2025-11-15, 21:49
Medlem
Hej,
Super novis människa här när det kommer till ekonomi osv.

jag har en bostadsrätt som kostade 380k Nu är den värd 1.1-1.2milj.
Jag har typ 200k i lån på lägenheten.

Jag ska köpa en bil för pendling tänker mig runt 50-80 tusen för bilen inget annat än pendling är den till för skiter i märke bara den är bra och köra långt med dagligen.

Min fråga:

Kan jag lägga upp 50-80 tusen mer i bostadslånet och använda pengarna till bilen? Hur gör man det snyggt?

Tack
Citera
2025-11-15, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Hej,

Jag ska köpa en bil för pendling tänker mig runt 50-80 tusen för bilen inget annat än pendling är den till för skiter i märke bara den är bra och köra långt med dagligen.

Min fråga:

Kan jag lägga upp 50-80 tusen mer i bostadslånet och använda pengarna till bilen? Hur gör man det snyggt?

Tack
Ja om man nu måste låna så är det ett alternativ som nog ger lägsta räntan.
Säg att du ska renovera köket.
Bankerna lever på att låna ut pengar och kommer inte neka när du har så stort utrymme för att öka på lånet på din lägenhet.
Citera
2025-11-15, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Bankerna lever på att låna ut pengar och kommer inte neka när du har så stort utrymme för att öka på lånet på din lägenhet.
Om jag inte renoverar då, kan det inte bli problem då?
Citera
2025-11-15, 21:59
Medlem
Citat:
Om jag inte renoverar då, kan det inte bli problem då?
Nej det kommer inte komma nån från banken och kolla upp det. Tror faktisk du kan vara helt ärlig och säga till banken att du vill höja lånet på lägenheten för att köpa en bil till och med.
Men varför chansa?
Citera
2025-11-15, 22:48
Medlem
revodnebs avatar
Nej säg inte det, då kan du bli erbjuden ett billån med mycket högre ränta.

Citat:
Nej det kommer inte komma nån från banken och kolla upp det. Tror faktisk du kan vara helt ärlig och säga till banken att du vill höja lånet på lägenheten för att köpa en bil till och med.
Men varför chansa?
Citera
2025-11-15, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Så kanske det är? Jag lånar aldrig pengar, men hör ju från andra att de höjt sina bostadslån för att köpa bilar.
För säkerhets skull är det bättre att dra en liten vit lögn om att renovera köket såklart.
Citera
2025-11-15, 23:52
Medlem
Citat:
Men varför chansa?
Dålig idé att ljuga för banken, tycker jag, speciellt om man behöver ange syftet med lånet skriftligt i ansökan. Det är inte på något sätt förbjudet att låna på bostaden till annat, men däremot kan det räknas som bedrägeri att ange felaktiga uppgifter som leder till att man får ett lån som annars inte skulle ha beviljats. Lån som används till renoveringar kan anses öka värdet på bostaden och därmed förbättra bankens säkerhet jämfört med fallet där pengarna används till annat. Det ger därför en lägre risk för banken, vilket skulle kunna påverka viljan att bevilja lånet, speciellt om bostaden är högt belånad jämfört med dess marknadsvärde.

Men banken vill tjäna pengar, så om de tycker säkerheten är mer än tillräcklig redan (vilket en stor skillnad mellan marknadsvärde och lånets storlek indikerar) kan de mycket väl bevilja lån för ett annat syfte så länge risken bedöms liten jämfört med vinsten. Så här skriver SEB på en fråga om detta:

Citat:
Kan jag ta ett bolån för att finansiera något annat än bostaden?

Bolån är i första hand tänkt som finansiering för sådant som har med bostaden att göra, till exempel renoveringar som kan bevara eller öka bostadens värde.

Om du använder lånet till något annat, tänk på att:

* det du använder lånet till kan minska i värde över tid. Det är därför bra att återbetala lånet i en snabbare takt än värdeminskningen. Minsta amorteringstid för bolån är 10 år.

* ditt framtida låneutrymme minskar när du tar ett lån. Det kan bli svårt att låna mer om du till exempel behöver renovera bostaden.
(https://seb.se/privat/bolan/hoja-bolan)

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är en möjlighet, men då är det ju bara att tacka nej och säga att man hellre vill låna på bostaden, och mycket väl kan tänka sig att byta bank för bolånet om det skulle vara nödvändigt. Då blir frågan för banken inte vilken typ av lån de skulle tjäna bäst på, utan om de förlorar en bolånekund med alla framtida intäkter från denna eller inte. Fungerar förstås bara när det är så pass rimligt att bevilja lånet att andra banker mycket väl kan göra det.
Citera
2025-11-15, 23:58
Medlem
Citat:

Man kan ju alltid fräscha upp köket med lite ny färg och en ny spis om man vill, fortfarande inom budgeten man lånar till.
Citera
2025-11-16, 00:26
Medlem
revodnebs avatar
Mycket bättre!

Citat:
Så kanske det är? Jag lånar aldrig pengar, men hör ju från andra att de höjt sina bostadslån för att köpa bilar.
För säkerhets skull är det bättre att dra en liten vit lögn om att renovera köket såklart.
Citera
2025-11-16, 08:02
Avslutad
Det finns vissa handlare som erbjuder räntefria lån. Möjligt är att de lagt på en del av kostnad för finansiering på bilens pris. MEN om ni inte har så stort krav på bil och den kan kosta typ 80000:- så finns det goda chanser att hitta en "opopulär" bil med ett räntefritt upplägg!

OM de har ränta på sina lån kan man alltid förhandla om den.
Citera
2025-11-16, 08:23
Medlem
Citat:
Hej,

Min fråga:

Tack

Det är en bra lösning för att finansiera din bil om du måste låna, men amortera av den så fort så möjligt. Blir en dyr bil om du låter summan ligga kvar i huset år efter år
Citera
2025-11-16, 12:01
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Har du verkligen inte lyckats spara ihop 80 000 kr ens?

Ja, det kanske inte är så förvånande. Läste nånstans att mer än hälften av vuxna svenska befolkningen har under 50 000 kr sparat...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in