Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-18, 22:50
Medlem
Tjena flashback

Har galen ångest.

Jag brukar hålla mina bilar länge och gör jag ett bilköp nu vill jag gärna behålla bilen 10 år.

Kikat på både diesel och el. Är ej intresserad av hybrid eller bensin.

Blir det diesel blir det en 2-3 år gammal Mercedes E220d. Blir det el blir det en 2-3 år gammal Volvo C40 / Tesla Model Y.

Jag vill ha diesel Mercan för känns som att reparationerna på den kommer vara färre / billigare än elbilen. Bilen lär även ha längre livslängd jämfört med batteri bilarna. Slippa krånglig mjukvara och massa onödig "lull lull". Komma längre på en fulltank och även slippa ladda ner 1000 olika ladd appar när jag reser.

Enda anledningen till att jag vill ha elbil är för att det är lägre skatt, billigare med el jämfört med diesel. Ingen risk för att ej få köra i innerstan om det blir elbils zoner. Har gratis laddning på jobbet. Service är billig på Volvon, finns ingen på Teslan alls . Det som skrämmer mig är potentiella dyra reparationerna på dessa elbilar. Känner folk som åkt på otroligt dyra reparationer på sina elbilar, speciellt Tesla. Ena kollegan fick offert på 49 000kr när värmepumpen dog. Har även sett skräckhistorier på 180 000 - 200 000kr när det stora batteriet får fel efter garantin gått ut. Hjulupphängningar på Teslor som glappar och kostar 40 000kr att fixa...... rost osv....

Jag föredrar diesel alla dagar i veckan och vart otroligt nöjd med diesel. Det är diesel jag vill ha. Det som skrämmer mig som sagt är allt skit man kan åka på i framtiden. Straffskatt, höjt dieselpris, förbud mot diesel i innerstan.

Såååååå, hade ni vågat köpa en diesel idag eller skall man satsa på el? Vågar man äga en elbil under 10 år? speciellt en som redan rullat 6000 mil och har 2-3 år på nacken redan?
Senast redigerad av adelnernstbergers 2025-11-18 kl. 22:53.
Citera
2025-11-18, 22:55
Medlem
Ichwills avatar
Jag hade nog valt diesel, men frågan är hur högt diselpriset kommer bli om det blir regeringsskifte efter nästa val?
Citera
2025-11-18, 22:58
Medlem
precis det jag tänker. Priset är skäligt just nu men vinner de rödgröna nästa år kan det bli jobbigt att äga en diesel kanske.

Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Jag hade nog valt diesel, men frågan är hur högt diselpriset kommer bli om det blir regeringsskifte efter nästa val?
Citera
2025-11-18, 23:03
Medlem
StorFetAnkas avatar
Det låter som att låga skatter å subventioner är det enda som locker med elbilen, å då är ju valet självklart diesel för dessa subventioner kommer knappast att vara för evigt. Elen kommer inte att bli billigare heller. Även om man börjar redan nu med ny kärnkraft så lär det ta minst 10 år innan det är igång, å det byggs inga batteribanker eller annan infrastruktur för lagring av el så att smälla upp fler snurror å solpaneler kommer inte att ge billigare el.

Med foliehatten på känns det spontant som att elbilar å smarta mätare är elbolagens lösning på problemet med energilagring. I stället för att betala många miljarder för ett centralt lager som aldrig kan försäkras och när som helst kan självantända spontant och bränna ner hela anläggningen så outsourcar man problemet genom några ynka tusenlappar i subventioner till kreti och pleti, gratis el å en laddare, d.v.s en anslutning som kan mata in och dra hög spänning in och ur bilens batteri.

En del kräver till och med att bilen är ansluten till nätet 80% av tiden, för att få gratis vindel, så de döljer inte ens planen. Det betyder att du får bilen laddad när det blåser å elpriserna är negativa, alltså inte negativt pris utan "gratis" el som då är dyrare. Men framförallt så använder dem ditt batteri för lastbalansering på nätet, och då slits det väldigt hårt, å när batteriet självantänder å ditt hus brinner ner, då skrattar elbolaget hela vägen till banken då de bara gav brödsmulor i betalning för tillgång till ett batteri värt runt 300,000:-.

En annan fördel med diesel är att även om det skulle skita sig och bli svindyrt med sossepriser på bränsle så kan man framöver gå över till alternativa å billigare bränslen i samma motor i många fall. Man är inte helt beroende av diesel till en modern diesel motor.
Citera
2025-11-19, 00:09
Medlem
Elbil alla dar i veckan. Begränsa dig inte till speciella märken utan kolla vad marknaden erbjuder. En bil som kommer funka länge är KIA med bra garantier. Diesel kommer göra dig sjuk över tid - inte en slump att man gick från miljöbil runt 2010 till miljöfarlig runt 2017..
Citera
2025-11-19, 00:17
Medlem
Om du kör mycket inom städer, främst i andra länder men eventuellt i Sverige framöver så finns det risk för det du nämnde och eventuellt högre priser vid pumpen kommer oavsett vilken regering som sitter, räkna dock att om S vinner nästa val så kommer diesel gå upp betydligt mer än idag.

