Citat:
Ursprungligen postat av
Il.Malizia
Grabben ska börja övningsköra och jag har haft körkort i över 20 år, men råkade köra lite för fort för något år sedan (spärrtid på 3 månader) så jag får inte bli övningskörningslärare då man måste ha haft det i 5 år utan spärrtid.
Frågan är hur stor risken är att man åker fast om man åker utan detta tillstånd? Tänker att man åker med grön skylt; brukar polisen någonsin göra kontroller om man har gått kursen?
Hur ofta blir du stannad av polisen annars? Notera att polisen ju inte ser om det är övningskörning på gång, eftersom de oftast ser bilen framifrån när de stoppar en.
Själv är det rejält länge sen jag blev stoppad, men jag har för mig att polisen går raka vägen fram till föraren och ber om körkortet. Vid det läget är det ju rimligt att man avslöjar att det är övningskörning som pågår och då tänker jag att polisen ber om att få se körkortet hos den som sitter brevid och då tänker jag mig att det kommer fram automatiskt att du inte har gått den där kursen - det är ju så att polisen ändå kollar upp dig i registret och där skulle man kunna infört info om huruvida du är behörig till en det ena en det andra.