2025-11-15, 11:51
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag tänkte börja odla ätlig svamp hemma och målet är att bli självförsörjande, det vill säga att jag ska odla upp mitt eget mycel och låta det växa på trädgårds- och hushållsavfall år efter år. Jag fick iden på impuls igår, så jag har ingen tidigare erfarenhet av svampodling.

Jag har börjat med att beställa svampodlingskit från en sida på nätet, som ger mig startodlingar med vanlig ostronskivling, gul ostronskivling och kungsmussling. Min förhoppning är att kunna skala upp produktionen av den utav dessa svampar som jag gillar bäst under de kommande månaderna.

Jag har bara några frågor då det finns vissa luckor i de samlade kunskaperna om svampodling på nätet. I första hand gäller frågorna ostronskivling som ska vara den mest lättodlade svampen och antagligen den jag kommer fortsätta odla.

1) Kan jag "klona" mycel i all evighet, det vill säga föra över lite mycel från en kultur som slutat producera fruktkroppar till en ny odling och sedan få den att börja växa och producera svamp igen när den får ny näring, eller är mycelet gammalt och trött? Är det i så fall när det börjar producera svamp som det blir trött, eller går det efter någon slags biologisk klocka och blir trött även om det bara står?

2) Om mycel blir gammalt och trött, kan jag då odla upp nytt mycel med hjälp av sporer. Hur ska man göra då på bästa sätt? Ska man lägga en svamphatt på ett papper tills den fäller sporer och sedan plantera sporerna som hamnat på pappret i en burk med odlingsmedium, eller kan man lägga svamphatten direkt i odlingsmediet? Behöver man para hansvampar och honsvampar med varandras sporer?

3) Hur viktigt är det med steriliteten? Att sterilisera en liten burk med majskorn, kaffesump, träflis eller vad man nu ska använda som näringsämne till mycelet är väl inget problem, men jag tänkte skala upp och använda träflis från trädgården och odla i stora påsar. Det blir svårt att koka 50 liter träflis på spisen, så går det att förenkla på något sätt och ändå få till ett bra resultat utan att allt möglar?

4) Den jobbigaste biten av svampodlingen verkar vara när mycelet har fyllt hela sitt näringsmedium och det är dags för svamparna att komma fram. Då ska man göra ett litet hål i påsen och hålla det konstant fuktigt genom att spraya med vatten minst 2 gånger om dagen tills svamparna kommit ut ur hålet och är färdiga att skördas. Slarvar man blir skörden sämre. Kan man automatisera fuktandet av hålet i påsen på något sätt så man inte behöver vara där och spraya hela tiden?
Citera
2025-11-15, 13:30
Medlem
BalduinGrollers avatar
1. Ja du kan klona i all evighet.
2. Ja du kan få nytt mycel från sporer. Du gör ett enkelt sportryck på tex papper eller aluminiumfolie. Du kommer troligtvis inte få nytt mycel av att lägga hatten på substratet. Det finns inga han/honsvampar. (Svampar kan tydligen ha flera kön men inget du behöver bry dig om)
Länk om du vill veta mer
https://undervisning.ehinger.nu/amnen/biologi-2/lektioner/vaxt-och-svampfysiologi/6045-svamparnas-forokning.html
3. Sterilitet är A och O. Skaffa en stor tryckkokare eller autoklav.
4. Jag har byggt en fuktkammare med fogger som fuktar när luftfuktigheten blir för låg.
Senast redigerad av BalduinGroller 2025-11-15 kl. 13:41. Anledning: Rättade ang. Kön
Citera
2025-11-18, 22:23
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalduinGroller
1. Ja du kan klona i all evighet.
2. Ja du kan få nytt mycel från sporer. Du gör ett enkelt sportryck på tex papper eller aluminiumfolie. Du kommer troligtvis inte få nytt mycel av att lägga hatten på substratet. Det finns inga han/honsvampar. (Svampar kan tydligen ha flera kön men inget du behöver bry dig om)
Länk om du vill veta mer
https://undervisning.ehinger.nu/amnen/biologi-2/lektioner/vaxt-och-svampfysiologi/6045-svamparnas-forokning.html
3. Sterilitet är A och O. Skaffa en stor tryckkokare eller autoklav.
4. Jag har byggt en fuktkammare med fogger som fuktar när luftfuktigheten blir för låg.

Jag har påbörjat mina första odlingar nu och borde få svamp inom några veckor.

