2025-11-17, 18:47
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antastarn
Ge dig. Du är ägd av honom.

Hur? Länkat källor och stollen börjar snacka om 70talet. Suger du av honom?

Citera
2025-11-17, 18:52
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sk33
Tja. Raljera som ni vill. Det är svårare att vara fattig idag än på 1980-talet, exempelvis. Om man inte söp eller knarkade kunde man även som fattig bo vettigt, ha bil (om än rostig), etc. Andelen familjer där båda var arbetslösa var under 1%.

Att det är ännu värre i andra länder SKITER JAG I, det här är SVERIGE, och om föräldrar inte har råd att klä barnen vettigt borde huvuden rulla bland politikerna. Sverige är SÄMRE ÄN FÖRUT och ansvar måste utkrävas.

OBS: Om någon illiterat och fåvitsk tror att jag vill halshugga politikerna, nej, det vill jag inte. Bilda er.

Du kanske först ska leda i bevis att de inte har råd innan du skuldbefriar föräldrarna. Att inte anse sig ha råd är inte samma sak som att de facto inte ha råd.

Som sagt; om man vill ha ett samhälle där barn inte löper någon som helst risk att drabbas negativt av föräldrarnas dåliga beslut så är tvångsomhändertagande av en ansenligt stor andel av Sveriges barn den enda vattentäta metoden. Den väg vi väljer, där den som inte jobbar får en liten summa varje månad är mer human. Den är också mer human mot övriga, skötsamma medborgare än en modell där de ska tvingas punga ut med ännu mer pengar än de overkligt höga skatter de redan betalar.

Den krassa verkligheten är den att du kan höja bidragen med 1 000 kronor i månaden och du kommer ändå att ha en situation där de som nu har valt bort regnkläder till barnen kommer att ha hittat något annat att lägga pengarna på.
Citera
2025-11-17, 18:56
Medlem
Jag kan tycka att man väntar med att skaffa barn tills dess att dom ekonomiska förutsättningarna finns. Självklart finns det ekonomiskt utsatta familjer som hamnat där på grund av oförutsägbara händelser och som har haft begränsade möjligheter att påverka sin situation. Men, tyvärr tror jag att majoriteten helt enkelt inte sköter sin ekonomi. Många hade nog kommit långt bara på att prioritera annorlunda.
Citera
2025-11-17, 18:59
Medlem
ElakBolls avatar
Det räckte med att gå ut på Blocket och scrolla igenom ett hundratal annonser på "regnjacka" och liknande i kategorin barnkläder för att se att detta är ren bullshit som vanligt precis som när valrossfeta kvinnor med överarmar som manslår sitter och gnäller över att de bara har råd med 4 kokta makaroner och en liten klick havregrynsgröt till lunch.

Absolut ALLA har 50 spänn att avvara, har man inte det trots att man jobbar och har lön så beror det på att man har prioriterat helt åt helvete fel och har då ingen annan att skylla än sig själv. Men alla är ju "livsnjutare" som måste "unna sig" saker hela tiden idag så det är väl inte så konstigt att ungarna får gå utan kläder och svälta.

Klart mamma ska ha nya färggranna hornaglar varje vecka och pappa den senaste Audin, nåt annat kan man absolut inte behöva acceptera. Man måste ju LEVA lite också! *handhjärta*
Citera
2025-11-17, 19:02
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/foraldrar-har-inte-rad-laneklader-infors-pa-forskolan/
.
Är det så illa i dagens Sverige?

Ja i dagens Sverige är det viktigare att fler svenskar blir miljardärer .
Citera
2025-11-17, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engback
Existensminimum i Sverige och existensminimum i andra länder är inte samma belopp.... 1000 USD i Sverige köper inte lika mkt som 1000 USD i Somalia tex.

