2025-11-20, 19:16
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoglert
Jag är inte så säker på att detta är ett problem. Du ska haft behörighet i minst 5 år och det har du haft även om du har haft spärrtid. Däremot så gäller nedan om det är så att ditt körkort har varit återkallat:

När kan du inte bli handledare?

om ditt körkort varit återkallat mer än tre månader under de senaste tre åren på grund av att du brutit mot en viktig trafikregel, exempelvis fortkörning eller kört mot rött ljus

Jag kan ha fel men jag tolkar Transportstyrelsens skrivelse här ovan att om det har gått 3 år sedan spärrtiden löpte ut så är det ok för dig att ansöka om tillstånd att bli handledare

Mer info från Transportstyrelsen via länken nedan:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/ta-korkort/handledarskap-och-ovningskorning/handledare/

Har du gjort en ansökan så att du vet att det inte godkänns?
Det har inte gått mer än 3 år MEN spärrtiden överstiger inte 3 månader, så TS kan vara handledare.
Citera
2025-11-20, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
Grabben ska börja övningsköra och jag har haft körkort i över 20 år, men råkade köra lite för fort för något år sedan (spärrtid på 3 månader) så jag får inte bli övningskörningslärare då man måste ha haft det i 5 år utan spärrtid.

Frågan är hur stor risken är att man åker fast om man åker utan detta tillstånd? Tänker att man åker med grön skylt; brukar polisen någonsin göra kontroller om man har gått kursen?

1. Ingen vet hur stor risken är att du åker fast. Du kan köra in i en poliskontroll i morgon, och du kan köra ett helt liv utan att någonsin bli kollad.

2. Du kan i alla fall skicka in en ansökan om att bli godkänd som handledare. Ett formellt krav för att bli handledare är att du gått en introduktionsutbildning någon gång under de senaste 5 åren. Gå den kursen. Den kostar kring 500:- så det är inga pengar att prata om. Skicka därefter in en ansökan om handledarskap. Vem vet? Du kanske blir godkänd. Då behöver du inte oroa dig.

3. För att ni ska få övningsköra måste din son ha ett giltigt körkortstillstånd och en giltig legitimation med sig. Du själv måste ha ett giltigt handledartillstånd och en giltig legitimation. Om något av detta saknas gör din son sig skyldig till olovlig körning. Om han har ett körkortstillstånd kommer det att återkallas, och han får inte övningsköra över huvud taget under återkallelsetiden. Varken privat eller i trafikskola. Alla sonens körkortsbehörigheter återkallas. Han får alltså till exempel inte köra moped under återkallelsetiden. Han kommer dessutom att få dagsböter.

4. Du själv gör dig skyldig till brottet "tillåtande av olovlig körning". För det kommer du att få böter. Brottet i sig självt räcker inte för att återkalla ditt körkort, men det kan ligga med som en del i en samlad bedömning som, ihop med annat, ändå kan leda till att ditt eget körkort återkallas.
Citera
2025-11-20, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qvarne2
Det är ditt körkort som ryker så är väl bara att köra på om du vill ta risken. Sen måste du väl även gå en kurs du själv som bara gäller i ca 5 år eller något. Sen måste man ta den kursen igen De är riktigt giriga nu för tiden.

Nej, tillåtande av olovlig körning är inte ett brott som automatiskt leder till återkallat körkort.
Citera
2025-11-20, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Hur ofta blir du stannad av polisen annars? Notera att polisen ju inte ser om det är övningskörning på gång, eftersom de oftast ser bilen framifrån när de stoppar en.

Själv är det rejält länge sen jag blev stoppad, men jag har för mig att polisen går raka vägen fram till föraren och ber om körkortet. Vid det läget är det ju rimligt att man avslöjar att det är övningskörning som pågår och då tänker jag att polisen ber om att få se körkortet hos den som sitter brevid och då tänker jag mig att det kommer fram automatiskt att du inte har gått den där kursen - det är ju så att polisen ändå kollar upp dig i registret och där skulle man kunna infört info om huruvida du är behörig till en det ena en det andra.

Polisen kommer att be att få se ett giltigt handledarintyg för handledaren och ett giltigt körkortstillstånd för eleven, samt legitimation på båda.

Transportstyrelsen ger inte några handledarintyg om det inte finns registrerat att man gått introduktionsutbildningen.
Citera
2025-11-21, 01:06
Medlem
Om du inte är godkänd som handledare, då kan väl din son lika gärna övningsköra ensam.
Blir typ samma sak, jag menar, utan tillstånd är du ju ändå inte att betrakta handledare i lagens mening?
Senast redigerad av Cuttherope 2025-11-21 kl. 01:09.
Citera
2025-11-21, 10:14
Medlem
Il.Malizias avatar
Tack för svar allesammans!
Citera
2025-11-21, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag har övningskört med tre personer. Stockholm.
Aldrig blivit kollad under övningskörning.

På 10 år har jag blåst 2 ggr och stoppad av annan anledning en gång. På 10 år.

Jag bor inte i Stockholm, men i en annan stad. Har blivit stoppad av polisen 2 gånger i hela mitt körkortsliv. Första gången samma dag som jag klarat körkortet, andra gången för 10 år sedan eller nåt sånt. Så det hör verkligen inte till vanligheterna. Poliser ser jag dock hela tiden, men de stannar inte mig och när det varit kontroller så har jag oftast bara fått köra vidare förutom den där gången för typ 10 år sedan då de kollade körkort och nykterhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in