Elen kommer gå upp i pris på lång sikt, så ingen skillnad där förut priset. Jag personligen hade hellre tankat bilen full sådär 200-300 gånger om än att köpa nytt batteri om det skulle behövas. Säg att du tankar bilen 200 gånger, det är sådär i snitt 20k mil, genomsnittet för en bil rullar under 1500 mil per år, med andra ord runt 12-15 års av körande i snitt.

Jag personligen hade tagit en diesel bil med som lite lull lull som möjligt, mindre saker som kan krångla
Citera
2025-11-19, 01:38
Medlem
Onanikrems avatar
Skulle köpt en diesel alla dagar i veckan med dom två valen.

Förstår inte varför bensin inte finns på kartan för dig? Skulle välja bensin över de två ovanstående i alla lägen. Mindre som krånglar, mindre miljöskit som går sönder och kostar satan att laga.
Citera
2025-11-19, 02:34
Medlem
Jag hade köpt Mercedes E220d!
Citera
2025-11-19, 12:30
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av adelnernstbergers
Tjena flashback

Har galen ångest.

Jag brukar hålla mina bilar länge och gör jag ett bilköp nu vill jag gärna behålla bilen 10 år.

Kikat på både diesel och el. Är ej intresserad av hybrid eller bensin.

Blir det diesel blir det en 2-3 år gammal Mercedes E220d. Blir det el blir det en 2-3 år gammal Volvo C40 / Tesla Model Y.

Jag vill ha diesel Mercan för känns som att reparationerna på den kommer vara färre / billigare än elbilen. Bilen lär även ha längre livslängd jämfört med batteri bilarna. Slippa krånglig mjukvara och massa onödig "lull lull". Komma längre på en fulltank och även slippa ladda ner 1000 olika ladd appar när jag reser.

Enda anledningen till att jag vill ha elbil är för att det är lägre skatt, billigare med el jämfört med diesel. Ingen risk för att ej få köra i innerstan om det blir elbils zoner. Har gratis laddning på jobbet. Service är billig på Volvon, finns ingen på Teslan alls . Det som skrämmer mig är potentiella dyra reparationerna på dessa elbilar. Känner folk som åkt på otroligt dyra reparationer på sina elbilar, speciellt Tesla. Ena kollegan fick offert på 49 000kr när värmepumpen dog. Har även sett skräckhistorier på 180 000 - 200 000kr när det stora batteriet får fel efter garantin gått ut. Hjulupphängningar på Teslor som glappar och kostar 40 000kr att fixa...... rost osv....

Jag föredrar diesel alla dagar i veckan och vart otroligt nöjd med diesel. Det är diesel jag vill ha. Det som skrämmer mig som sagt är allt skit man kan åka på i framtiden. Straffskatt, höjt dieselpris, förbud mot diesel i innerstan.

Såååååå, hade ni vågat köpa en diesel idag eller skall man satsa på el? Vågar man äga en elbil under 10 år? speciellt en som redan rullat 6000 mil och har 2-3 år på nacken redan?

Vad det gäller dyra reparationer är det ju inget som garanterar att de uteblir på en diesel heller, Adblue kommer nästan garanterat att strula och besiktningen för dieselbilar kommer bli hårdare vilket gör att olika delete kan bli hur dyrt som helst.
Automatlådor håller ju rätt bra idag men där kan också bli en smäll på 50-100000:- om du har otur, du har ju inverterad värmepump på dieseln med, AC, krånglar gärna, kamkedjehaveri eller värre i motorn, alla reparationer som kan kosta från 20000-100000:- Går förstås på maskinskada men det gör det på elbilar med upp till de första 10 åren och 15000 mil i bästa fall.

Elbil alla dagar i veckan om ekonomi efterfrågas, nu kan ju varken en C/EC 40 eller Model Y jämföras med en E-Klass i bilkänsla, Benz är dyrare av en anledning men kostnadsmässigt kommer den nästan garanterat vara bra mycket dyrare över 10 år.

Dieseln har redan börjat öka i pris, det handlar ju om Putins krig framförallt, men nya EU-regler kan komma (troligtvis) göra den mycket dyrare från 2027, regeringsbyte kan med ställa till det lokalt i Sverige, en sak tror jag vi kan vara säkra på är att den i vilket fall inte kommer bli billigare, vilket ju gör att den aldrig kommer kunna konkurrera med el för att driva en bil, framförallt om du laddar gratis på jobbet.

