2025-11-17, 20:35
Medlem
Efter en fot-operation härom året har jag fått kraftiga smärtor som verkar vara neuropatiska. Dvs det kommer inte från skelett-delar utan från mjukdelarna, antagligen muskulatur/senor, någon nerv som är ikläm. Sjukvården verkar tyvärr ointresserade av att utreda vad det verkligen är som gör ont. Mina egna efterforskningar pekar åt att jag borde få prova något som har verkan på nervsmärta men istället har jag nu fått utskrivet Oxynorm. Hjälper det verkligen mot perifer neuropatisk smärta? Jag har hört att det inte gör det, utan att det verkar mer på så kallad "centraliserad" smärta. Jag är inte ett dugg intresserad av att få något rus eller bli slö och påverkad. Vill bara kunna gå och röra mig normalt utan att det bränner/svider av den här smärtan.
Citera
2025-11-17, 20:39
Medlem
Bör hjälpa bra men gabapentin, pregabalin m.m kan fungera bättre och är mer lämpligt för långtidsanvändning. Prova dig fram och be om mer nervinriktad smärtlindring.
Citera
2025-11-17, 20:39
Medlem
StonedMonkeys avatar
Nä låter som att Lyrica är mer vad läkaren borde skriva ut till dig
Citera
2025-11-17, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tiljor
Efter en fot-operation härom året har jag fått kraftiga smärtor som verkar vara neuropatiska. Dvs det kommer inte från skelett-delar utan från mjukdelarna, antagligen muskulatur/senor, någon nerv som är ikläm. Sjukvården verkar tyvärr ointresserade av att utreda vad det verkligen är som gör ont. Mina egna efterforskningar pekar åt att jag borde få prova något som har verkan på nervsmärta men istället har jag nu fått utskrivet Oxynorm. Hjälper det verkligen mot perifer neuropatisk smärta? Jag har hört att det inte gör det, utan att det verkar mer på så kallad "centraliserad" smärta. Jag är inte ett dugg intresserad av att få något rus eller bli slö och påverkad. Vill bara kunna gå och röra mig normalt utan att det bränner/svider av den här smärtan.

Subutex funkar bättre mot smärta för mig annars finns gabapentin mot nervsmärta
Citera
2025-11-17, 20:59
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Gör det ont i stortån?
Citera
2025-11-17, 21:02
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Opiater och andra opioider --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2025-11-17, 21:54
Moderator
fredrik686s avatar
Om det är nervsmärta så brukar ju mer Saroten, Gabapentin, Cymbalta vara något man testar.
Citera
2025-11-17, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredrik686
Om det är nervsmärta så brukar ju mer Saroten, Gabapentin, Cymbalta vara något man testar.
Låg dos amitriptylin/saroten borde vara att förstahandsval jämfört med t ex oxikodon som är vanebildande.
Citera
2025-11-18, 09:40
Medlem
Roundcubes avatar
Det funkar nog, Gabapentin är snällare, MEN det kom en ny studie tidigt i år som påvisar hyfsat hög chans för att utveckla alzheimer. Googla på det och välj därefter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in