2025-11-20, 19:01
Medlem
Det är något som jag vill bli. Hur blir man det?
Citera
2025-11-20, 19:18
Medlem
Man utbildar sig först till präst. 5 år.
Citera
2025-11-20, 19:20
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Vad gör man då?
Sitter man vid telefonen på nätterna?
Redo att snabbt ta sig vart än demonutdrivning behövs.
Citera
2025-11-20, 19:24
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Man utbildar sig först till präst. 5 år.
Lol, ja man undrar ju hur någon inte förstår det.

Jag gissar att ingen har det som fulltid utan att man har något rullande schema.

Skulle vara rätt slitet att bara sitta i telefon ensam på nätterna.
Citera
2025-11-20, 19:42
Medlem
PiffEllerPuffs avatar
Man kan ju även bli "jourhavande medmänniska", lite samma arbetsuppgifter och oftast på samma tider som jourhavande präst. Utbildningen är minimal.

När jag frågade AI fick jag följande om "jourhavande medmänniska":

Så här blir du volontär

Anmäl ditt intresse: Skicka in en intresseanmälan till Jourhavande Medmänniska.
Gå grundutbildningen: Du genomför en grundutbildning, som numera till stor del är digital, på cirka 30 timmar. Den lär dig samtalsmetoder och att vara närvarande.

Engagera dig i volontärarbetet: Efter utbildningen åtar du dig att ta ett visst antal jourpass i månaden, ofta i ditt eget hem.

Fortsätt utvecklas: Du fortsätter att utvecklas genom gemensamma studiedagar som föreningen anordnar.
Citera
2025-11-20, 22:08
Medlem
Sqrbankens avatar
Lite intresserad över varför du vill bli just jourhavande präst, och inte - ja vad vet jag vad det då kallas i jämförelse - "församlingspräst"? Men ja, du måste i vilket fall utbilda dig till präst.
Senast redigerad av Sqrbanken 2025-11-20 kl. 22:11.
Citera
2025-11-20, 22:08
Medlem
Du måste kunna hantera stressade personer i kris, svara på jobbiga frågor.
Förklara på ett ungefär var gud befinner sig eller kommer till liv osv.
Vilket är svårt..
Citera
2025-11-20, 22:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Lite intresserad över varför du vill bli just jourhavande präst, och inte - ja vad vet jag vad det då kallas i jämförelse - "församlingspräst"? Men ja, du måste i vilket fall utbilda dig till präst.
Kan hålla med faktiskt men är man inte församlingspräst så slipper man i vart fall att hålla i vigslar, gudstjänster, dop osv. Passar nog de som inte är direkt extroverta.
Citera
2025-11-21, 13:16
Medlem
proconsuls avatar
Börja med att dumma ner hjärnan så att den inte protesterar mot allt trams som står i bibeln. Nån typ av lobotomi skulle säkert förenkla processen. Eller stora mängder sprit under lång tid.
Citera
2025-11-21, 17:54
Avslutad
Det första du måste göra är att bli präst i svenska kyrkan.

Såklart.

Du lyssna nu. Jag är visserligen inte svenskkyrklig - jag är katolik - men jag är svensk. Saken är den att det mest gyllene jobb du kan få i Sverige idag är som präst i svenska kyrkan.

Ja, du får en prästgård ifall du är villig att jobba utanför storstäderna, med personal som klipper dina gräsmattor. Du får status genom din förmedling av både dop, bröllop och begravningar.

Det bästa är: du behöver inte ens tro på Gud!

Ja, allvarligt, du kan få allt detta även om du är ateist. Det enda du behöver göra är att läsa ett universitetsprogram i Uppsala och slicka några präströvar - jag känner folk som har gjort det.

Dom lever fett.
Citera
2025-11-21, 18:39
Avslutad
Tillägg: utöver de studier som krävs av dig för att bli präst i svenska kyrkan måste du vigas.

Det är en helt annan sak än studier i Uppsala.

Då dras hela kyrkomaskineriet igång.

Jag bara säger.
Citera
2025-12-04, 03:31
Medlem
För att vara en bra samtalspartner för människor i kris behöver du själv vara en mogen och empatisk person. Läser man dina inlägg på FB verkar du sakna en hel del där. Dessutom förstås studier i teologi, engagemang i Svenska kyrkan och sedan prästvigning och rätt många år i yrket innan det kan bli tal om att som extrauppdrag då och då vara jourhavande präst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in