Jag har inte tillgång till trädgårdsavfall just nu på vintern och tänkte köpa något annat så länge som jag kan klona mina odlingar till. Skulle det fungera med dessa halmpellets från Granngården för 10 kr/kg som dessutom redan är värmebehandlade i steriliseringssyfte, eller finns det någon annan billig och bra produkt?

https://www.granngarden.se/halmpellets-yesbox-easy-bedding-13kg

Jag har beställt odlingspåsar för svamp i olika storlekar på Aliexpress som jag ska odla i nästa omgång.

https://www.aliexpress.com/item/1005006682741466.html?spm=a2g0o.order_list.order_l ist_main.5.3e931802CapEO1

Sedan funderade jag på att vattna svamparna med någon slags droppställning. Skulle det fungera med något sådant här?

https://www.aliexpress.com/item/1005005056584224.html?spm=a2g0o.productlist.main.3 8.3624hNYfhNYf6F&algo_pvid=20c9ded0-2494-44c0-9965-3fdeafcf83d5&algo_exp_id=20c9ded0-2494-44c0-9965-3fdeafcf83d5-5&pdp_ext_f=%7B%22order%22%3A%2284%22%2C%22eval%22 %3A%221%22%2C%22fromPage%22%3A%22search%22%7D&pdp_ npi=6%40dis%21SEK%2146.66%2144.91%21%21%214.80%214 .62%21%402103892f17635007123041791e40e7%211200 0031955773663%21sea%21SE%21131156249%21X%211%210%2 1n_tag%3A-29919%3Bd%3A464a7b6%3Bm03_new_user%3A-29 895&curPageLogUid=IrkgeECXnibi&utparam-url=scene%3Asearch%7Cquery_from%3A%7Cx_object_id%3 A1005005056584224%7C_p_origin_prod%3A

Mitt slutliga mål är att odla utomhus, antingen på stockar eller i en stor hög med träflis från min flismaskin som jag lägger i en pallkrage och matar kontinuerligt, men detta får bli ett projekt till sommaren.
Citera
2025-11-18, 22:53
Medlem
BalduinGrollers avatar
Här är en länk till hur du klonar.
https://grocycle.com/how-to-clone-mushrooms/

Du kan också göra flytande mycel. Det är enkelt och då har du alltid mycel av den svamp du vill odla.
Citera
2025-12-27, 16:45
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag har fått min första skörd från ostronskivling nu. Det var för en vecka sedan och trots att jag gjort ett nytt hål i påsen har det inte kommit någon andra flush ännu.

Både min gula ostronskivling och min kungsmussling möglade tyvärr, så man måste koka vatten och låta det svalna då jag hade använt vanligt okokt kranvatten till odlingarna. Jag fick nya odlingar på garantin och den nya gula ostronskivlingen har hittills klarat sig bra, men kungsmusslingen möglade igen trots att jag nu gjorde allting rätt. Jag ger upp med kungsmusslingen nu.

Jag får fundera lite på hur jag ska klona mitt mycel med ostronskivling sedan utan att riskera att få in mögel i de nya påsarna. Jag orkar inte köpa en autoklav eller tryckkokare bara för detta.
Citera
2026-01-16, 12:38
Avslutad
Jag har sett folk som odlar ostronskivling på trädstubbar det såg väldigt intressant ut, vilken tid av året bör man odla dessa ute? Jag tänker mig att mot hösten borde det vara logiskt men hur lång är processen från svampsporer till svamp redo för skörd? Bör jag börja i typ april inomhus eller kan jag göra hela processen utomhus? Jag har noll erfarenhet av svamp men jag ska läsa på lite!
Citera
2026-01-25, 12:07
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lynxlynx23
Jag har sett folk som odlar ostronskivling på trädstubbar det såg väldigt intressant ut, vilken tid av året bör man odla dessa ute? Jag tänker mig att mot hösten borde det vara logiskt men hur lång är processen från svampsporer till svamp redo för skörd? Bör jag börja i typ april inomhus eller kan jag göra hela processen utomhus? Jag har noll erfarenhet av svamp men jag ska läsa på lite!

Jag hade tänkt prova på att odla på stockar också, när jag kommit igång ordentligt med att odla i påse. Det viktiga verkar vara att man använder en färsk stock som legat död i max 2-3 veckor tills trädets immunsystem avstannat. Om man tar en stock som legat längre finns det en risk att andra organismer har fått fäste och konkurrerar ut din svamp med sitt försprång.

Vad jag sett på Youtube kan det ta ett tag innan en hel stock är koloniserad, så beroende på storlek tar det nog 1-3 år innan man får sin första skörd.
Citera
2026-01-25, 12:14
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag har fått en första skörd ur mitt svamphus med grå ostronskivling och nu delat upp substratet med mycelet på 5 andra påsar.

Jag odlar i halmpellets som jag saturerat med vatten.

Jag tycker det känns som att mycelet inte trivs i allt för packat substrat. Jag tror det hade fungerat bättre om jag luckrat upp halmpelletserna med träflis så att mycelet kan andas bättre. När halmpellets löser upp sig blir det bara som en hårt packad massa. Jag noterade också i den första odlingen som jag delade upp och som också växte på halmpellets att det mesta av mycelet växte på ytan och inte inne i substratet. Jag har masserat mina nya påsar lite nu så att luftkanaler bildats mellan substratet och påsarnas plast.

Jag har också svårt för att avgöra hur mycket vatten jag ska ha till varje kilo substrat. En påse fick allt för mycket vatten som rann runt i påsen när substratet var mättat, men konstigt nog växte ändå mycelet bäst i den. Dels var det nog för att mycelceller transporterades runt med vattnet i påsen, men också för att det blev luftigare i påsen när jag hällt av en del av vattnet. Det mesta av växten kom ändå på toppen av substratet och inte på sidorna.

En av mina påsar har börjat mögla, men de 4 andra har klarat sig än så länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in