Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
25-11-22, 00:56
Medlem
En sak till, som flera tidigare sagt, angående fotot: jättefin katt. Kom ihåg att två tre veckor är ingenting i anpassning på ett nytt ställe. Det tar tid att boa in sig. Men att katten visar magen är ett tecken på att den litar på dig. Den skulle aldrig lagt sig så om den kände sig otrygg.
Citera
25-11-22, 01:20
Medlem
Svidmyras avatar
En vecka är ganska kort tid för att bli nära vän med en vuxen katt som bytt miljö. Nu är de dessutom två som än så länge tyr sig mer till varandra än till en ny människa. Ge dem mer tid och utrusta dig med något kattgodis som muta, det kan leda till att de börjar smöra mer för dig. Katter är självständiga men umgås gärna med oss - på sina egna villkor.
Citera
25-11-22, 09:58
Medlem
mephedrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomat
Det är en katt... En katt..., vad förväntar sig folk?
Skaffa en hund eller papegoja om ni vill få något utbyte - eller ingenting. Katterna skiter fullständigt i människor.
Nja inte alltid, iaf inte om man läser:
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Den tredje katten är som ett klistermärke. Hon är fysiskt på en nästan hela tiden. Mycket klättra upp på bröstet och trampa runt om man är i soffan. Så har hon varit sedan dag ett.
Den låter underbar. 😍 (Men kanske lite störande om man behöver vara ifred och göra nåt viktigt )
Om man säger att man gillar sådana katter mest:
Många säger då ”öhhh men skaffa hund istället”.
Förutom det rent praktiska (hundar kräver mycket mer uppmärksamhet och skötsel, hundar är dyrare) så är katter (enligt mig alltså) tusen gånger sötare och sedan luktar de gott till skillnad från de flesta hundar…
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Det låter jättebra att de har utrymme!

Ja farmor och farfar också är väldigt duktiga på kommunikation med katter, den sista de tog hand om nu visste inte ens att hon var en katt!

Förstår att ni gärna vill ta ut dem för att ni vill ge dem mer men det kommer inte att ge dem något annat än otrygghet.

Låt dem vara trygga och säkra inomhus för då mår de som bäst.

Balkongen är ett bra alternativ men kolla först med hyresvärden innan ni sätter upp nät (hoppas att ni får det)!

Önskar er lycka till med katterna och skriv gärna om hur det går och som många andra har skrivit så ge dem tid!
Tror inte det blir något problem eftersom vi äger bostaden (bostadsrätt) men ska fråga ändå. 🙂
Ja, får uppdatera lite då och då, än så länge är allt ok. 🙂

Citat:
Ursprungligen postat av GusFring
Olika genetik också. Alla katter har inte samma förutsättningar att bli knäkatter. Norska skogkatter brukar t.ex. inte vilja detta, men har mycket charm, lekfullhet och intelligens. Men de tycker om att vara med och att ligga på skrivbord osv i närheten av ägaren. Med bondkatter är det mer oförutsägbart.
Dessa verkar inte vara syskon med tanke på utseende så lite annorlunda genetik borde de ha?

Citat:
Ursprungligen postat av AH88
För det första, cred att du tog ansvar för en katt. Två katter till och med. Jag har haft flera katter och de har alla varit olika. Min förra katt var extremt kelig och sov gärna på min bröstkorg vilket var mysigt. Min gamla katt som jag har nu, 16 år gammal, är inte alls så. Hon kommer och vill bli klappad i två minuter och jag knyter upp lite pälstussar vid svansen (gammal som sagt &#128580 men sen är det bra och hon lägger sig en bit bort i soffan. Men så ser vårt förhållande ut och det grundar sig i tillit och respekt. Vi har våra små rutiner som utvecklats under flera år och det är kanske konstigt för utomstående men funkar för oss. Mitt tips är att ha inga förväntningar på vad en katt "ska vara" eller hur den "ska bete sig". Var bara lyhörd för katten vilket du verkar vara så kommer ni få ett bra förhållande. Hundra procent. Vad gäller din idé om att gå runt med den i koppel, glöm bara det. 😁 Inte en chans att en katt kan tränas till det i vuxen ålder. Finns ingen orsak heller. Ert hem blir kattens revir som den är fullt nöjd med. Lite luft på balkongen är väl inte fel men säkra balkongen först bara. I övrigt är det inget konstigt. Ni får det bra ihop.
Jag hade ändå funderat länge på att skaffa ett husdjur eftersom det är så tråkigt att vara hemma hela dagarna.
Min man (som har städmani) var först skeptisk då han trodde de skulle skräpa/håra ner massor, springa runt och förstöra saker mm.
När jag sa att detta är äldre katter och lugnare än en kattunge så gick han med på det, och nu verkar han vara helt såld på dem även om han inte säger det högt.
Vi hade katt under hela min uppväxt men det var så längesen att jag hunnit glömma det mesta.

Idag ska vi gå till zoo-affären och köpa lite fler tillhörigheter.
Funderar på någon slags mjuk bädd, lite fler leksaker (vilka gillar katter generellt mest?), Feliway och en ”automatic feeder”, får se hur mycket av det det blir beroende på priser).
Citera
25-11-22, 12:54
Medlem
mephedrons avatar
Hemma från affären

Update:

Nu har vi köpt en kattbädd, några leksaker (bollar), Feliway som jag satt i vägguttaget (när ger det effekt och hur märker man på dom att den gjort det?), kattmynta (liknar cannabis och ligger torkad i en påse, hur förtärs den? Ska man strö det någonstans?) och lite godis.
Citera
25-11-22, 16:19
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mephedron
Update:

Nu har vi köpt en kattbädd, några leksaker (bollar), Feliway som jag satt i vägguttaget (när ger det effekt och hur märker man på dom att den gjort det?), kattmynta (liknar cannabis och ligger torkad i en påse, hur förtärs den? Ska man strö det någonstans?) och lite godis.

