• 1
  • 2
2025-11-17, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Detsamma gäller förstås flyglinjer och annat där man naturligt inte kan få in fler aktörer.

Pratar du upphandlade linjer typ Stockholm-Hagfors?

Annars finns inga hinder och det finns ofta flera aktörer på en linje.

Ta hellre något riktigt exempel som de privata elnätsbolagen.
Citera
2025-11-17, 12:40
Avstängd
Onanikrems avatar
Det har blivit sjukt jävla dyrt att besiktiga bilen i dag, 200% dyrare på 20 år. Det är ju inte så att bilverkstäderna höjt sina priser med 200% direkt. (Om man bortser från märkesverkstäderna) Saknar dock inte tiderna när man fick sitta i telefonkö 45 minuter för att boka en tid fyra veckor framåt. När man arbetade skift var det inte alltid så lätt att räkna ut hur man arbetade fyra veckor i förväg.

Huruvida apoteken höjt sina priser sedan privatiseringen vet jag inte? Vad jag däremot vet är att de har fan knappt någon medicin hemma annat än huvudvärkstabletter, men 29 sorters hudkrämer (onanikräm), sololjor, dildos och skit har de alltid hemma. Det gör man beställer direkt på nätet i stället för att gå till apoteket två gånger.

Dessa två branscher borde förstatligas igen.
Senast redigerad av Onanikrem 2025-11-17 kl. 12:43.
Citera
2025-11-18, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Bara ännu en gnälltråd från nån som inte förstår så mycket men gärna har konspiratoriska fantasier…

Alla företag vill öka vinsten….

Om du nu verkligen har varit med ett tag så är det extremt märkligt, eller avslöjande för din kunskapsnivå, att du påstår att det inte skulle finnas konkurrens ang fordonsbesiktning…

Menar du att det är bättre att vi skiter i att kontrollera att fordonen på våra vägar uppfyller de krav som finns ang trafiksäkerhetsfunktioner etc, samt miljökrav…?
Blir det bättre för trafiksäkerheten och miljön om folk får köra med vad skit som helst på vägarna…?

Du läste nog inte hela min text...
Alltså Bilprovningen var ett monopol som var bra.
Idag kan du besiktiga vad som helst om du "betalar under bordet" och anläggningarna står ju tomma stora delar av dagen.
Citera
2025-11-18, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falcon1111
Idag kan du besiktiga vad som helst om du "betalar under bordet" och anläggningarna står ju tomma stora delar av dagen.

Kanske jag misstolkade dig lite då.
Jag gillar ASB och har fortsatt att besikta endast där, och tycker som dig att det var ett bra monopol om man sätter säkerheten först.
Citera
2025-11-19, 13:02
Medlem
Att fordons trafiksäkerhetsstatus behöver kontrolleras är vi nog överens om - i alla fall de flesta.
Hur man ska gå tillväga råder det delade meningar om.
Dom med "skrotbilar" och dålig ekonomi vill nog helst slippa undan.
Enligt min mening så var det ytterst olyckligt att upplösa monopolet på fordonsbesiktning.
Privata aktörer bedriver inte bilprovning för välgörenhets skull.
Nej det är profiten som styr = maximal utdelning på investerat kapital.
Konkurrensmedlet, förutom avgiften, är kvalitén på utfört arbete(inspektion).
D v s låg underkännandeprocent ger fler kunder.
Leder till, som börjar bli allmänt känt, att vissa besiktningsaktörer ska man låta besikta sin gamla defekta bil hos innan försäljning = Carspect - allmänt kallat Suspekt.*)
Ska man däremot köpa en begagnad bör man se till att bilen i fråga är besiktad hos ASB, AB Svensk Bilprovning.
Numera är ju även ASB i utländsk ägo, men personalen är förhoppningsvis "den gamla" som utbildats hos ASBs Besiktningsskola.

Tyvärr är det för majoriteten av bilägarna Mammon som styr.

För att de nya "investerarna" ska få maximal utdelning på insatt kapital så etablerar man sig där man TROR att det är mest lönsamt.
Men här tror jag man biter sig själv i svansen.
Småstäder som Katrineholm, Enköping och Strängnäs har vardera 4 besiktningsanläggningar.
Kan vara bra för tillgängligheten tycker en del.
Men på sikt kan det inte vara lönsamt att 4 ska dela på samma kaka som ASB själv ensam förfogade över.
MÅSTE LEDA TILL AVGIFTSHÖJNNGAR!
Och vilka är det som får stå för fiolerna?

JUST DET - du som bilägare!

