2025-11-20, 13:11
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mephedron
Hyfsat. Jag fick dem gratis så syftet kan ju inte ha varit att tjäna pengar i alla fall.
Ägaren är en ”offentlig person”, absolut ingen superkändis som jag tror ni skulle veta vem det var, men någorlunda känd lokalt. Typ på samma nivå som ett kommunalråd eller så.
Dessutom arbetar hon tydligen inom ”makten” (vill inte riskera outning så skriver inget mer, men menar på ”rätt sida” av lagen såsom åklagare, ordningsvakter med flera gör). Jag hade inte riskerat mitt rykte om jag var hon.

De har tydligen varit innekatter hela livet, men vi funderar på att prova ta ut dem i koppel på gården utanför när de gjort sig mer hemmastadda här.

Varför vill man inte ha ett djur som blivit gammalt? Katter kan ju dessutom bli 20 år…

Jag rekommenderar inte att ta ut innekatter i koppel.
Först och främst kommer de vara livrädda och en livrädd katt kommer att ta sig ur sin sele och springa bort och om de aldrig varit ute kommer de inte att hitta hem heller och de känner inte till faror med bilar eller andra djur.

Innekatter som är 10 år gamla behöver inte nya upplevelser, de tycker bäst om rutiner och trygga platser inomhus.

Har du klösträd mm till dem?
Annars är det en sak som de brukar gilla.
Citera
2025-11-20, 13:25
Medlem
Vad hade du förväntat dig , katter är dumma
Citera
2025-11-20, 13:27
Medlem
mephedrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Men åhhh så gullig 😍!
Det kommer säkert att bli jättebra med tiden!

Kom på en sak till som farmor har berättat och det är att man ska blinka långsamt mot sina katter för då känner de sig trygga och extra omtyckta!

Nu längtar jag ännu mer efter att flytta till landet och skaffa katt!
Hoppas det blir verklighet då
Hade också hellre bott på landet…men hus är inget vår ekonomi tillåter tyvärr.
Vi bor i en tvåa men den är ganska stor och rymlig, sedan är de ganska lugna och stillsamma och springer inte runt direkt.

Det hon sa stämmer, ”I love you in cat language”: https://youtu.be/s53ppYU4LW0?si=39wsZRvvgqdISWXn

Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Jag rekommenderar inte att ta ut innekatter i koppel.
Först och främst kommer de vara livrädda och en livrädd katt kommer att ta sig ur sin sele och springa bort och om de aldrig varit ute kommer de inte att hitta hem heller och de känner inte till faror med bilar eller andra djur.

Innekatter som är 10 år gamla behöver inte nya upplevelser, de tycker bäst om rutiner och trygga platser inomhus.

Har du klösträd mm till dem?
Annars är det en sak som de brukar gilla.
I så fall hade vi testar det inomhus först för att se om de gillade det, men det är bara något vi pratat löst om och inte bestämt (vi har balkong också m)

De har ett separat klösträd samt ett sådant där ”klätterträd” med viloplatser (hål de kryper in i).
Citera
2025-11-20, 13:42
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Hoppas det blir verklighet då
Hade också hellre bott på landet…men hus är inget vår ekonomi tillåter tyvärr.
Vi bor i en tvåa men den är ganska stor och rymlig, sedan är de ganska lugna och stillsamma och springer inte runt direkt.

Det hon sa stämmer, ”I love you in cat language”: https://youtu.be/s53ppYU4LW0?si=39wsZRvvgqdISWXn

I så fall hade vi testar det inomhus först för att se om de gillade det, men det är bara något vi pratat löst om och inte bestämt (vi har balkong också m)

De har ett separat klösträd samt ett sådant där ”klätterträd” med viloplatser (hål de kryper in i).

Det låter jättebra att de har utrymme!

Ja farmor och farfar också är väldigt duktiga på kommunikation med katter, den sista de tog hand om nu visste inte ens att hon var en katt!

