Citat:
Ursprungligen postat av
jonte400
Då står man här och behöver en ny bil. Det är helt klar mycket att tänka på. Bilpriserna är sjuka.
Leasa skulle kunna vara ett alternativ med tanke på all osäkerhet som råder nu. Min övertygelse är att elbilar är det som kommer gälla i framtiden. Dock så är många elbilar med några få år på nacken, 2-3 gamla, i princip osäljbara om några få år då utveckligen är enormt snabb inom eldrift.
Att tömma sparkontot och köpa ny bil för 600-700k är helt uteslutet.
Jag kan tänka mig att lägga 150-180k och då hamnar vi på en 7-8 år gammal bensindriven suv. Det är mycket pengar i ett land där man inte kan tjäna pengar utan att skattas ihjäl.
Men en sak skrämmer mig med el. Tar man inte bort den själsliga dynamiken i en bil när den är eldriven? Jag förstår att alla inte tänker så, men hur upplever ni det som börjat köra elbilar?
Nej, finns inte mer själslig dynamik i en modern automatbil än vad det finns i en elbil. Snarare tvärtom upplever jag, känslan av kontroll och att vara på tåspetsarna är större i elbilar eftersom man alltid har effekten tillgänglig, en modern automat är bra men det är alltid en fördröjning när man begär effekt, oftast har motorn fel varvtal och lådan måste växla ner för att det ska hända något, turbon ska börja ladda osv. Elbil är mer direkt i responsen, de har kvaliteterna som motorjournalister i alla tider efterfrågat hos automatbilar.
Manuellt är skillnad, men även där har ju elbilen en överlägsen respons, visst är det tillfredsställande att få till växlingarna perfekt men som daglig transport så vill man ju gärna slippa växla, det har jag gjort tillräckligt mycket och mellan automat och el vinner el skojronden.