2025-11-17, 21:40
Medlem
Nihennas avatar
Min flytt är äntligen klar sen nästan 3 veckor tillbaka, men det blev rätt stressigt mot slutet.

Jag hade forskat och forskat efter bra flyttstädfirmor. Googlade, sökte runt både här, på Reddit för Göteborg efter rekommendationer och hamnade sedan på en firma som lät bra. Jag kollade google reviews som också hade väldigt bra betyg, samt att det var väldigt många recensenter. Deras hemsida såg bra ut, och det stod att de hade utbildad personal som följde mäklarförbundets normer kring flyttstäd, och att de har hållt på sedan 2012.

Allt lät bra, så jag skickade iväg ett mail till dem och fick en offert som jag accepterade. Ungefär 4 dagar innan flytt så kommer en tjej och en kille för att städa och jag går iväg till skolan.

Städningen var katastrof. Det var fortfarande intorkad sylt i kylskåpet, intorkat fett i ugnen, fettfläckar på köksvägg, ventilen i badrummet hade inte dammats av, fönstren hade inte tagits alls, kalkavlagringar på golv och väggar osv.

Jag fick underkänt direkt av min hyresvärd, så de fick komma tillbaka. Problemet var att tjejen som kom tillbaka inte fixade ALLT som behövde göras om, bara en del. Jag bad henne dessutom att ta en extra kik igenom hela lägenheten och fixa det som hon anser inte höll standard då det var så mycket att jag omöjligt kunde få med allt på bild.

Jag fick underkänt på koll nummer 2 av hyresvärden, men det enda han egentligen ville att jag skulle fixa nu var kalkavlagringarna. Då skulle jag bli godkänd.

Till slut godkändes det, på försök tre, efter att jag själv hade fixat det sista.

Men frågan kvarstår; hur vet man att en flyttstädsfirma är att lita på? Jag gjorde massa forskning, men ändå blev det egentligen så fel det kan bli.
Citera
2025-11-17, 21:43
Medlem
Det kan man inte som du fick erfara!
Citera
2025-11-17, 21:46
Medlem
När jag flyttade ut så tog jag den städfirman som hyresvärden rekommenderade. Så det är mitt tips, fråga hyresvärden
Citera
2025-11-17, 21:46
Medlem
Du är inte ensam. Ofta underleverantörer till originalet. Ett tis är att fråga hyresvärden vem dom rekommenderar. Kanske lite dyrare, men skönt att slippa oro och stress. Görs det dä dåligt, så kan man hänvisa till rekommendationen.
Citera
2025-11-17, 21:47
Medlem
exoticspices avatar
Det bästa är om man kan fråga runt bland vänner och vänners vänner och kompisar för tips. Det är alltid någon som har anlitat flyttstädfirmor.

Annars är det nog en chansning.
Citera
2025-11-17, 21:49
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnnynator
När jag flyttade ut så tog jag den städfirman som hyresvärden rekommenderade. Så det är mitt tips, fråga hyresvärden
Det är ett väldigt bra tips. Då kan inte värden klaga sedan på städningen om den skulle vara dåligt utförd.
Citera
2025-11-17, 21:59
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnnynator

Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Du är inte ensam. Ofta underleverantörer till originalet. Ett tis är att fråga hyresvärden vem dom rekommenderar. Kanske lite dyrare, men skönt att slippa oro och stress. Görs det dä dåligt, så kan man hänvisa till rekommendationen.
Ah, bra tips. Det ska jag tänka på!
Citera
2025-11-17, 22:05
Att flyttfirman flyttar bra. A till B.
Utför uppdraget korrekt utan skador.
Tidigare kunder är nöjda osv ...
Och inte får klagomål stup i kvarten
Citera
2025-11-17, 23:59
Medlem
R.Rs avatar
Det går inte att veta säkert. Anställda och chefer kommer och går, en firma som var bra tidigare kan snabbt bli sämre vid t ex ägarbyte.

De flesta företag har också olika nivå på sina anställda. Även om alla ska ha utbildning mm så vet man att vissa kan man lita på att de alltid levererar medan andra inte är lika bra eller slarvar. Du kanske hade otur att få några såna städare.

Titta på omdömen och välj en firma med städgaranti. Boka gärna x antal dagar före besiktning så det finns tid att rätta till. Är det så dåligt städat som du beskriver så klaga och kräv dessutom avdrag på fakturan. Det ska svida ekonomiskt, då har chefer en tendens att agera och ta itu med problemet.
Citera
2025-11-18, 02:47
Medlem
oiiihs avatar
det vet man inte ,det beror vilka som jobbar för dagen,,och hur länge dom har tänkt att jobba ,innan dom sticker därifrån..för dom vill egentligen inte hålla på med det här och vara där,,,exact som det nu verkar vara på många arbetsplatser i dag..heja sverige.
Citera
2025-11-18, 02:54
Medlem
Kvinnor 45+ då blir det ordning och reda, rent och snyggt. Allt under 45 år är lotteri. Dessvärre brukar man inte få lov att "åldersdiskriminera". Källa: flyttat och sålt ett par lägenheter och har städhjälp i min nuvarande lgh.

Har du gott om pengar på kontot så kan du skita i att flyttstäda och be om en faktura från hyresvärden så får han göra jobbet själv/anlita den det passar. Nackdelen med detta är väl RUT avdraget.
Senast redigerad av sweetcrypto 2025-11-18 kl. 02:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in