Förstår att ni gärna vill ta ut dem för att ni vill ge dem mer men det kommer inte att ge dem något annat än otrygghet.

Låt dem vara trygga och säkra inomhus för då mår de som bäst.

Balkongen är ett bra alternativ men kolla först med hyresvärden innan ni sätter upp nät (hoppas att ni får det)!

Önskar er lycka till med katterna och skriv gärna om hur det går och som många andra har skrivit så ge dem tid!
Citera
2025-11-20, 15:16
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Katter är individer och anpassar sg efter sin omgivning.
Men precis som människor så är det lättare att påverka en yngre individ jämfört med en äldre.
Troligtvis har de gamla ägarna inte gillat närhet så och kanske blivit bortmotade från sängen etc. Så det kan vara så att de aldrig kommer att bli "Knäkatter".
Men sen kan de ändra sig också, vi har en honkatt som vi fick via ett katthem som levt som utekatt sina första 6-7år. När hon kom till oss gömde hon sig, smög fram och åt nattetid. Men efter några månader var hon gärna med.
Idag efter 2år så hinner man inte sätta sig förrän hon lägger sig i knät.
Sen nattetid där kommer hon gärna upp och hälsar, men sover aldrig hos oss kan bero på att hon är mest aktiv på natten.

Olika genetik också. Alla katter har inte samma förutsättningar att bli knäkatter. Norska skogkatter brukar t.ex. inte vilja detta, men har mycket charm, lekfullhet och intelligens. Men de tycker om att vara med och att ligga på skrivbord osv i närheten av ägaren. Med bondkatter är det mer oförutsägbart.
Citera
2025-11-20, 16:32
Medlem
Citat:
Jag hämtade hem två katter för en vecka sedan, som jag akut fick överta då den gamla ägaren tydligen utvecklat allergi.
Katterna är lugna och snälla. De äter, går på lådan och sover som de ska.
”Problemet” är:
De har inget intresse av att ligga på ens bröst och gosa, sova bredvid en etc.
När man är uppe och går i lägenheten går de efter ibland, kanske stryker sig lite mot benen. Då klappar man dem, sedan går de efter ett tag. Men när jag ligger i sängen så hoppar de aldrig upp och lägger sig hos en. Om man försöker kalla på dem att hoppa upp, så lägger de sig långt bort i andra änden av sängen. Om de är i den ände jag ligger så går de omkring lite medan jag klappar dem, men lägger sig aldrig ner utan hoppar antingen ner eller går och lägger sig någon annanstans. Så de gillar att man klappar dem, men kommer aldrig upp till en och lägger sig när man ligger i sängen (något jag gör större delen av dygnet).
Jag vill ju inte hålla fast dem direkt så vet verkligen inte hur jag ska göra för att visa vad jag önskar.
De är väldigt söta och jag vill verkligen få en närmare relation med dem!

Alla andra katter jag haft eller passat har tyckt om att ligga på eller bredvid en, spinna och trampa osv och det är det jag tyckt om mest med att ha katt…
De sover heller inte i vår säng, kommer aldrig upp på natten trots att de är vakna.
De verkar inte särskilt skygga eller så annars, och är inte aggressiva eller irriterade på nåt sätt.
Känns som jag aldrig kommer kunna utveckla en närmare relation till dem än den jag hade till min guldhamster för 15 år sedan, dvs väldigt söt att titta på, kan klappa på den då och då (och då får man själv plocka upp den) men inte så mycket mer…
Precis som jag gjorde med guldhamstern kommer jag ju såklart fullfölja mitt löfte och ta väl hand om dem, men
Kommer jag aldrig kunna ”bonda” ens med någon av dem? :/
Jag får helt enkelt ”deal with it” att vissa katter inte gillar att ligga på eller nära en?
Vore fint att få några tips och råd, om ni bara ska vara otrevliga kan ni bespara er att skriva.
Katterna är 10 år gamla, hane och hona samt vanliga huskatter, ifall det nu spelar någon roll.

