Citat:
Ursprungligen postat av
sk33
Tja. Raljera som ni vill. Det är svårare att vara fattig idag än på 1980-talet, exempelvis. Om man inte söp eller knarkade kunde man även som fattig bo vettigt, ha bil (om än rostig), etc. Andelen familjer där båda var arbetslösa var under 1%.
Att det är ännu värre i andra länder SKITER JAG I, det här är SVERIGE, och om föräldrar inte har råd att klä barnen vettigt borde huvuden rulla bland politikerna. Sverige är SÄMRE ÄN FÖRUT och ansvar måste utkrävas.
OBS: Om någon illiterat och fåvitsk tror att jag vill halshugga politikerna, nej, det vill jag inte. Bilda er.
Du kanske först ska leda i bevis att de inte har råd innan du skuldbefriar föräldrarna. Att inte
anse sig ha råd är inte samma sak som att de facto inte ha råd.
Som sagt; om man vill ha ett samhälle där barn inte löper någon som helst risk att drabbas negativt av föräldrarnas dåliga beslut så är tvångsomhändertagande av en ansenligt stor andel av Sveriges barn den enda vattentäta metoden. Den väg vi väljer, där den som inte jobbar får en liten summa varje månad är mer human. Den är också mer human mot övriga, skötsamma medborgare än en modell där de ska tvingas punga ut med
ännu mer pengar än de overkligt höga skatter de redan betalar.
Den krassa verkligheten är den att du kan höja bidragen med 1 000 kronor i månaden och du kommer ändå att ha en situation där de som nu har valt bort regnkläder till barnen kommer att ha hittat något annat att lägga pengarna på.