Citat:
Ursprungligen postat av
sweetcrypto
Min uppfattning också, de brukar sällan vilja ta plats men är riktiga arbetsmyror som är noga med att det blir något vettigt av deras barn. De både dricker och firar jul 24:e och 7:e till skillnad från andra "muslimer" som förbannar alla andra högtider än deras egna. Däremot har jag märkt att de som skickar varenda krona och bygger "sommar/pensionshus" i sitt "hemland" i realiteten inte flytt/ upplevt ett krig, de får jag känner som bevittnat kriget på nära håll har inte satt sin fot i landet på 30 år.
Ja jag har samma erfarenhet som du att de brukar funka bra på jobbet. Jobbar hårt och är skötsamma normala bra kollegor som man ibland kan man gå ut och ta en öl med dem efter jobbet.
De brukar vara ungefär lika muslimska som svenskar är kristna, dvs mest på pappret. Vilket ju är positivt då det blir klart enklare för dem att integreras. Och de brukar hellre umgås med svenskar och andra västerlänningar än med muslimer från MENA som de inte verkar känna någon större samhörighet med.
Att de sparar och skickar hem pengar är min erfarenhet också. Men det gäller nog de flesta invandrargrupper.
Men däremot har de jag träffat som varit med i kriget faktiskt åkt tillbaka på semester. Så det är nog individuellt. Några kanske inte orka pga av hemska minnen, andra kanske är bättre på att lägga det bakom sig och fokusera på roliga minnen med släkt och vänner istället?