Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-11-30, 16:51
Medlem
Imnshos avatar
Jag tror att många prioriterar budskapet framför språkets korrekthet. Dessutom verkar det vara vanligt att smyga in effektfulla klatschiga formuleringar för att tränga igenom tsunamin av inlägg i media. En "krydda" helt enkelt.

Med det sagt antyder jag att många skribenter i sitt arbete kan uttrycka sig bättre än vad de gör i media.
Citera
2025-12-02, 14:55
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Jag tror att många prioriterar budskapet framför språkets korrekthet. Dessutom verkar det vara vanligt att smyga in effektfulla klatschiga formuleringar för att tränga igenom tsunamin av inlägg i media. En "krydda" helt enkelt.

Med det sagt antyder jag att många skribenter i sitt arbete kan uttrycka sig bättre än vad de gör i media.

När kryddorna blir många och för distinkta, blir grytan osmaklig - paletten skevar ur. Behållningen av måltiden kommer te sig i det närmaste obefintlig.
Citera
2025-12-02, 21:14
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
När kryddorna blir många och för distinkta, blir grytan osmaklig - paletten skevar ur. Behållningen av måltiden kommer te sig i det närmaste obefintlig.
Idag prioriteras kvantitativt småätande. Smaken är som bekant såsom baken, delad av en generationsvid klyfta. Ungdomen, som bryr sig mer om snabba dopaminkickar och uppmärksamhet, ser inte språket som särskilt viktigt i kommunikationen.

Och varför skulle de? Livet kan levas även utan ett rikt skriftspråk. En slags swadeshlista kombinerat med enkla konjunktioner, gutturala strupljud och e-mojis kommer man långt med.
Citera
2025-12-02, 22:45
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Idag prioriteras kvantitativt småätande. Smaken är som bekant såsom baken, delad av en generationsvid klyfta. Ungdomen, som bryr sig mer om snabba dopaminkickar och uppmärksamhet, ser inte språket som särskilt viktigt i kommunikationen.

Och varför skulle de? Livet kan levas även utan ett rikt skriftspråk. En slags swadeshlista kombinerat med enkla konjunktioner, gutturala strupljud och e-mojis kommer man långt med.

Prioriteringen görs inte utan negativa följdverkningar. Vi (den yngre generationen) kommer att kuka ur på många olika sätt av detta allt mer visuella klimat och ett samhälle som formas efter sina invånares allt kortare och ytligare uppmärksamhetsspann. Jag är riktigt jävla bekymrad...

När vår uppmärksamhet hela tiden splittras tappar vi kontakten med vårt inre. Djupa tankar byts mot snabba reaktioner på allt som händer runt oss. För att kunna förstå oss själva behöver vi stillhet – men stillheten känns obehaglig när hjärnan vant sig vid ständig stimulans. Då blir vårt inre tunnare: vi känner mer men förstår mindre, vet mer men minns mindre, vill mer men orkar mindre. Till slut blir medvetandet mest ett brus av intryck istället för en plats där mening kan växa fram. Där blir vi lätt föremål för manipulation och olycka.

Jag ser att det är på väg åt helt fel håll.
Citera
2025-12-03, 11:39
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Prioriteringen görs inte utan negativa följdverkningar. Vi (den yngre generationen) kommer att kuka ur på många olika sätt av detta allt mer visuella klimat och ett samhälle som formas efter sina invånares allt kortare och ytligare uppmärksamhetsspann. Jag är riktigt jävla bekymrad...

När vår uppmärksamhet hela tiden splittras tappar vi kontakten med vårt inre. Djupa tankar byts mot snabba reaktioner på allt som händer runt oss. För att kunna förstå oss själva behöver vi stillhet – men stillheten känns obehaglig när hjärnan vant sig vid ständig stimulans. Då blir vårt inre tunnare: vi känner mer men förstår mindre, vet mer men minns mindre, vill mer men orkar mindre. Till slut blir medvetandet mest ett brus av intryck istället för en plats där mening kan växa fram. Där blir vi lätt föremål för manipulation och olycka.

Jag ser att det är på väg åt helt fel håll.

Just det där att det saknas en insikt om hur viktigt språket är för det självständiga tänkandets skull riskerar att få betydande konsekvenser. Personer som inte reagerar på betydelseglidningar och inte uppfattar nyanser blir lättare lekbollar i mediebrusets händer. De tar lättare till sig influerares och företags nonsens, tror att Putin älskar fred och inbillar sig att trollkonton på sociala medier är sannare än professionell press med en ansvarig utgivare. Vi riskerar att få en värld där en gigantisk indoktrinerad fårskock villigt låter sig vallas runt av sluga krafter i tron att man följer sanningens stig. Alltmedan de sluga krafterna skrattar gott i sina muromgärdade borgar varifrån de styr världen med invasionsarméer och AI-teknik.