Det beror förstås på hur mycket du kör varje år <1000 mil så kommer du ju knappt spara pengar men över det så känns det värt det.
Bekvämligheten är överlägsen med elbilar, då menar jag inte komforten, det beror ju på bil, utan hur enkelt och lätt det är. Värm bilen var och när som helst, sätt dig och kör osv.

Och det där med appar, det är på väg bort, många laddstationer tar kort, swish, andra stödjer autocharge eller i bästa fall plug and charge.
Med Tesla behöver du inte tänka på något för det mesta, deras laddstationer är dessutom de vanligaste.
Citera
2025-11-19, 13:26
Medlem
RostigHinks avatar
Jag hade valt elbil helt enkelt för att det är för osäkert med dieselbilar framöver dels ekonomiskt och dels politiskt.

Tesla undviker jag. De är för dyra i drift totalt sett. Bara för att Tesla inte har ett serviceschema för sina bilar innebär det inte att de inte behöver service. De Teslaägare jag känner har rapporterat en massa småfel, senast en som fick byta upphängningar runt om men han hade tur med garanti.

Batterierna har visat sig hålla bättre än vi trott. Dessutom finns det bilmärken med 8-10 års garanti på batteriet och har batteriet hållt 8 år håller det nog ett par år till. Med gratis laddning på jobbet reduceras ju drivmedelskostnaden till det lilla man laddar utmed vägarna.

Ju fler elbilar på vägarna desto fler begagnade reservdelar blir tillgängliga. Även batterier.
Citera
2025-11-21, 09:24
Medlem
Jag hade valt bensinbil, mycket på grund av hur moderna dieselbilar har utvecklats. Idag sitter det avancerade avgasreningssystem i nästan alla nya dieslar – SCR, AdBlue, NOx-fällor och en hel del extra sensorer. I teorin är det bra för miljön. I praktiken har det blivit en källa till både kostnader och krångel.

Framför allt Mercedes har haft återkommande problem med sina NOx-system och AdBlue-relaterade fel även på så nya bilar som 2-3 år gamla.
Citera
2025-11-27, 12:18
Medlem
zerocolas avatar
El eller diesel, ja det är frågan.
Jag går själv i tankarna att byta från diesel till el.
Jag skulle vilja efterfråga erfarenheter från dem som har gjort ett sådant byte?

Viktigaste är ju fakta och inte spekulationer.

Kan det här vara rimligt:
Räknar man lite (säkert felaktigt) grovt på driftskostnaden så får man, med elbilen och 2kWh per mil och 5kr per kWh, 10kr milen.
Sedan är det spekulation på värdeminskning och underhåll. Sen får man inte glömma bort försäkringskostnaden, den sägs vara hög för elbilar.
Om man istället räknar på samma sätt för dieseln ungefär 0,6 liter milen och 25kr hamnar man på 15kr milen.
Så en femma kanske per mil på 1500 mil blir det 7500kr, säg 8000kr kanske.
På 10 år blir det 80k kr, så om det ska bli billigare på el ska service o försäkring kanske max vara kanske 30-40k dyrare för elbilen för att det ska vara motiverat?

Som sagt spekulationer, men en del har ju redan märkt att priserna på begagnade elbilar har fallit som en sten, så kalkylen har ju verkligen inte gått ihop.

Men visst, det har varit en speciell situation: Elbilar är ett nytt fenomen och inledningsvis är ju marknaden väldigt volatil allteftersom utvecklingen går framåt på räckvidden.

Konstigt nog verkar däremot batterierna på de nuvarande begagnade elbilarna ha hållit bättre än väntat? Ska man utgå ifrån att det är sannolikt att tidpunkten då de börjar bli utslitna inte ligger så långt fram i tiden…? Ska man beakta att det finns en möjlighet att bilverkstäderna nu lär sig att reparera och underhålla batterier, och till slut kan det bli en rutinåtgärd att byta några moduler, ungefär som man byter kamrem på en vanlig bil idag?

Hur som helst är det mesta väldigt osäkert och det hela liknar egentligen ett lotteri.

Därutöver går de politiska diskussionerna nu åt det hållet att man i en osäker värld prioriterar kortsiktig ekonomi framför långsiktig klimatpolitik, så om den trenden fortsätter så kan dieseln också fortsätta ha en bättre ekonomi för en längre tid framöver än man skulle tro.

Frågan är om det inte känns bättre just nu att inte ta något beslut alls, då har man ju inget att ångra längre fram när det visar sig hur det här går.

Till syvende och sist spelar väl även själva den personliga preferensen en avgörande roll, om man gillar bilen i sig så känns det kanske lite mindre dåligt om det sedan skulle visa sig ha varit ekonomiskt dåligt.

Då är frågan hur man upplever väntetiden vid laddning och hur det påverkar trivsel och nyttan med bilen?

Många frågor blir det…
Men visst är det underhållande att fundera kring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in