Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-17, 20:11
Medlem
Dimpens avatar
Män "ruskar tupp" och kvinnor "sliter bäver".
Så nu har frågan fått sin lösning
Citera
2025-11-17, 20:17
Medlem
"Rufsa busken" sade ofta de lite äldre kvinnorna häromkring, födda på typ 70talet, som de gamla städerskorna på jobbet.

Tycker det är ett rätt Ok ord, låter inte så vulgärt.

Det skulle man kunna vräka ur sig till farmor, på släktmiddagen, utan att behöva skämmas så speciellt mycket.

Fast dagens tjejer har ju inga buskar längre att tala om...
Senast redigerad av Cuttherope 2025-11-17 kl. 21:17.
Citera
2025-11-17, 20:30
Medlem
glockenreins avatar
Enligt Googles AI kan runka även användas för kvinnlig onani men har aldrig hört nån säga att en brud runkar. Har väl bara blivit så helt enkelt.
Citera
2025-11-17, 21:48
Medlem
Män runkar. Kvinnor pillar pärlan.
Citera
2025-11-17, 21:58
Medlem
LuluBrooksies avatar
Va? Klittra? Jisses. Pulla eller fingerpulla heter det väl ändå?
Citera
2025-11-17, 22:07
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Killar runkar och tjejer gnuggar.

När en tjej runkar så är det förhoppningsvis mig hon runkar.

Där har ni facit på den här tråden.

”Förhoppningsvis.” I dag vet man ju aldrig…

/AI
Citera
2025-11-17, 23:42
Medlem
Kottsmors avatar
Det heter goonat, onna eller att "ta på sig själv" enligt fem stycken 00-03r.
Citera
2025-11-17, 23:51
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottsmor
Det heter goonat, onna eller att "ta på sig själv" enligt fem stycken 00-03r.
"Ta på sig själv" låter rätt fjortis, som att man inte vågar säga "fula" ord typ.

Goona är för övrigt samma sak som edging, alltså att "surfa" på randen till orgasmen.
Citera
2025-11-18, 02:37
Medlem
Kvinnor har inte samma kraft som män. Således förtjänar inte deras lilla aktivitet samma ord.
Citera
2025-11-18, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksdrotsen
Varför används inte ordet "runka" om kvinnlig onani?
"Runka" betyder "skaka", och det passar ju för både kvinnor och män.
Att säga "Hon låg och runkade" låter bra tycker jag.
Ord som "klittra" "onanera" "smeka sig" har inte samma kraft som "runka".
Era åsikter?

Jag runkar huvudet åt dina tankar. En viktig fråga detta förstår jag nu.
Citera
2025-11-29, 19:31
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Runka betyder egentligen skaka eller ruska. Sumprunkare var tom ett yrke förr. Man skakade alltså sumpen med fisk i för att tillföra nytt vatten. Passar inte lika bra på kvinnor som inte direkt ruskar.
Det finns ett kapitel som heter "sumprunkarsommar" eller liknande i Fogelströms "Mina drömmars stad". Där kan man läsa att det kan vara svårt att hålla sig vaken hela natten (fisken ska säljas på morgonen) men att om man hittar rätt takt så blir det inte så ansträngande. Intressant att läsa samtidigt som man tänker hur runka används i dagens språk.
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Roligt med männen som tror att kvinnorna onanerar "fint" och "smeker" sig litegrann. Det kan nog gå rätt hårt till och gnuggas rätt rejält.
Jag (man) har aldrig sett någon annan person onanera annat än som en sorts skådespeleri. Och sådant skådespeleri har oftast varit riktat till en manlig heterosexuell publik. Så jag vet hur jag gillar att onanera, och jag har ingen anledning att tro att jag är särskilt unik när det gäller sådant. När det gäller vad kvinnor gillar inom onani så får jag gissa och det påverkas givetvis av "Hollywoods" skildringar.

Sett till ordets skakbetydelse så borde väl runka snarare handla om själva orgasmen?

SAOB-länken tidigare i tråden leder till boken anger boken https://books.google.se/books?id=3gwJAAAAQAAJ&dq=Nytt%20och%20fullständigt %20Svenskt%20och%20Tyskt%20lexicon%3A&hl=sv&pg=PP7 #v=onepage&q&f=false (Nytt och fullständigt svenskt och tyskt lexicon, Carl Heinrich, se sida 1008) som äldsta källa (1814).
Mitt försöka att tyda relevanta delar av den inte särskilt lättlästa tyska texten:

rütteln
(fam) Onanie treiben, onanieren, selbstbefledung
Äldsta kända förekomsten i text är alltså när vi försöker lära tyskarna vad ordet betyder.

Varför det inte används till kvinnors onani är det nog ingen som vet, det finns en hel del konstigheter i språk. Och jag antar att ord för att beskriva kvinnors sexuella njutning har haft det lite svårare att komma in i ordböcker. Men det har antagligen diktats, sjungits och pratats om det, åtminstone i vissa kretsar, under lång tid.
Citera
2025-11-29, 20:21
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det finns ett kapitel som heter "sumprunkarsommar" eller liknande i Fogelströms "Mina drömmars stad". Där kan man läsa att det kan vara svårt att hålla sig vaken hela natten (fisken ska säljas på morgonen) men att om man hittar rätt takt så blir det inte så ansträngande. Intressant att läsa samtidigt som man tänker hur runka används i dagens språk.

Jag (man) har aldrig sett någon annan person onanera annat än som en sorts skådespeleri. Och sådant skådespeleri har oftast varit riktat till en manlig heterosexuell publik. Så jag vet hur jag gillar att onanera, och jag har ingen anledning att tro att jag är särskilt unik när det gäller sådant. När det gäller vad kvinnor gillar inom onani så får jag gissa och det påverkas givetvis av "Hollywoods" skildringar.

Sett till ordets skakbetydelse så borde väl runka snarare handla om själva orgasmen?

SAOB-länken tidigare i tråden leder till boken anger boken https://books.google.se/books?id=3gwJAAAAQAAJ&dq=Nytt%20och%20fullständigt %20Svenskt%20och%20Tyskt%20lexicon%3A&hl=sv&pg=PP7 #v=onepage&q&f=false (Nytt och fullständigt svenskt och tyskt lexicon, Carl Heinrich, se sida 1008) som äldsta källa (1814).
Mitt försöka att tyda relevanta delar av den inte särskilt lättlästa tyska texten:

rütteln
(fam) Onanie treiben, onanieren, selbstbefledung
Äldsta kända förekomsten i text är alltså när vi försöker lära tyskarna vad ordet betyder.

Varför det inte används till kvinnors onani är det nog ingen som vet, det finns en hel del konstigheter i språk. Och jag antar att ord för att beskriva kvinnors sexuella njutning har haft det lite svårare att komma in i ordböcker. Men det har antagligen diktats, sjungits och pratats om det, åtminstone i vissa kretsar, under lång tid.

Trist att du aldrig sett en kvinna onanera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in