Att få ut 20000sek i Somalia är som att få ut 100000 sek i Sverige..typ.
Låter väldigt rimligt. Men jag har för mig att de justerat för köpkraft när de gör jämförelserna. Det kallas ju "PPP dollar" eller purchasing power parity. Kolla Gapminder här t.ex. I det finstilta nedanför grafen står det PPP dollar: https://www.gapminder.org/tag/gapminder-world/

Det är därför jag börjat snegla på

1. Livsstil. En självförsörjande bonde skulle säkert kunna leva på 500kr/månaden i Sverige om han bara köper kaffe, salt och tandkräm. Resten odlar han själv. Ägg och gröt 3ggr om dagen och ett bad i månaden.

2. Sociala krav från myndigheter och omgivande civilsamhälle. Jag tror knappt man får bo utan t.ex. rinnande vatten och sophantering här, vilket redan blir några tusenlappar. Har man barn måste man ha el och värme. Annars kommer socialen. Man ser ju i ts att det väcker uppståndelse om någon inte har perfekta kläder på barnen t.ex. Många bäckar små så blir existensminimum ganska högt.

Finns det ingen från Somalia här som kan förklara hur det ligger till? Eventuellt någon socialsekreterare.
Senast redigerad av Ok-perfekt 2025-11-17 kl. 19:26.
Citera
2025-11-17, 19:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Om de har soc dras barnbidraget bort så de får egentligen inte behålla det. De fattigaste har inget barnbidrag.

Helt övertygad att det finns vettiga familjer som haft otur och inte har råd, då är det snålt med socbidrag. De gör allt för att barnen ska få.

Men finns också klanfamiljer där barnen inte är värt något. Det tillägg de får på soc till barnen går till släkten i hemlandet.

Ser en uppskattad siffra på 60 miljoner USD som går från privatpersoner i Sverige till privatpersoner i Somalia. Dock inte kunnat bekräfta den.

Jag ser alltså på riktigt dessa barn, konstant hungriga. Att de inte skäms.

Det dras inte bort, barnens behov räknas väl in i föräldrarnas norm för hur mycket pengar de kan få?
Citera
2025-11-17, 19:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Public Enemy
Vem fan vill vara ute när det regnar?
Problemet är inte att ungarna inte har regnkläder, problemet är att förskolepersonalen vill ha ut ungarna i ur och skur, så de kan fika ifred.

Förvisso tycker jag kommunala förskolor och fritids är ute för mycket ibland, men personalen ”fikar inte ifred” inomhus när barnen är ute, de står och huttrar och har tråkigt på gården under tiden.
Citera
2025-11-17, 19:07
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Effopkoudar
Det dras inte bort, barnens behov räknas väl in i föräldrarnas norm för hur mycket pengar de kan få?

Det räknas som inkomst. Säg att du i runda slängar får 1000 i barnbidrag och 3000 extra i försörjningsstöd för barnet. Då får du ut 2000 från försörjningsstödet plus barnbidraget. Du får alltså inte 4000.
Citera
2025-11-17, 19:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det räknas som inkomst. Säg att du i runda slängar får 1000 i barnbidrag och 3000 extra i försörjningsstöd för barnet. Då får du ut 2000 från försörjningsstödet plus barnbidraget. Du får alltså inte 4000.

DET förstår jag men en vuxen som har vårdnad om sina barn får ju mer pengar in än en singel-vuxen som inte har barn, handläggaren räknar ju med de extra utgifterna för barnen, eller hur?
Citera
2025-11-17, 19:12
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Effopkoudar
DET förstår jag men en vuxen som har vårdnad om sina barn får ju mer pengar in än en singel-vuxen som inte har barn, handläggaren räknar ju med de extra utgifterna för barnen, eller hur?

Ja, det finns en schablon beroende på barnets ålder.
Citera
2025-11-17, 19:13
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Samma här. Har släkt utanför Brighton dock med stora barn nu men man har ju hört att det var galet. Även när de är stora ska man skicka med mat och betala för ditten och datten.
Runt 300 pund per vecka per barn för heltid.

Sen har de sämre semester och betald semester än vi har så det verkar suga röv att ha familj där.

Ja att ha barn där beror nog på lönerna då och lägre skatt så man har lite mer över för medel"svensson" i uk. Vet att det finns väldigt många white/black trash i vissa områden där de får barn när dom är kanske 15 för då får dom lägenhet betald och socialbidrag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in