Citat:
Ursprungligen postat av
adelnernstbergers
Tjena flashback
Har galen ångest.
Jag brukar hålla mina bilar länge och gör jag ett bilköp nu vill jag gärna behålla bilen 10 år.
Kikat på både diesel och el. Är ej intresserad av hybrid eller bensin.
Blir det diesel blir det en 2-3 år gammal Mercedes E220d. Blir det el blir det en 2-3 år gammal Volvo C40 / Tesla Model Y.
Jag vill ha diesel Mercan för känns som att reparationerna på den kommer vara färre / billigare än elbilen. Bilen lär även ha längre livslängd jämfört med batteri bilarna. Slippa krånglig mjukvara och massa onödig "lull lull". Komma längre på en fulltank och även slippa ladda ner 1000 olika ladd appar när jag reser.
Enda anledningen till att jag vill ha elbil är för att det är lägre skatt, billigare med el jämfört med diesel. Ingen risk för att ej få köra i innerstan om det blir elbils zoner. Har gratis laddning på jobbet. Service är billig på Volvon, finns ingen på Teslan alls . Det som skrämmer mig är potentiella dyra reparationerna på dessa elbilar. Känner folk som åkt på otroligt dyra reparationer på sina elbilar, speciellt Tesla. Ena kollegan fick offert på 49 000kr när värmepumpen dog. Har även sett skräckhistorier på 180 000 - 200 000kr när det stora batteriet får fel efter garantin gått ut. Hjulupphängningar på Teslor som glappar och kostar 40 000kr att fixa...... rost osv....
Jag föredrar diesel alla dagar i veckan och vart otroligt nöjd med diesel. Det är diesel jag vill ha. Det som skrämmer mig som sagt är allt skit man kan åka på i framtiden. Straffskatt, höjt dieselpris, förbud mot diesel i innerstan.
Såååååå, hade ni vågat köpa en diesel idag eller skall man satsa på el? Vågar man äga en elbil under 10 år? speciellt en som redan rullat 6000 mil och har 2-3 år på nacken redan?
Vad det gäller dyra reparationer är det ju inget som garanterar att de uteblir på en diesel heller, Adblue kommer nästan garanterat att strula och besiktningen för dieselbilar kommer bli hårdare vilket gör att olika delete kan bli hur dyrt som helst.
Automatlådor håller ju rätt bra idag men där kan också bli en smäll på 50-100000:- om du har otur, du har ju inverterad värmepump på dieseln med, AC, krånglar gärna, kamkedjehaveri eller värre i motorn, alla reparationer som kan kosta från 20000-100000:- Går förstås på maskinskada men det gör det på elbilar med upp till de första 10 åren och 15000 mil i bästa fall.
Elbil alla dagar i veckan om ekonomi efterfrågas, nu kan ju varken en C/EC 40 eller Model Y jämföras med en E-Klass i bilkänsla, Benz är dyrare av en anledning men kostnadsmässigt kommer den nästan garanterat vara bra mycket dyrare över 10 år.
Dieseln har redan börjat öka i pris, det handlar ju om Putins krig framförallt, men nya EU-regler kan komma (troligtvis) göra den mycket dyrare från 2027, regeringsbyte kan med ställa till det lokalt i Sverige, en sak tror jag vi kan vara säkra på är att den i vilket fall inte kommer bli billigare, vilket ju gör att den aldrig kommer kunna konkurrera med el för att driva en bil, framförallt om du laddar gratis på jobbet.
Det beror förstås på hur mycket du kör varje år <1000 mil så kommer du ju knappt spara pengar men över det så känns det värt det.
Bekvämligheten är överlägsen med elbilar, då menar jag inte komforten, det beror ju på bil, utan hur enkelt och lätt det är. Värm bilen var och när som helst, sätt dig och kör osv.
Och det där med appar, det är på väg bort, många laddstationer tar kort, swish, andra stödjer autocharge eller i bästa fall plug and charge.
Med Tesla behöver du inte tänka på något för det mesta, deras laddstationer är dessutom de vanligaste.