2025-11-15, 00:12
Medlem
Kryptos avatar
Vaknade en morgon och hade en minnesbild av att någon här på Flashback hade nämnt något gällande en liten avikelse utanför orten Zinkgruvan.
Har sökt upp, ner, höger och vänster och inte hittat något. Så valde att starta en ny tråd om stället efter att ha hittat något intressant.

Strax utanför det lilla samhället, närmare bestämt 1,5 km väster om, Zinkgruvan så finns det en fotbollsplan i ett området som kallas Rosenberg (enligt Lantmäteriet).
Är man lite nyfiken och kollar 200meter norrut så finns det något som heter Ekershyttan. Detta Ekershyttan har genom åren varit maskerat på diverse karttjänster. Inte nog med det så finns Google Street View, förbi det här Ekershyttan, som visar några konstiga gula skyltar på ett staket in mot det området.

Jag tror mig veta vilka som huserar där
Min fråga är snarare varför? Och för/till vad?

Bilder:
https://imgur.com/a/Nd0y3rP Kartöversikt
https://imgur.com/a/XqEbGVa Staket'ish
https://imgur.com/a/UE6g0b8 Street View från Sydvästra hörnet av staketet med vy norrut in mot området
Citera
2025-11-15, 10:06
Medlem
borrasss avatar
Är inte det ett vattenverk?

Är vattenskyddsområde också sen färgen på byggnaden är ganska typisk för vattenverk 🙂
Citera
2025-11-15, 10:09
Medlem
borrasss avatar
Såg på streetview att dom gör "Raiseborrning" där så säkert nåt med vatten .
Citera
2025-11-15, 11:38
Medlem
Borhemmas avatar
Militäranläggning. Ett par byggnader ovan jord och ramp till ett gigantiskt bergrum. Hur stort vet jag inte, har bara hört rykten, men det är ofta trafik till och från området.
Citera
2025-11-15, 14:31
Medlem
Miloförråd Zinkgruvan fanns en gång i tiden. Men den där lilla tomten ser inte ut som ett logistikområde.

Vattenverk där skyddsobjektet har fotoförbud verkar å andra sidan lite udda.
Citera
2025-11-15, 14:35
Medlem
borrasss avatar
Fastigheten heter "Övre knalla 1:31"

Citat:
Brunnar som utgör reserv för dricksvattenförsörjning finns på fastigheten Övre Knalla
1:31.

Så det är vattenverk, dock är Fortifikationsverket inblandade då dom verkar äga marken men inte bedriver någon verksamhet.
Citera
2025-11-15, 20:51
Medlem
Kryptos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrass
Fastigheten heter "Övre knalla 1:31"

Så det är vattenverk, dock är Fortifikationsverket inblandade då dom verkar äga marken men inte bedriver någon verksamhet.

Låter konstigt att ett vattenverk skulle censureras om vartannat genom åren på alla karttjänster. Dock synligt nu.
Sen finner jag det underligt att ett simpelt vattenverk skulle ha skyddsobjektsskyltar.

Tror det var Achtung Panzer som nämnde Zinkgruvan i någon tråd för typ 10 år sen.
Citera
2025-11-15, 21:00
Medlem
Kryptos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borhemma
Militäranläggning. Ett par byggnader ovan jord och ramp till ett gigantiskt bergrum. Hur stort vet jag inte, har bara hört rykten, men det är ofta trafik till och från området.

Olika bud här. Vattenverk eller något militärt bergrum.

Enligt det här (LÄNK) dokumentet så står det "Zinkgruvans vattenverk är ett grundvattenverk. Vattnet tas från en källa i Ekershyttan från vilken det pumpas upp till vattenverket som är beläget i
Zinkgruvans samhälle." vilket borde vara det området jag pekade ut.

Finner det fortfarande underligt att en simpel källa skulle påkalla stängsel toppat med taggtråd och skyddsobjektsskyltar runt ett så pass stort område. Samt att det som sagt varit censurerat genom åren på bland annat Google Earth/Maps osv.

Edit: Kompletterade med att vattenverket ligger i samhället
Senast redigerad av Krypto 2025-11-15 kl. 21:03.
Citera
2025-11-16, 10:16
Medlem
Borhemmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krypto

Enligt det här (LÄNK) dokumentet så står det "Zinkgruvans vattenverk är ett grundvattenverk. Vattnet tas från en källa i Ekershyttan från vilken det pumpas upp till vattenverket som är beläget i

Finner det fortfarande underligt att en simpel källa skulle påkalla stängsel toppat med taggtråd och skyddsobjektsskyltar runt ett så pass stort område. Samt att det som sagt varit censurerat genom åren på bland annat Google Earth/Maps osv.

Det är militärt! Har cyklat förbi där mängder av gånger på väg till en MTB-led. Tror bergrummet används till förvaring. För ett par år sedan hade polisen och militären en gemensam övning med utgång från anläggningen. Dom sprang runt i skogen halva natten.
Citera
2025-11-16, 15:02
Medlem
borrasss avatar
Ah oki 🙂
Citera
2025-11-16, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krypto

Du nämnde tidigare att Achtung Panzer hade nämnt Zinkgruvan. Hans inlägg finns här , (FB) Sveriges riksbunkrar och det som har koppling till dessa
Citera
2025-11-16, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrass
Såg på streetview att dom gör "Raiseborrning" där så säkert nåt med vatten .

Antagligen ett luftschakt till gruvan, finns en artikel här om raiseborrning i Zinkgruvan. Byggställningen som syns i Google är samma som det finns bild på i artikel.

https://bergteamet.se/bergsakert/
Senast redigerad av Gincan 2025-11-16 kl. 16:15.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in