Flashback bygger pepparkakshus!
  • 4
  • 5
2025-11-19, 10:33
Medlem
Mitt första försök i "billackeringsbranschen" var att lacka en gul SAAB 95 V4 som fått nya skärmar, andra dörrar, huv och baklucka.
D v s i stort sett allt utom tak och "stolpar".
Köpte en elektrisk färgspruta.
Resultatet blev "grapefruktskalyta".
Tog flera veckor att efter månader, då färgen äntligen torkat, att slipa rent hela bilen.
Lackade INTE med 2-komponentlack.
Så avråder från elspruta.
Citera
2025-11-19, 11:08
Medlem
Har lackat lösa delar = skärmar och dörrar med sprejfärg.
Bäst, enligt min erfarenhet, är färgfabrikatet MOTIP p g a sitt munstycke, som ger bred stråle.
Sämst är Biltemas sprejburkmunstycken.
När det gäller "tillblandad" sprejburksfärg så har jag blivit mycket nöjd med de färgburksmunstycken som följer med då man köper färgen hos Barkmans i Eskilstuna.

Ett annat tips är att låta sprejburkarna stå ute i solen så att de blir så varma att man nästan inte kan ta i dom.
Då blir det högre tryck i burkarna och resultatet bättre.
Även de karossdelar som ska sprejas kan med fördel stå ute i solen så att de blir varma - dock ej heta.
Härigenom undviker man (till stor del) rinningar (om man är ovan).
Citera
2025-11-19, 11:21
Medlem
Ett tips till dom som lackar/lackbättrar plastkarosser typ SAAB 97, Tjorven, Corvette m fl är att värma färgen innan man fyller den på (proffs-)sprutan.

Jag deltog för för många år sedan vid framtagandet av karosserna till SAAB 97 V4 Sonett III.
Vi = SAAB - hade problem med porigheter/minikratrar i lacken.
Samarbetspartnern Sadolins färg, som hade erfarenhet av lackering av tågdelar i plast, hade gjort den erfarenheten att om färgen var tillräckligt varm så fylldes porigheterna/minikratrarna igen av färgen.
Citera
2025-11-19, 15:12
Medlem
zoombos avatar
Det finns (fanns?) en färgspruta som då hette Volumeair. Det är ett slags aggregat stort som en större kameraväska ungefär som man hängde på axeln som då är kopplat till en elektrisk färgspruta och hela grejen är att luften värms innan den blandas med färgen och dimman som då uppstår har ett lågt tryck och är enklare att kontrollera än en konventionell färgspruta. Sas det. Färgen mer "klibbar fast" då kan man säga. Det går visst också mindre färg och då färgdimman inte blir så yvig så behöver man inte täcka väggar och liknande lika noga om man är inomhus. Den fungerar dock inte utomhus om det inte är absolut helt vindstilla.

En polare ägde en i en ort jag bodde tidigare men jag hann aldrig testa den själv innan jag flyttade. Den kostade då runt 3500,- (90-talet) och såldes bl a på mässor. Vet inte hur det är idag. Det ryktades då om att relativt ovana individer hade lackerat om hela bilar med denna med förvånansvärt gott resultat och låg färgåtgång.

Man slapp dock inte ifrån det tråkiga och tidsödande förarbetet; tvätta, spackla, slipa, maskera....
Citera
2025-11-24, 19:43
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Tack!

Kan man inte använda sprayburk bara istället för roller? Måste väl bli bättre?
Rollade en bil i "M90-camo" med båtfärg...(det var utförsäljning)

"Tvättade" med målartvätt och scotchbrite-duk...

Rollade utomhus,på parkeringen,japp,flugor och skit kom det i färgen!

JUST JA! Det finns en snubbe som gör om bilar med typ tuschpennor och sprayfärg!! Tror han tar runt 10-15kkr,men kommer inte ihåg vad han heter..bilarna ser ut som ur ett seriealbum typ!
Citera
2025-11-24, 19:59
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Upplever själv att när jag sprejar saker så blir det inga droppar eller rinn om jag sprejar lite lätt. Låter torka. Sprejar lite lätt. Låter torka osv.
Då har du ju rätt teknik.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in