Språket är både ett vapen och ett värn; den som står med slö värja är förlorad.
Citera
2025-12-03, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av design
Du hittar dem på den lokala pizzerian med fullständiga rättigheter.

Nej, men jag har faktiskt undrat samma sak. Kanske är det i viss mån en generationsfråga? De enda jag sett på sociala medier som skriver på det sättet är gamlingar. Typ:

"God Jul o gott Nytt år !! Önskar Ingrid o bengt.!"

Generation Z har ju också en tendens att behandla språket illa, men då handlar det mer om att de medvetet använder ett chatt-språk. Typ:

"D e ksk så. Lr va tkr du?"

Det är vanliga människor, folk du antagligen träffar dagligen. Du har garanterat släktingar som skriver väldigt dåligt.

Alkisar och andra missbrukare, särskilt om de är lite äldre, brukar ofta ha ett väldigt bra språk. Särskilt många krogalkisar.
Citera
2025-12-03, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cervidae
Jag är nog inte ensam om att ha märkt hur dåligt svenskar på internet skriver. Inte bara gör folk saker som små stavfel eller sätter ett semikolon där ett tankstreck hade passat bättre, utan många av dessa internets medborgare är inkapabla att använda punkt och stor bokstav. Jag ser nästan dagligen mellanslag på båda sidor av samtliga skiljetecken, versalisering utan någon slags systematik, och felstavningar på ord som "kratta".

Var är dessa svenskar? Har de jobb? Är deras handikapp klart synliga i verkliga livet, eller lever de bland oss utan vår vetskap?

Baserat på hur ofta de syns på internet måste de, även om de snittar en skrivande produktivitet som rivaliserar Stephen King och Agatha Christie, vara många. Trots det har jag så vitt jag vet inga i min närhet, och då vill jag inte påstå att min familj eller umgängeskrets är något utöver det vanliga, så var är de?

Dyslexi har inget samband med intelligens.

Många framstående personer genom historien har haft dyslexi, inklusive vetenskapsmän och intellektuella som Albert Einstein och Leonardo da Vinci.
Senast redigerad av Think-If-You-Can 2025-12-03 kl. 12:17.
Citera
2025-12-03, 12:40
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Det är (tyvärr) en ny generation som växer fram.
Att skriva, ens enklare texter, är inget dom har snappat upp.
Citera
2025-12-03, 17:25
Medlem
Cervidaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Think-If-You-Can

Många framstående personer genom historien har haft dyslexi, inklusive vetenskapsmän och intellektuella som Albert Einstein och Leonardo da Vinci.

Alltid en röd flagga när man diagnostiserar folk med diagnoser som inte fanns när de var vid liv.

Hur avgör man om Leonardo da Vinci hade dyslexi när en majoritet inte var läskunniga på 1400-talet?
Citera
2025-12-04, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cervidae
Alltid en röd flagga när man diagnostiserar folk med diagnoser som inte fanns när de var vid liv.

Hur avgör man om Leonardo da Vinci hade dyslexi när en majoritet inte var läskunniga på 1400-talet?

Korta svaret: Nej.

Långa svaret: Leonardo da Vinci lämnade tusentals sidor text efter sig och det är forskare i modern tid som dragit slutsatsen.

För att diagnosen cancer inte fanns historiskt så trodde du att cancer inte fanns?
Man har hittat det i enormt många fynd bl.a. 3000 år gamla mumier.
Citera
2025-12-04, 23:53
Medlem
SageNButters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
svenskalärare
Svensklärare. 🥸
Citera
2025-12-05, 00:52
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Think-If-You-Can

Definitionen av dyslexi är att ha sämre läskunskaper än vad man kan förvänta sig av personens IQ. På så sätt är dyslexi per definition relativt till IQ. Sambandet är så att säga inbyggt i begreppet.

Det säger sig själv att barn med låg IQ inte ens blir utredda för dyslexi, eftersom man hänför deras dåliga läskunskaper till deras låga IQ. Det är bara de barn som borde kunna bättre, som får diagnosen.

Det är precis på samma sätt som det där med "högfungerande autism", där man skapar en särskilt kategori för människor med autism som inte är dumma i huvet. Autister med låg IQ finns det ingen anledning att utreda, och deras dåliga social skills hänför man till att de är korkade. Den felaktiga slutsatsen blir att det inte finns någon koppling mellan autism och IQ, eftersom man helt enkelt inte intresserat sig för att spåra upp eller sätta diagnos på de med låg IQ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in