*) Jag har anmält "Suspekt" till Swedac med krav på indragning av ackreditering, för undermålig bilbesiktning samt att företaget möter reklamationer på främmande språk = finska, som jag ej behärskar.
Ledde endast till en massa byråkratiska bortförklaringar från båda parter, som höll varandra om ryggen.

Upprinnelsen till min Swedac-anmälan var att jag köpte en nybesiktad begagnad bil som var drygt 2 år gammal med mätarställning över 2.000 mil.
Besiktningen var utförd av Carspect.
Efter att under 9½ år ha lyft ett blygsamt apanage från ASB så kan man tycka att jag borde "besiktat" bilen själv före köpet, eller i alla fall kollat var bilen var nybesiktad.
Hur som helst så märkte jag på hemresan att varken signal eller torkare fungerade.
Hemkommen konstaterade jag att båda framhjulslagren var starkt glappa.
Alla defekterna borde tillsammans renderat 4st "2r".

Ursäkta o t!
Citera
2025-11-19, 13:09
Medlem
150kr?
Citera
2025-11-19, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falcon1111
S k "telefonbesiktningar" förkom även på ASBs tid.
Även att vissa besiktningsanläggningar var så korrumperade att "kloka huset" tvingades gör "renbyte" av personal.
Utan att nämna var så förkom det bl a i Dalarna och på Västkusten.
Den senare genomförde regelbundna registreringsbesiktningar vars resultat inte överensstämde med verkligheten.
Det var alltså populärt och billigt att regbessa på Västkusten.
I vissa fall lär man ha besparats besväret att inställa fordonet i fråga till förrättningen.
Citera
2025-11-19, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
S k "telefonbesiktningar" förkom även på ASBs tid.
Även att vissa besiktningsanläggningar var så korrumperade att "kloka huset" tvingades gör "renbyte" av personal.
Utan att nämna var så förkom det bl a i Dalarna och på Västkusten.
Den senare genomförde regelbundna registreringsbesiktningar vars resultat inte överensstämde med verkligheten.
Det var alltså populärt och billigt att regbessa på Västkusten.
I vissa fall lär man ha besparats besväret att inställa fordonet i fråga till förrättningen.

Det var ändå betydligt billigare även om man räknar in inflationen.
Som sagt de flesta hallar står tomma stora delar av dagen.
Personalen skall ha lön, hyran skall betalas.

Det var bättre förr är sant i fallet med besiktningar.
Även apoteken var bättre förr, de hade aktuell medicin hemma...

Vissa saker skall INTE vara "marknadsstyrda"....

Sen ICA vad gäller mat, varför låter man dem vara störst???
Större äm alla i Sverige, det är inte så i Norge, Danmark, Tyskland och så vidare.
Där är ju något man borde kunna ha lite konkurrens men det är väl för många politiker som har händerna i de syltburkarna....
Citera
2025-11-20, 11:41
Medlem
zoombos avatar
Är heller ingen vän av mycket av den privatisering som genomförts de sista 30-40 åren. Läkemedelstjänster (apotek), utbildning, vård, äldreomsorg, bilbesiktning, telefoni, taxi, TV, tågtrafik, postutdelning mm.
Är förvånad att Systemets monopolställning att få sälja starkvaror ännu inte har gått samma väg.

Den fria konkurrensen kan som vi se leda till kartellbildningar och högre konsumentpriser. Visst, tillgängligheten kan bli bättre men på bekostnad av att fler ska dela på kakan och då måste priserna höjas.
Man plockar ofta russinen ur kakan, etablerar sig där kundunderlaget är gynnsamt och struntar i mindre orter, är helt enkelt inte lönsamt. Finns ett monopol tar man inte (samma) hänsyn till sånt. Överetableringar blir ett annat problem, från några apotek eller besiktninganläggningar per stad till dussintals - utan att full lönsamhet nås. En jäkla kapitalistisk fälla vill jag påstå.

Det enda område där jag tycker att det blivit konsumentmässiga fördelar är inom telefonin och kanske TV. Vård, utbildning och äldreomsorg: fullständig katastrof med återkommande skandaler om mygel, fusk och bristande kvalitet! Glöm inte att många av oss snart själva ska utlämna oss själva till hemtjänst och vård - som bit för bit har monterats ned av högerflanken. Går väl knappt en dag numera utan nyheter om hur illa ställt det faktiskt är med utbränd eller otillräcklig personal, allt högre krav och usel lös.

Gällande besiktningen är det väl bara att kolla på Finland som privatiserade detta långt före oss, där kostar det idag närmare tusenlappen att besikta och man kunde väl räkna ut mer arslet att vi också skulle hamna i samma fålla!
Och: för att svara på TS rubrik så vill ALLA privata bolag öka sin vinst. Period!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in