2025-11-14, 23:22
Medlem
I mitten på 90-talet kom det en Bosnisk muslim och började på.mitt jobb. Han var väldigt ambitiös och plikttrogen men inte någon direkt stjärna på jobbet som NC-operatör. Allt eftersom åren gick blev han allt bättre på sitt jobb men samtidigt så förvandlades han som person. Han såg sig som "bättre" än sina kollegor även om han inte var det och förväntade sig förmåner utöver vad kollegorna hade. Till slut hade hans tro på sig själv som bäst och berättigad till särbehandling stigit honom över huvudet och alla som opponerade sig var rasister och islamofober. Då firman är en av Sveriges största så fick han omplaceras och prova på jobb på andra avdelningar men efter fullständigt haveri i kontakter med HR och kollegor så fick han till slut sparken.
Är detta vanligt bland juggar/muslimer eller var han ett undantag?
Citera
2025-11-14, 23:23
Avstängd
Negercps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lingbos
I mitten på 90-talet kom det en Bosnisk muslim och började på.mitt jobb. Han var väldigt ambitiös och plikttrogen men inte någon direkt stjärna på jobbet som NC-operatör. Allt eftersom åren gick blev han allt bättre på sitt jobb men samtidigt så förvandlades han som person. Han såg sig som "bättre" än sina kollegor även om han inte var det och förväntade sig förmåner utöver vad kollegorna hade.
Han var ett undantag.
Citera
2025-11-14, 23:25
Medlem
Han var ett undantag jag har jobbat med många från forna Jugoslavien ofta bra och arbetsamma människor!
Citera
2025-11-14, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negercp
Han var ett undantag.
Bra, jag vill gärna tro det själv!
Tror att det var mer psykiskt ohälsa, ev pga upplevelser från kriget, som gjorde att han blev sådan.
Citera
2025-11-14, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lingbos
I mitten på 90-talet kom det en Bosnisk muslim och började på.mitt jobb. Han var väldigt ambitiös och plikttrogen men inte någon direkt stjärna på jobbet som NC-operatör. Allt eftersom åren gick blev han allt bättre på sitt jobb men samtidigt så förvandlades han som person. Han såg sig som "bättre" än sina kollegor även om han inte var det och förväntade sig förmåner utöver vad kollegorna hade. Till slut hade hans tro på sig själv som bäst och berättigad till särbehandling stigit honom över huvudet och alla som opponerade sig var rasister och islamofober. Då firman är en av Sveriges största så fick han omplaceras och prova på jobb på andra avdelningar men efter fullständigt haveri i kontakter med HR och kollegor så fick han till slut sparken.

Han var ett undantag. De flesta bosnier jag träffat har varit fullt normala och trevliga personer.
Citera
2025-11-14, 23:39
Medlem
Afro-Gregers avatar
Svårt att säga. Alla känner ju till ordspråket att inom varje Bosnier bor en Turk. Ottomanerna våldtog och tvingade dem till Islamism. Det var en gång ett stolt folk, men sen kom Turken. Kanske en släng av Turk eller (ännu värre)Kurd som gjorde att han till slut visade sitt sanna ansikte.
Citera
2025-11-14, 23:56
Moderator
Ancistruss avatar
Min erfarenhet av bosnier är att de inte utgör några problem på arbetsplatserna utan brukar funka bra och jobbar på som alla andra. Så det låter som det var något fel just på honom som individ. Jag vet inte, det kanske hänt honom under kriget som påverkade, eller så hade han bara något fel i huvudet från början?
Citera
2025-11-14, 23:58
Moderator
Ancistruss avatar
Rubriken förtydligad:

Muslimer från Bosnien ---> Hur är muslimer från Bosnien på arbetsplatserna?

/Mod
Citera
2025-11-15, 00:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Min erfarenhet av bosnier är att de inte utgör några problem på arbetsplatserna utan brukar funka bra och jobbar på som alla andra. Så det låter som det var något fel just på honom som individ. Jag vet inte, det kanske hänt honom under kriget som påverkade, eller så hade han bara något fel i huvudet från början?

Min uppfattning också, de brukar sällan vilja ta plats men är riktiga arbetsmyror som är noga med att det blir något vettigt av deras barn. De både dricker och firar jul 24:e och 7:e till skillnad från andra "muslimer" som förbannar alla andra högtider än deras egna. Däremot har jag märkt att de som skickar varenda krona och bygger "sommar/pensionshus" i sitt "hemland" i realiteten inte flytt/ upplevt ett krig, de får jag känner som bevittnat kriget på nära håll har inte satt sin fot i landet på 30 år.
Citera
2025-11-15, 00:13
Medlem
Finns inget folk från Balkan som arbetar hårt. Muslimer är som muslimer är försöker charma den dumme svensken allt för att få mer penga...
Citera
2025-11-15, 00:38
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Min uppfattning också, de brukar sällan vilja ta plats men är riktiga arbetsmyror som är noga med att det blir något vettigt av deras barn. De både dricker och firar jul 24:e och 7:e till skillnad från andra "muslimer" som förbannar alla andra högtider än deras egna. Däremot har jag märkt att de som skickar varenda krona och bygger "sommar/pensionshus" i sitt "hemland" i realiteten inte flytt/ upplevt ett krig, de får jag känner som bevittnat kriget på nära håll har inte satt sin fot i landet på 30 år.

Ja jag har samma erfarenhet som du att de brukar funka bra på jobbet. Jobbar hårt och är skötsamma normala bra kollegor som man ibland kan man gå ut och ta en öl med dem efter jobbet.

De brukar vara ungefär lika muslimska som svenskar är kristna, dvs mest på pappret. Vilket ju är positivt då det blir klart enklare för dem att integreras. Och de brukar hellre umgås med svenskar och andra västerlänningar än med muslimer från MENA som de inte verkar känna någon större samhörighet med.

Att de sparar och skickar hem pengar är min erfarenhet också. Men det gäller nog de flesta invandrargrupper.

Men däremot har de jag träffat som varit med i kriget faktiskt åkt tillbaka på semester. Så det är nog individuellt. Några kanske inte orka pga av hemska minnen, andra kanske är bättre på att lägga det bakom sig och fokusera på roliga minnen med släkt och vänner istället?
Citera
2025-11-15, 00:38
Medlem
Zaedrewss avatar
De är från Balkan. De är rasister från början som vi svenskar aldrig sett maken av. Deras är det bästa. Slut finito. De kommer undan med det också eftersom de är sk invandrare. Men sett till rasister i Sverige. De överlägset mesta som finns är sådana från Balkan. De hatar alla andra utom sina egna. Sedan hatar de givetvis inbördes också. Att de måste vara från rätt plats i Balkan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in