2025-11-16, 09:55
Medlem
En kvinnlig kriminalvårdare och en manlig intagen blev tillsammans när han satt i fängelse. Nu bor de tillsammans som sambos efter att han frigetts. Kriminalvårdsmagasinet har intervjuat paret, hon jobbar fortfarande kvar som kriminalvårdare.

1. Är det fortfarande en säkerhetsrisk nu när han är frigiven?
2. Borde kriminalvårdaren få sparken?
3. Finns det ändå inte något fint i kärleken som sådan?

https://www.kriminalvardsmagasinet.se/nyheter/220698-forbjuden-karlek/
Citera
2025-11-16, 09:59
Medlem
1. Nej, varför skulle det vara det? Personen har ju suttit av sitt straff och ses nu som en medborgare som inte är kriminell. Det kan därför inte vara en säkerhetsrisk såvida han inte fortfarande är i kriminella kretsar (vilket är en annan fråga).

2. Vet ej vad regelverket säger om saken och om det får användas som grund för avsked.

3. Man kan se fint i allt, även hemskheter. Personligen är jag likgiltig i den frågan.

Två extremer:
Han utnyttjar henne och har kriminella knytningar som gör att han använder henne för smuggling och annat.

Eller

Han fann en bra människa som hjälpte honom och tillsammans med henne blivit en redig kille.

Vi kan hoppas att scenario två är närmare sanningen men vet inte tillräckligt för att bedöma. Att hoppa på stereotyper eller fördomar eller helt enkelt ta förhastade slutsatser är inte direkt en bra grej.
Citera
2025-11-16, 10:01
Avstängd
Det som är mest provocerande är att nyheten är skriven av trippelmördaren Ricard Nilsson.
Citera
2025-11-16, 10:01
Avstängd
Relationen mellan vårdare och intagen är naturligtvis inte acceptabel under tiden den intagna avtjänar straff, om det var samma anstalt
Citera
2025-11-16, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobbeskinhead
Det som är mest provocerande är att nyheten är skriven av trippelmördaren Ricard Nilsson.

Jag tänkte inte ens på vem som skrivit artikeln förrän du skrev det. Men varför ör skulle det vara provocerande att han skrivit artikeln? Han har avtjänat sitt straff, han frigavs för för omkring sex år sen tror jag och han har inte återfallit. Det är väl bra om han jobbar som en vanlig medborgare och betalar skatt. Han jobbar visst som journalist. Fattar inte vad ditt problem är? Nilsson är väl ett exempel på hur det borde vara? En fånge friges efter avtjänat straff och blir en del av samhället igen.
Citera
2025-11-16, 10:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusetitunneln
Jag tänkte inte ens på vem som skrivit artikeln förrän du skrev det. Men varför ör skulle det vara provocerande att han skrivit artikeln? Han har avtjänat sitt straff, han frigavs för för omkring sex år sen tror jag och han har inte återfallit. Det är väl bra om han jobbar som en vanlig medborgare och betalar skatt. Han jobbar visst som journalist. Fattar inte vad ditt problem är? Nilsson är väl ett exempel på hur det borde vara? En fånge friges efter avtjänat straff och blir en del av samhället igen.
Det enda Ricard Nilsson har att göra ute i friheten är att peka ut var han gjorde sig av med Lelle Hildebrands kropp. Sen ska han in i finkan igen.
Citera
2025-11-16, 10:25
Medlem
Citat:
Det enda Ricard Nilsson har att göra ute i friheten är att peka ut var han gjorde sig av med Lelle Hildebrands kropp. Sen ska han in i finkan igen.

Du verkar inte tro på rehabilitering av fångar,. Du tycker uppenbarligen det är bättre att kasta bort nyckeln, så just på den punkten tror jag inte vi har mycket att diskutera. Så dåligt som Kriminalvården funkar idag, så är det enligt mig vettig att Nilsson faktiskt verkar ha förändrats. Kriminalvården verkar ha gjort sitt jobb.

Jag var tvungen att googla det där med Lelle för att komma ihåg exakt vad som hände och när. Nilsson var misstänkt för försvinnandet som skedde på 90-talet? Han har aldrig varit åtalad? Utredningshäktad i mindre än två veckor i början av år 2000? Fattar inte hur det skulle vara relevant idag?
Senast redigerad av Ljusetitunneln 2025-11-16 kl. 10:36.
Citera
2025-11-16, 10:31
Avstängd
Citat:
Du verkar inte tro på rehabilitering av fångar,. Du tycker uppenbarligen det är bättre att kasta bort nyckeln, så just på den punkten tror jag inte vi har mycket att diskutera. Så dåligt som Kriminalvården funkar idag, så är det enligt mig vettig att Nilsson faktiskt verkar ha förändrats. Kriminalvården verkar ha gjort sitt jobb.

