Hej!
Har av olika anledningar ett projekt där jag skriver över handskrivna personnummer till en excelfil i datorn.
Då handstilen tyvärr ofta är kass, använder jag nu när jag är klar
https://sv.wikipedia.org/wiki/Luhn-algoritmen för att bekräfta att ett personnummer är korrekt. Om man inte är insatt i hur luhn fungerar kan man enkelt säga att man kör en formel på siffrorna i personnumret, och formeln ger det sista siffran i personnumret. Man kan använda detta för att kontrollera att ett personnummer är korrekt.
Nu när jag gjort det visar det att 14.5%

av personnumren är inkorrekta. Det i sig är inte ett jättestort problem, men mitt stora problem är att det då sannolikt finns personnummer som enligt luhn klassas som korrekta, men som egentligen är felaktiga (falsk-positiva). Jag behöver räkna ut hur många (%) de är?
Jag antar att det för att det ska bli en felaktigt korrekt sista siffra behöver vara åt minstone två siffror som blir fel i personnumret, och att de siffrorna blir fel på ett sätt så att sista siffran stämmer?
Länge sedan man gick i gymnasiet så tänkte be om lite hjälp med att räkna ut detta, tycker det blev mer och mer invecklat destu mer man vred och vända på det... Förstår att detta kanske är en lite luddig beskrivning, så ger gärna mer info om det behövs! Tack för all hjälp!