Jättebra att ni köpt saker till dem!
Jag ringde och kollade med farmor och hon sa att man kan ta två strumpor och lägga lite kattmynta i varje och knyta eller sy igen (så de får varsin).
Hon sa också att Feliway märks inte så mycket på lugna katter men det ger trygghet och trivsel.

Hon sa också att ni är underbara människor som tar hand om två äldre katter 🥰!

Hon sa också att läsa på om hur man kommunicerar med katter ger jättemycket och prata med dem hela tiden så trivs de med din röst.

Farmor älskar böcker så hon läser högt för deras adopterade katt och hon sjunger också, vi brukar skoja med henne att katten kommer springande och vill gosa för att hon ska sluta sjunga
Citera
25-11-29, 20:24
Medlem
mephedrons avatar
Citat:
Jättebra att ni köpt saker till dem!
Jag ringde och kollade med farmor och hon sa att man kan ta två strumpor och lägga lite kattmynta i varje och knyta eller sy igen (så de får varsin).
Hon sa också att Feliway märks inte så mycket på lugna katter men det ger trygghet och trivsel.

Hon sa också att ni är underbara människor som tar hand om två äldre katter 🥰!

Hon sa också att läsa på om hur man kommunicerar med katter ger jättemycket och prata med dem hela tiden så trivs de med din röst.

Farmor älskar böcker så hon läser högt för deras adopterade katt och hon sjunger också, vi brukar skoja med henne att katten kommer springande och vill gosa för att hon ska sluta sjunga
Snällt av dig att fråga det 💖
Båda katterna var dock totalt ointresserade av kattmyntan…

Nu gömmer de sig inte längre under soffan så de verkar bekväma, men de tycks fortfarande vilja ligga var som helst utom just bredvid mig i sängen. :/
Finns det något sätt att ”locka” dit dem?
Citera
25-11-29, 20:45
Medlem
zombie-nations avatar
Är man en kelig människa brukar katterna bli det med. Men det tar tid. Katterna ska bo in sig. Vänja sig vid sina nya människor. Stressa dem inte. Låt dem komma och försök ge kvalitetskel när de väl kommer.
Citera
25-12-01, 10:57
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Snällt av dig att fråga det 💖
Båda katterna var dock totalt ointresserade av kattmyntan…

Nu gömmer de sig inte längre under soffan så de verkar bekväma, men de tycks fortfarande vilja ligga var som helst utom just bredvid mig i sängen. :/
Finns det något sätt att ”locka” dit dem?

Farmor och farfar har mjuka filtar i sängen (de har stor säng) men filtarna måste ligga på hela tiden (så du inte tar bort ibland och lägger dit ibland.)

Filtarna måste tvättas med lite tvättmedel som inte luktar något innan användning.
Katter är känsliga för dofter och nya filtar är alltid besprutade med medel mot ohyra.

Självklart att jag gärna frågar, älskar djur och farmor kan så mycket om djur med särskilda behov!
Bara fråga om det är något!
Citera
25-12-17, 23:30
Medlem
mephedrons avatar
Citat:
Farmor och farfar har mjuka filtar i sängen (de har stor säng) men filtarna måste ligga på hela tiden (så du inte tar bort ibland och lägger dit ibland.)

Filtarna måste tvättas med lite tvättmedel som inte luktar något innan användning.
Katter är känsliga för dofter och nya filtar är alltid besprutade med medel mot ohyra.

Självklart att jag gärna frågar, älskar djur och farmor kan så mycket om djur med särskilda behov!
Bara fråga om det är något!
Snällt av dig 😊
Samma ”problem” kvarstår:
Allt går toppen förutom att ingen av dem vill ligga bredvid i sängen. Så om man vill gosa med dem måste man lägga sig bredvid dem på golvet (när de ligger där) eller sitta på golvet bredvid fåtöljen/bädden (när de ligger där) vilket inte är så bekvämt. Det jag velat är att de kunde vara nära en när man låg ner så jag kunde ligga bekvämt och klappa samtidigt.
Men antar det inte kommer bli så, och kommer inte på något sätt att locka dem till det.

Den ena brukar gå runt och krafsa i golvet med jämna mellanrum och utan synbar anledning, varför?
Citera
25-12-18, 00:49
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Snällt av dig 😊
Samma ”problem” kvarstår:
Allt går toppen förutom att ingen av dem vill ligga bredvid i sängen. Så om man vill gosa med dem måste man lägga sig bredvid dem på golvet (när de ligger där) eller sitta på golvet bredvid fåtöljen/bädden (när de ligger där) vilket inte är så bekvämt. Det jag velat är att de kunde vara nära en när man låg ner så jag kunde ligga bekvämt och klappa samtidigt.
Men antar det inte kommer bli så, och kommer inte på något sätt att locka dem till det.

Den ena brukar gå runt och krafsa i golvet med jämna mellanrum och utan synbar anledning, varför?

De kanske tycker att det blir för varmt i sängen?
Eller så tar det längre tid och de kommer när de själva vill.
Än så länge får du nog ha det lite obekvämt men ju mer kärlek de får ju mer vill de ha och det är inte så länge sedan du fick dem!

Krafsar som när de städar utanför kattlådan?
Eller gräver?
Antingen känner katten en doft eller har ni golvvärme?
Har ni grannar under så den är nyfiken?

Finns många skäl men ska fråga farmor, bara jag vet hur den krafsar.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in