2025-11-19, 20:31
Medlem
HighwayDelights avatar
Har sökt ihjäl mig, men fann ingen tråd som behandlade ämnet.
Ni som har denna underbara blomma, hur förvarar ni den inför vintern?
Var i landet bor du, och låter du knölarna stanna i jorden, eller gräver du upp?
Citera
2025-11-19, 20:36
Medlem
Sixten00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Var i landet bor du, och låter du knölarna stanna i jorden, eller gräver du upp?

Om du orkar så gräver du upp dem och placerar dem svalt och mörkt under vintern. Förslagsvis i en källare eller liknande. Orkar du inte ta upp dem kommer knölarna sannolikt att förfrysa.
Citera
2025-11-19, 20:39
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixten00
Om du orkar så gräver du upp dem och placerar dem svalt och mörkt under vintern. Förslagsvis i en källare eller liknande. Orkar du inte ta upp dem kommer knölarna sannolikt att förfrysa.

Jag har faktiskt tagit mig an utmaningen att gräva upp alla knölar, skakade av det värsta av jorden, och fyllde lite spån i en pappkartong, la i knölarna, och fyllde allt med spån.
Klämde lite på dem för någon dag sedan, och knölen jag fick tag på var hård, och inte mjuk tack o lov.
Det är frostfritt där jag förvarar dem, och har tyvärr ingen termometer där. Förra året skjutsade jag in hela krukorna i förrådet, 1/3 klarade sig, då hade dessutom den överlevande varit med om samma hantering året innan
De som var stendöda, deras knölar var som getingbo i "texturen", torrt som fnöske!
Jag trodde den var stendöd, den hade skjutit en lång stängel, men på grund av ljusbrist och att jag upptäckte den för sent, hann den aldrig blomma. Denna sommaren däremot
Citera
2025-11-19, 21:01
Avstängd
Citat:
Jag har faktiskt tagit mig an utmaningen att gräva upp alla knölar, skakade av det värsta av jorden, och fyllde lite spån i en pappkartong, la i knölarna, och fyllde allt med spån.
Klämde lite på dem för någon dag sedan, och knölen jag fick tag på var hård, och inte mjuk tack o lov.
Det är frostfritt där jag förvarar dem, och har tyvärr ingen termometer där. Förra året skjutsade jag in hela krukorna i förrådet, 1/3 klarade sig, då hade dessutom den överlevande varit med om samma hantering året innan
De som var stendöda, deras knölar var som getingbo i "texturen", torrt som fnöske!
Jag trodde den var stendöd, den hade skjutit en lång stängel, men på grund av ljusbrist och att jag upptäckte den för sent, hann den aldrig blomma. Denna sommaren däremot

Lägg knölarna i lådor eller påsar fyllda med t ex tidningspapper, kutterspån, sand. Har du en fuktig miljö kan det även gå bra att förvara knölarna direkt i luftiga plastbackar.

Ställ dahliorna på en frostfri plats, till exempel källaren eller garaget 4–12 grader. Titta sedan till dem då och då under vintern. Ser de skrumpna ut kan du spreja på lite vatten med en blomspruta.
Citera
2025-11-19, 21:11
Medlem
Vitiss avatar
Citat:

I jordkällare, i hö.
Zon 3.
Citera
2025-11-19, 22:35
Medlem
Citat:
Mina har stått kvar i landet över vintrarna i årtionden.

En del år har jag krattat upp ett tjockt lager löv över dom, men oftast inte, här har varit bortåt -30C enstaka nätter, vissa vintrar.

Vissa säsonger ser man att det dött av några under vintern, då inte så många växer upp och blommar som året innan.

Beror förmodligen på en kallare vinter eller väta eller något annat som gjort att de dog precis då.
Men det totala antalet, över åren, ser ut att öka i rabatten.
Bor ganska nära kusten, växtzon2.
Senast redigerad av Cuttherope 2025-11-19 kl. 22:43.
Citera
2025-11-21, 01:37
Medlem
Jag stoppar ner mina knölar i papperspåsar som jag hänger i garaget. Det är nog ca 10 grader där. Har funkat bra.
Citera
2025-11-21, 19:27
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Lägg knölarna i lådor eller påsar fyllda med t ex tidningspapper, kutterspån, sand. Har du en fuktig miljö kan det även gå bra att förvara knölarna direkt i luftiga plastbackar.

Ställ dahliorna på en frostfri plats, till exempel källaren eller garaget 4–12 grader. Titta sedan till dem då och då under vintern. Ser de skrumpna ut kan du spreja på lite vatten med en blomspruta.

Låda och spån är redan kirrat, visste inte att man kunde ha dem i plastback, tänkte att det skulle bli för tätt på något sätt.

Eftersom jag inte kan kontrollera tempen i förrådet, så får det bli ett experiment

Tack för input
Citera
2025-11-21, 19:30
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope

Mina har stått kvar i landet över vintrarna i årtionden.

En del år har jag krattat upp ett tjockt lager löv över dom, men oftast inte, här har varit bortåt -30C enstaka nätter, vissa vintrar.

Vissa säsonger ser man att det dött av några under vintern, då inte så många växer upp och blommar som året innan.

Beror förmodligen på en kallare vinter eller väta eller något annat som gjort att de dog precis då.
Men det totala antalet, över åren, ser ut att öka i rabatten.
Bor ganska nära kusten, växtzon2.

Wow, hade ingen aning om att det skulle funka så bra! Räddhariga jag hade nog aldrig vågat ha dem kvar ute i backen över vintern , då har jag ändå tur att tillhöra zon 1.

Tack för ditt svar
Citera
2025-11-21, 19:32
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mabse
Jag stoppar ner mina knölar i papperspåsar som jag hänger i garaget. Det är nog ca 10 grader där. Har funkat bra.

Har funderat över denna metoden också! Om de som är begravda i spån nu, överlever, ska jag prova denna sortens förvaring nästa gång
Jag är fortfarande en noob när det kommer till dessa blommor, men jag vill lära mig allt folk kan
En del trial by error än
Tack för ditt svar!
Citera
2025-11-21, 19:32
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
I jordkällare, i hö.
Zon 3.

Lyckans ost som har tillgång till det!
Tack för ditt svar
Citera
2025-11-21, 20:12
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Lyckans ost som har tillgång till det!
Tack för ditt svar

I tidningspapper, i en vanligt g källare.
Funkar lika bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in