Varför gör inte bostadsrättsföreningen något??
Är den medlem i någon större organisation som Riksbyggen, HSB? I sådana fall kan du fråga dem.
- -
Ibland kan det hjälpa att anmäla till branchorganisationen, men kanske måste det vara kunden dvs bostadsrättsföreningen som anmäler?
Syrran anmälde. Organisationen sa till ombyggaren av ett felbygt badrum att fixa till det gratis.
(Först var det ingen lutning alls mot avloppet. Sedan gjorde de en för brant så det blev omöjligt att stå i duschen!
Men som tur var var inte fakturan betald och det slutade med att det inte blev någon påföljd av att inte betala den. Annan byggare anlitades för att fixa det.)
Om byggare inte följder branchorganisationens beslut tappar de att få vara med på en lista e d, så ska man bygga är det bra att kolla först om kandidater är med på den.
- -
Man kan även skicka ett krav till kronofogden och om de bestrider/inte betalar behöver man gå till tingsrätt för att kunna få något, men då blir det dyrt om man förlorar eller om man vinner och man inte får betalt. Många skitbyggföretag konkar...
MEN kolla först om du har rätt att kräva eller om det måste vara bostadsrättsföreningen.
Egentligen "ska" man gå till domstol före kronofogden (och slippa kronofogde avgiften om domstolen säger Nej)
MEN om motparten missköter sig så är det också troligt att de inte sköter administrationen och bestrider inte i tid och då kräver kronofogden dem UTAN domstolsbeslut

Det kostar bara ca 600 så det kan vara värt att prova.
(Jag gjorde så, en kompis trodde att jag omöjligt skulle få betalt, men som väntat bestreds det inte. Det tog flera år innan jag fick alla ca 40 000 men fick allt till slut.)