Jag var tvungen att googla det där med Lelle, inget jag kände till innan. Han verkar ha varit misstänkt för nåt försvinnande på 90-talet? Han har aldrig varit åtalad? Utredningshäktad i mindre än två veckor i början av år 2000? Fattar inte hur det skulle vara relevant idag? Hade det funnits bevisning hade de väl dömt honom?
Du har flera inlägg här på flashback som handlar om just Ricard Nilsson. Men du har ingen aning om Lelle? Nja det köper jag inte. Sen består i princip hälften av dina inlägg här på flashback av att länka och dra trafik till Kriminalvårdsmagasinet.

(FB) Vad hände med Lelle Hildebrand?

Så mycket för att du inte visste något om Lelle.. du må vara smart, säkert 1000+ högskolepoäng, men ibland blir det genomskinligt ändå.
Citera
2025-11-16, 10:34
Medlem
Citat:
En kvinnlig kriminalvårdare och en manlig intagen blev tillsammans när han satt i fängelse. Nu bor de tillsammans som sambos efter att han frigetts. Kriminalvårdsmagasinet har intervjuat paret, hon jobbar fortfarande kvar som kriminalvårdare.

2. Sparken, vet jag inte. Men det blir kanske lite väl tydligt var hennes fokus ligger under arbetstiden.

Sen får man väl hoppas att han inte lider av svartsjuka. För han vet ju vad hon faller för, samtidigt som han vet att cellerna är fulla av bad-boys som inte bangar lite lättillgänglig fitta.
Citera
2025-11-16, 10:39
Medlem
Citat:
Du har flera inlägg här på flashback som handlar om just Ricard Nilsson. Men du har ingen aning om Lelle? Nja det köper jag inte. Sen består i princip hälften av dina inlägg här på flashback av att länka och dra trafik till Kriminalvårdsmagasinet.

(FB) Vad hände med Lelle Hildebrand?

Så mycket för att du inte visste något om Lelle.. du må vara smart, säkert 1000+ högskolepoäng, men ibland blir det genomskinligt ändå.

Jag korrigerade mitt inlägg precis, oavsett har det ingen relevans för Nilsson. Jag träffade honom på en boksignering för några år sedan, även om det bara var i ett par minuter, så verkade han som vilken person som helst. Min åsikt är att han ska ges en chans. Sen har du säkerhet en annan åsikt och det har du rätt att ha, välkommen till hur det funkar i en demokrati.
Citera
2025-11-16, 10:52
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:

Är det fortfarande en säkerhetsrisk nu när han är frigiven?
Ja, i någon mån. Relationen uppstod i en miljö där kriminalvårdaren hade en maktposition över den intagne, vilket gör att förtroendefrågor och risk för otillbörliga bindningar finns kvar även efter frigivning. Även om han nu är fri kan relationen påverka hennes yrkesmässiga omdöme eller skapa risk för intressekonflikter.

Borde kriminalvårdaren få sparken?
Det beror på omständigheterna och reglerna på arbetsplatsen. I regel är relationer mellan personal och intagna förbjudna eftersom de hotar säkerhet och professionalitet. Om relationen inleddes under tiden han var intagen är det ett allvarligt regelbrott. Samtidigt kan arbetsgivaren också välja åtgärder som omplacering eller disciplin istället för uppsägning, beroende på hur allvarlig situationen bedöms vara.

Finns det ändå inte något fint i kärleken som sådan?
Jo, kärlek i sig är något fint — men inom kriminalvården måste man skilja på privata känslor och professionellt ansvar. Man kan erkänna att människor möts på oväntade sätt, samtidigt som man också måste hålla fast vid att reglerna finns för att skydda både personal, intagna och verksamheten.
Citera
2025-11-16, 13:20
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Det är totalt olämpligt med kvinnor som kriminalvårdare på fängelser för män. Gång på gång hör man att kvinnorna kärar ned sig i fångarna eller på annat sätt är naiva t o m blir de ihjälslagna ibland!

Att personen kanske rehabiliterats är i sig positivt men behandlingen kan inte bestå av någon form av ”gift vid första ögonkastet” prison style utan bör inte bygga på de premisserna!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in