macmodell och hur man bär sig åt, typ ”install linux on Intel iMac”.
Citera
2025-11-21, 07:12
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Du matar in datorns serienummer här, står på baksidan.
Då får du veta vilken ver av macOS du kan köra.

https://everymac.com/ultimate-mac-lookup/
Citera
Igår, 08:48
Medlem
Polisen.Patriks avatar
Har du något särskilt du vill använda den till eller bara få användning av den på kul?

Jag såg den här videon tidigare år som inspirerade mig att installera en lightweight Linux-distro Mint "xfce" dvs minst resurskrävande på en gammal macbook jag har. Mest en kul grej att klämma ur mer liv ur datorn och en rimlig resedator att slänga ner i väskan. Kul att testa linux också eftersom både Windows och macos är på fallrepet, det vardagliga man gör på datorn är inte särskilt annorlunda. Ubuntu kanske lite bredare kompatibilitet och fler guider att googla sig till.

Kolla vilken modell det är, antingen startar du macos och kollar under äpplet -> om den här datorn alt matar in serienumret här så får du veta exakt specifikation. Kolla vad max RAM är och köp stickorna på tradera så kommer du billigt undan, köp en rimlig SSD (250 gb om komma billigt undan?) och installera linux, då får du ju också ett OS som fortfarande får uppdateringar som någon tidigare var inne på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in