2006-09-05, 22:44
Moderator
Nospheratus avatar
Några här kanske minns min tråd där jag letade ruggiga ställen att fotografera i Stockholm. Den tråden slutade med att jag åkte ut till Fejan i skärgården och fegade ut. Eftersom jag fegade ut så lade jag ner projektet och försökte insupa annan inspiration. Så nu har jag fått för mig att jag vill fotografera något mer dödsromantiskt istället, lite åt goth-hållet. Jag har tagit en del foton på kyrkogårdar tidiga sommarmorgnar i hopp om att fånga det spöklika ögonblicket just innan diset lägger sig. Japp, det låter riktigt kliché men jag tror att jag kan göra det lite mer originellt än vad det låter som. Tyvärr hittade jag inga riktigt gotiska kyrkogårdar i Stockholmsområdet, mina bilder blev så jäkla tråkiga.

Men nu har jag dragit mig till minnes att jag någon, eller t om ett par gånger har sett en väldigt vacker och lite mystisk kyrkogård i centrala Stockholm någonstans. Eller kyrkogård kanske är dumt att säga, som jag minns det såg det ut att vara en liten gravplats inbäddad bland bostadshusen. Ingen kyrka alls i närheten. Det kanske var knappt hundra kvadrat, såg nästan ut som om det var någon som det var någon som gjort om sin baksida till gravplats.
Det kan ha varit en liten mur runt den men om jag inte minns helt fel så angränsade bestämt ena sidan till en byggnad, ett bostadshus kanske.
Platsen ligger precis bredvid trottoaren, man såg rakt ner på gravplatsen när man gick förbi. Jag kan inte ens minnas vilken stadsdel det rör sig om, min minnesbild säger mig att det var typiska gamla 1700/1800-tals byggnader runt omkring. Söder kanske? Östermalm? Eller, jag ska inte sitta här och gissa och vilseleda er.

Är det någon som vet vilket ställe jag snackar om?
Citera
2006-09-05, 23:16
Medlem
Det finns en liten judisk kyrkogård på Altrömergatan på Kungsholmen. Jag gissar på den. Sök på Alströmergatan 32 på www.hitta.se. Kyrkogården ligger precis söder om husets sydöstra hörn.
Citera
2006-09-06, 00:35
Medlem
Flöds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General Ofog
Det finns en liten judisk kyrkogård på Altrömergatan på Kungsholmen. Jag gissar på den. Sök på Alströmergatan 32 på www.hitta.se. Kyrkogården ligger precis söder om husets sydöstra hörn.

Det var precis den jag kom att tänka på!
Den är riktigt fin.
Citera
2006-09-06, 04:58
Medlem
Rauzs avatar
Om du vill ha mer uppslag så finns det en rätt vacker liten ödekyrkogård inne i ett vildvuxet skogsparti, nära Danvikshem.

Karta
Citera
2006-09-06, 05:06
Medlem
LasVegass avatar
Finns det inte en gravplats i stureparken?
Citera
2006-09-06, 06:56
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasVegas
Finns det inte en gravplats i stureparken?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stureparken,_Stockholm
Citera
2006-09-06, 07:05
Medlem
brianmolkos avatar
ska det inte finnas nåt vid skanstull ?
har för mig att det jag läst om det på stockholmiana på DN men minns ej vad frågan var

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1467&previousRenderType=3
Citera
2006-09-06, 07:11
Medlem
Rauzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
ska det inte finnas nåt vid skanstull ?
har för mig att det jag läst om det på stockholmiana på DN men minns ej vad frågan var

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1467&previousRenderType=3
Trodde först du tänkte på den vid Gullmarsplan men enligt Stockholms Kyrkogårdsförvaltning så ska det tydligen finnas en.

"Utanför själva stadskärnan hade Stockholm vid 1800-talets slut två begravningsplatser. Den ena var Norra begravningsplatsen och den andra var Sandsborgskyrkogården, då kallad Södra begravningsplatsen. Dessutom fanns en mindre begravningsplats vid Skanstull, som togs ur bruk 1901."
Citera
2006-09-06, 08:24
Medlem
Ligger även en miniatyr begravningsplats i kronobergsparken om jag inte minns helt fel.

Ganska exact där denna pricken är

http://www.hitta.se/ViewDetailsPlace.aspx?StreetNumberId=100454319&Sea rchType=4&UCSB%3aWflWhite=1a1b&UCSB%3aWflPink=4a&U CSB%3aTextBoxWho=&UCSB%3aTextBoxWhere=sankt+g%f6ra nsgatan
Citera
2006-09-06, 15:13
Medlem
antonords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General Ofog

för inte så länge sen var det nazister där som roade sig med att välta gravstenar.

vore ju lite synd att bli tagen för både hatbrott, skändning av gravplats och olaga intrång om du hade tänkt att hoppa in innanför staketet. men förövrigt är det nog precis den plats du söker
Citera
2006-09-06, 16:24
Moderator
Nospheratus avatar
Jamen visst var det den judiska kyrkogården vid Alströmergatan som jag minns. Jag gick dit och kollade idag. Jag som är en sån jäkla sucker för horror, undrar varför jag inte har lagt det på minnet bättre om jag har gått förbi där förut. Tack, tack allihopa för hjälpen.

Som någon skrev så lär man ju inte knalla sig in där hur som helst, det är antagligen inte helt problemfritt. Man får väl helt enkelt försöka klura ut vem som förvaltar platsen och ringa och fråga snällt. Å andra sidan så händer det väl inte allt för ofta att de får samtal från bizarra fotografer så de lär ju komma ihåg mig. Nästa gång någon går in och svinar där så åker man väl in på förhör. Men det ordnar sig nog.
Citera
2006-09-06, 17:43
Medlem
Hässelby begravningsplats (Hässelby)

Pilgrimskapellet vid Görväln (Järfälla, Jakobsberg)

Säby Begravningsplats (Järfälla)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in