2025-11-16, 13:12
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Är det bara en slump? Har det med deras religion att göra? Vart dom är i från? Jag har inte följt UFC på år men senast jag tittade ofta på det var det mest folk från Brasilien som dominerade.

Vilket folkslag blir nästa mästare?
Citera
2025-11-16, 13:13
Medlem
Galejans avatar
Ryska muslimer är påfallande ofta inte araber. Det kan vara en förklaring.
Citera
2025-11-16, 13:20
Medlem
IanMcEwans avatar
Allmänt känt att folk i Ryssland drillas hårt oavsett område.
Citera
2025-11-16, 13:49
Medlem
I de aktuelle områdene, som for eksempel Tjetjenia, Dagestan osv. har de hatt kultur for bryting i flere hundre eller tusener av år.

Dersom Skandinavia skulle ta opp konkurransen, kan vi forvente oss resultater om en 500 til 1000 år.
Citera
2025-11-16, 15:09
Medlem
LadyMcJill-Phds avatar
De är stentuffa, uppväxta i krigszoner. Islam är en perfekt religion för att skapa orädda fighters (men inte för så mycket annat). Detta visste redan Winston Churchill. De är för närvarande överlägsna den brazilianska jiu jitsu-baserade skolan i varje fall i de lägre viktklasserna.

Skall bli intressant att se om någon annan mma-skola till slut lyckas besegra dem. Grapplers som Craig Jones och Gordon Ryan har försökt knäcka deras protokoll men hittills inte lyckats verkar det. Kanske supertalangen Ilia Topouria kan motstå Makhachev, men jag är tveksam efter nattens slakt av Maddalena. Ilia är för liten för att besegra Islam i 170. Det skulle i så fall vara i 155. Islam såg fantastisk ut i 170. Jon Jones och Tom Aspinall klarar sig nog mot tjetjenerna men de är ju också mycket större till växten och dessutom unika talanger.

Men det ligger i människans natur att utvecklas. Om 10 år har det säkert dykt upp någon annan dominant skola som i varje fall gör bättre ifrån sig mot tjetjenerna.
Citera
2025-11-16, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Är det bara en slump? Har det med deras religion att göra? Vart dom är i från? Jag har inte följt UFC på år men senast jag tittade ofta på det var det mest folk från Brasilien som dominerade.

Vilket folkslag blir nästa mästare?
Det har inte så mycket med religionen eller etniciteten att göra utan den starka brottarkulturen i den delen av världen och deras brottningstil som är ohyggligt effektiv för MMA.

Lägg på lite grappling på det typ BJJ och Sambo (Rysslands nationalsport) så blir det jobbigt för de flesta.

Brasiliansk MMA som baserar sig på BJJ+Muay Thai traditionellt sett är förlegad om du vill hänga med i UFC toppen idag.

Förr sa man att basen I MMA var BJJ men idag helt klart brottning då brottaren dikterar vart kampen skall föras dvs ståendes eller på backen.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2025-11-16 kl. 22:25.
Citera
2025-11-18, 05:45
Medlem
Brottargalnings avatar
Regionerna där har en stark tradition av brottning och har sedan dess etablerat sig inom brottningen internationellt.

Som barn får de ofta träna flera olika stilar fram tills de blir utvalda till den stilen där tränaren bestämmer att de ska satsa. Brottning, Sambo eller judo är de tre stora stilarna. Därav är de oftast mer allsidiga än brottare från andra världsdelar. Utöver det brukar majoriteten av deras MMA-fighters även träna Combat Sambo när de blir äldre, en sport som förbereder dom bra för MMA.

Nästa region/er kommer vara andra före detta Sovjetländer som har samma system men däremot inte lyckats ta sig ut internationellt. Vi har sett en liten del av det med Merab i UFC och Eduard Vartanyan i Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in