• 2
  • 3
2025-11-17, 09:46
Medlem
Har noterat att de äter på morgonen/förmiddagen. Sedan är det en liten paus runt lunchtid för att sedan på eftermiddagen komma igång igen. När det börjar mörkna så avtar aktiviteten och man söker skydd istället.

En fågel är kanske inte konstruerad för att äta konstant och därför behövs det pauser.
På vintern handlar det nog enbart om överlevnad. Det är inte så att fåglarna drar på bio eller fest.
De äter så mycket de kan och håller sig sedan gömda för kyla och fiender.
Citera
2025-11-17, 13:27
Medlem
Jag har två utfodringar runt huset. Har matat dom i flera år.
Solrosfrön, talgbollar och äpplen är födan.
Det roliga är att de känner igen mig när jag kommer ut. Några flyger runt mig, och det kvittras när jag fyller på mat och det blivit tomt med solrosfrön.
De pickar också ibland på fönsterbrädan eller rutan då det är tomt.
Fåglar är ändå lite smarta har jag insett.

Men när solen är på väg ner upphör ätandet. Gissar att de har svårt att navigera i buskarna när det blir skymning.
Citera
2025-11-17, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Jag hängde upp talgbollar förra vintern och det tog någon månad innan dom började äta av det! Då i perioder framåt våren!

Jag vet inte varför det tog sådan tid! Dom verkar iaf komma till din fågelmat!
Talgbollar har väldigt varierande kvalitet och inte alls säkert att de vill ha. Talgbollar får ÖoB dissades helt medan talgbollar från Granngården var väldigt poppis förra vintern.
Citera
2025-11-17, 16:50
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 555-553
Talgbollar har väldigt varierande kvalitet och inte alls säkert att de vill ha. Talgbollar får ÖoB dissades helt medan talgbollar från Granngården var väldigt poppis förra vintern.
Ok! Ja jag köpte dom på Dollarstore! Kanske inte världens bästa kvalitet!
Citera
2025-11-20, 11:42
Medlem
Flaskpostenss avatar
Kan vi int ge småfåglarna ett bra år, se till att föda de små söta liven. Katten älskar också att sitta i fönstret och kolla på na.
Citera
2025-11-20, 11:46
Medlem
Flaskpostenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
En bra dokumentär att se.

https://www.svtplay.se/video/KnDggL1...-hemliga-varld

Tuff dokumentär..
Citera
  • 2
  • 3