2025-11-18, 12:56
Medlem
The Crashs avatar
Vad säger juridiken? Får polisen ta ut hutlösa avgifter för ett förundersökningsprotokoll där man själv varit misstänkt?

Ska nämnas att förundersökningen lades ner och jag har aldrig fått ta del av FUP:en. Fick bara ett kort meddelande om att man lägger ner skiten.

Tidigare trådar:
(FB) Framställa snutbögarna som homosexuella via en captive portal på wi-fi?
(FB) Skadestånd mot staten för felaktigt beslag
Citera
2025-11-18, 13:01
Medlem
kalkryggars avatar
Mer exakt vad är "hutlösa avgifter"?
Citera
2025-11-18, 13:03
Avstängd
Dyngbaggen2s avatar
Jag fick betala hutlösa avgifter förut för en förundersökning men då fick jag också betala avgifter och skadestånd och skit för jag dömdes och det var över 100 tusen
Citera
2025-11-18, 13:07
Avstängd
Du kan läsa gratis hos förundersökningsledaren. Papper är gratis för 9 sidor. Sida 10 kostar 50:-, resten 2:-

Hutlöst?
Citera
2025-11-18, 13:13
Medlem
VoktorDodkas avatar
Nu är det över halva livet sedan jag var en sån olagligt kriminell buse, före dataåldern. Då fick jag alltid FUP genom advokaten, spelade ingen roll om jag behövde den inför rättegång eller efter allt var historia. iofs minns jag inte om jag blev friad för något, blev man inte dömd så brydde man sig inte. Så om TS hade en försvarare kanske TS kan prova den vägen.
Citera
2025-11-18, 13:13
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Mer exakt vad är "hutlösa avgifter"?
410kr. Orimligt med tanke på att man brukar få ta del av det när det går till rättegång eller läggs ned.

I detta fallet lades det ner och polisen sket i att skicka ut det till mig.
Citera
2025-11-18, 13:15
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Du kan läsa gratis hos förundersökningsledaren. Papper är gratis för 9 sidor. Sida 10 kostar 50:-, resten 2:-

Hutlöst?
Förundersökningen är nedlagd. Jag har iofs hennes mail, men vill ogärna maila till henne i onödan.
Citera
2025-11-18, 13:20
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Nu är det över halva livet sedan jag var en sån olagligt kriminell buse, före dataåldern. Då fick jag alltid FUP genom advokaten, spelade ingen roll om jag behövde den inför rättegång eller efter allt var historia. iofs minns jag inte om jag blev friad för något, blev man inte dömd så brydde man sig inte. Så om TS hade en försvarare kanske TS kan prova den vägen.
Nä de avslog min begäran om försvarare. Det gick aldrig till rättegång.

Men jag har ett par FUPpar här hemma som jag fått efter att det lagts ned. Så orimligt att man inte skickar ut i detta fall när jag faktiskt behöver ta del av det. Vilket de vet om.
Citera
2025-11-18, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
Nä de avslog min begäran om försvarare. Det gick aldrig till rättegång.

Men jag har ett par FUPpar här hemma som jag fått efter att det lagts ned. Så orimligt att man inte skickar ut i detta fall när jag faktiskt behöver ta del av det. Vilket de vet om.
Varför behöver du ta del av det? Förundersökningen är ju nedlagd.
Citera
2025-11-18, 13:38
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Varför behöver du ta del av det? Förundersökningen är ju nedlagd.
För att kunna svara på ett närliggande ärende som ligger hos HD, göra en JO- anmälan och slutligen stämma staten.

Det var nämligen en del saker jag sade i förhöret som har betydelse.
Citera
2025-11-18, 13:38
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Varför skulle det kosta mindre för att du är den misstänkta? Noll logik.
Citera
2025-11-18, 13:39
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Varför skulle det kosta mindre för att du är den misstänkta? Noll logik.
För normalt får man det gratis. Fullt logiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in