Citat:
Ursprungligen postat av
Snarkomat
Det är en katt... En katt..., vad förväntar sig folk?
Skaffa en hund eller papegoja om ni vill få något utbyte - eller ingenting. Katterna skiter fullständigt i människor.
Nja inte alltid, iaf inte om man läser:
Citat:
Ursprungligen postat av
Allaballawalla
Den tredje katten är som ett klistermärke. Hon är fysiskt på en nästan hela tiden. Mycket klättra upp på bröstet och trampa runt om man är i soffan. Så har hon varit sedan dag ett.
Den låter underbar. 😍 (Men kanske lite störande om man behöver vara ifred och göra nåt viktigt

)
Om man säger att man gillar sådana katter mest:
Många säger då ”öhhh men skaffa hund istället”.
Förutom det rent praktiska (hundar kräver mycket mer uppmärksamhet och skötsel, hundar är dyrare) så är katter (enligt mig alltså) tusen gånger sötare och sedan luktar de gott till skillnad från de flesta hundar…
Citat:
Ursprungligen postat av
LadyCinderbottom
Det låter jättebra att de har utrymme!
Ja farmor och farfar också är väldigt duktiga på kommunikation med katter, den sista de tog hand om nu visste inte ens att hon var en katt!
Förstår att ni gärna vill ta ut dem för att ni vill ge dem mer men det kommer inte att ge dem något annat än otrygghet.
Låt dem vara trygga och säkra inomhus för då mår de som bäst.
Balkongen är ett bra alternativ men kolla först med hyresvärden innan ni sätter upp nät (hoppas att ni får det)!
Önskar er lycka till med katterna och skriv gärna om hur det går och som många andra har skrivit så ge dem tid!
Tror inte det blir något problem eftersom vi äger bostaden (bostadsrätt) men ska fråga ändå. 🙂
Ja, får uppdatera lite då och då, än så länge är allt ok. 🙂
Citat:
Ursprungligen postat av
GusFring
Olika genetik också. Alla katter har inte samma förutsättningar att bli knäkatter. Norska skogkatter brukar t.ex. inte vilja detta, men har mycket charm, lekfullhet och intelligens. Men de tycker om att vara med och att ligga på skrivbord osv i närheten av ägaren. Med bondkatter är det mer oförutsägbart.
Dessa verkar inte vara syskon med tanke på utseende så lite annorlunda genetik borde de ha?
Citat:
Ursprungligen postat av
AH88
För det första, cred att du tog ansvar för en katt. Två katter till och med. Jag har haft flera katter och de har alla varit olika. Min förra katt var extremt kelig och sov gärna på min bröstkorg vilket var mysigt. Min gamla katt som jag har nu, 16 år gammal, är inte alls så. Hon kommer och vill bli klappad i två minuter och jag knyter upp lite pälstussar vid svansen (gammal som sagt 🙄

men sen är det bra och hon lägger sig en bit bort i soffan. Men så ser vårt förhållande ut och det grundar sig i tillit och respekt. Vi har våra små rutiner som utvecklats under flera år och det är kanske konstigt för utomstående men funkar för oss. Mitt tips är att ha inga förväntningar på vad en katt "ska vara" eller hur den "ska bete sig". Var bara lyhörd för katten vilket du verkar vara så kommer ni få ett bra förhållande. Hundra procent. Vad gäller din idé om att gå runt med den i koppel, glöm bara det. 😁 Inte en chans att en katt kan tränas till det i vuxen ålder. Finns ingen orsak heller. Ert hem blir kattens revir som den är fullt nöjd med. Lite luft på balkongen är väl inte fel men säkra balkongen först bara. I övrigt är det inget konstigt. Ni får det bra ihop.
Jag hade ändå funderat länge på att skaffa ett husdjur eftersom det är så tråkigt att vara hemma hela dagarna.
Min man (som har städmani) var först skeptisk då han trodde de skulle skräpa/håra ner massor, springa runt och förstöra saker mm.
När jag sa att detta är äldre katter och lugnare än en kattunge så gick han med på det, och nu verkar han vara helt såld på dem även om han inte säger det högt.
Vi hade katt under hela min uppväxt men det var så längesen att jag hunnit glömma det mesta.
Idag ska vi gå till zoo-affären och köpa lite fler tillhörigheter.
Funderar på någon slags mjuk bädd, lite fler leksaker (vilka gillar katter generellt mest?), Feliway och en ”automatic feeder”, får se hur mycket av det det blir beroende på priser).