En vecka är ingenting. Låt det ta månader. Skäm bort dem med stora mängder bra mat, Churu’s (flytande kattgodis), godis, kattmynta (Kong eller Yeoww), klöspelare/klösträd. Olika raser har olika beteende också. Men jag skulle initiera kontakt också. Det är inte alltid så att man måste låta katten ta första steget.Gömmer de sig t ex under sängen hela tiden kan man behöva (varsamt) dra fram och gulla lite med dem.
Citera
2025-11-20, 17:45
Medlem
Katter är smarta djur men lite egensinniga, haft tre hankatter å alla har varit olika.
Citera
2025-11-20, 19:07
Avslutad
Tänk hur kort tid en vecka är för dem jämfört med hela deras liv.

Snart kommer de nog på att du är trevlig att gosa med
Citera
2025-11-20, 23:16
Medlem
Det är en katt... En katt..., vad förväntar sig folk?
Skaffa en hund eller papegoja om ni vill få något utbyte - eller ingenting. Katterna skiter fullständigt i människor.
Citera
2025-11-20, 23:17
Medlem
zombie-nations avatar
Ta det lugnt bara, det kommer. Är man en "kelig" människa blir katten oftast kelig. Min katt var väldigt rädd när han kom så där är ju redan dina katter före. Tog ett år innan min katt blev kelig, men han blev det, jättekelig. Han fick ta den tid det tog.
Citera
2025-11-21, 23:52
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Hyfsat. Jag fick dem gratis så syftet kan ju inte ha varit att tjäna pengar i alla fall.
Ägaren är en ”offentlig person”, absolut ingen superkändis som jag tror ni skulle veta vem det var, men någorlunda känd lokalt. Typ på samma nivå som ett kommunalråd eller så.
Dessutom arbetar hon tydligen inom ”makten” (vill inte riskera outning så skriver inget mer, men menar på ”rätt sida” av lagen såsom åklagare, ordningsvakter med flera gör). Jag hade inte riskerat mitt rykte om jag var hon.

De har tydligen varit innekatter hela livet, men vi funderar på att prova ta ut dem i koppel på gården utanför när de gjort sig mer hemmastadda här.

Varför vill man inte ha ett djur som blivit gammalt? Katter kan ju dessutom bli 20 år…

Bekanta tog hand om en katt som när sanningen kröp fram varit på 2 ställen innan dom .
På prov innan den hamnade hos dom.

Den var som du beskriver första 2 åren hos dom .

Är i dag en sällskaplig katt
Citera
2025-11-22, 00:16
Medlem
För det första, cred att du tog ansvar för en katt. Två katter till och med. Jag har haft flera katter och de har alla varit olika. Min förra katt var extremt kelig och sov gärna på min bröstkorg vilket var mysigt. Min gamla katt som jag har nu, 16 år gammal, är inte alls så. Hon kommer och vill bli klappad i två minuter och jag knyter upp lite pälstussar vid svansen (gammal som sagt &#128580 men sen är det bra och hon lägger sig en bit bort i soffan. Men så ser vårt förhållande ut och det grundar sig i tillit och respekt. Vi har våra små rutiner som utvecklats under flera år och det är kanske konstigt för utomstående men funkar för oss. Mitt tips är att ha inga förväntningar på vad en katt "ska vara" eller hur den "ska bete sig". Var bara lyhörd för katten vilket du verkar vara så kommer ni få ett bra förhållande. Hundra procent. Vad gäller din idé om att gå runt med den i koppel, glöm bara det. 😁 Inte en chans att en katt kan tränas till det i vuxen ålder. Finns ingen orsak heller. Ert hem blir kattens revir som den är fullt nöjd med. Lite luft på balkongen är väl inte fel men säkra balkongen först bara. I övrigt är det inget konstigt. Ni får det bra ihop.
Senast redigerad av AH88 2025-11-22 kl. 00:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in