2025-11-19, 19:05
Medlem
https://www.sydsvenskan.se/malmo/multisjuka-sonja-72-doms-till-fangelse-hade-amfetamin-i-koket/
Citat:
När polisen skuggade två narkotikatransportörer ledde spåren till den multisjuka 72-åringen Sonja i Limhamn. I hennes bostad hittades ett kilo amfetamin. Nu döms Sonja till två år och tio månaders fängelse.

Citat:
Sydsvenskan har tidigare skrivit om hur Sonjas hälsa försämrats kraftigt under det halvår som hon satt häktad i väntan på rättegången.

Hon lider bland annat av kognitiv svikt, har pacemaker, har haft en stroke och klassas som multisjuk.

Under rättegången argumenterade Sonjas försvarsadvokat Anders Elvingsson för att hon inte förstod att det var narkotika som överlämnades till henne för förvaring den aktuella kvällen. Och att Sonjas sjukdomstillstånd påverkat hennes omdömesförmåga negativt.

Men det köper inte Malmö tingsrätt. Bland annat eftersom en av poliserna som grep Sonja vittnat om att hon vid gripandet själv berättat att hon hade amfetamin i bostaden.
Citera
Parongatans avatar

Moderatormeddelande

Postat av Parongatan 2025-11-19, 19:05
Moderator
Diskussioner om legalisering, inte legalisering eller andra för tråden ovidkommande inlägg är OT och kan belönas med virtuellt fultjack i form av varningar.

/Moderator
2025-11-19, 21:47
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.sydsvenskan.se/malmo/multisjuka-sonja-72-doms-till-fangelse-hade-amfetamin-i-koket/

Ett kilo amfetamin? Det kan ju knappast anses vara för eget bruk. Kognitiv svikt och övriga somatiska bekymmer hade hon med all säkerhet utvecklat i vilket fall.

Sen borde väl de som använde henne som "stash" blir gripna, fällda, får kännbara straff samt blir utvisade.

Vill man ge tanten ett riktigt straff kan man placera henne på ett taskigt äldreboende där det mest jobbar blattar som äckelsomalier. Det är ju ett straff värre än finkan.
Citera
2025-11-19, 21:54
Avslutad
Amfetamin känns väl spontant som en dålig drog för den typ av problematik en multisjuk dam kan tänkas bära på. Tramadol eller liknande hade jag kunnat förvänta mig.

Däremot säger det mycket om Sveriges prioriteringar när man häktar en dam i den åldern så lång tid. Flyktrisken lär väl vara lika med 0 och om hon väl flyr så har Sverige blivit av med en utgiftspost...
Citera
2025-11-19, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Amfetamin känns väl spontant som en dålig drog för den typ av problematik en multisjuk dam kan tänkas bära på. Tramadol eller liknande hade jag kunnat förvänta mig.

Däremot säger det mycket om Sveriges prioriteringar när man häktar en dam i den åldern så lång tid. Flyktrisken lär väl vara lika med 0 och om hon väl flyr så har Sverige blivit av med en utgiftspost...
hur länge har hon suttit häktad
Citera
2025-11-20, 05:19
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan

Har inte bara att göra med flyktrisken. Största anledningen är att den misstänkte inte skall kunna prata ihop sig med eventuella medbrottslingar före eventuell rättegång.
Citera
2025-11-20, 05:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Ett kilo amfetamin? Det kan ju knappast anses vara för eget bruk. Kognitiv svikt och övriga somatiska bekymmer hade hon med all säkerhet utvecklat i vilket fall.

Sen borde väl de som använde henne som "stash" blir gripna, fällda, får kännbara straff samt blir utvisade.

Vill man ge tanten ett riktigt straff kan man placera henne på ett taskigt äldreboende där det mest jobbar blattar som äckelsomalier. Det är ju ett straff värre än finkan.

Utvisas!
Är det styrkt att det är utlänningar?
Även om jag också tror det, men vet inte,
Och sant valfritt äldre boende i dag är väre än fängelse! Efter som dom som tillbringar dagarna på dessa boende! dom som "jobbar" där borde sitta i fängelse.
Citera
2025-11-20, 05:34
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
hur länge har hon suttit häktad

Står i trådstarten, ett halvår.
Citat:
Sydsvenskan har tidigare skrivit om hur Sonjas hälsa försämrats kraftigt under det halvår som hon satt häktad i väntan på rättegången:
https://www.sydsvenskan.se/malmo/jag-ar-radd-att-hon-snart-kommer-do-dar-inne-i-cellen/

Citat:
– Tingsrätten har valt att inte ta hänsyn till hennes ålder eller sjukdomar alls, vilket förvånar mig, säger försvarsadvokaten Anders Elvingsson.
Han och Sonja har inte hunnit bestämma sig för om de ska överklaga.

De medåtalade männen dömdes till fyra år och fem månaders fängelse vardera.

Sonja heter egentligen något annat.

Senast redigerad av Lilett 2025-11-20 kl. 05:47.
Citera
2025-11-20, 12:38
Medlem
upplysas avatar
Dom
Malmö tingsrätt
B 4780-25
https://files.catbox.moe/nlnlow.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto